Silva Direction utrikes

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ulf.Ason
Guldmedlem

Silva Direction utrikes

Inlägg av Ulf.Ason » ons 03 apr 2013, 16:05

Jag letar delar till mina gamla Silva Direction-instrument, men det finns väldigt få annonser på marknaden. De annonser som finns är här i Sverige. Någon som vet om de här instrumenten såldes under annat namn i andra länder?

// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Silva Direction utrikes

Inlägg av Anders S » ons 03 apr 2013, 17:53

De såldes under samma namn även utomlands, men marknaden för dem var störst i Sverige och Skandinavien. Vad letar du efter, du kanske får PM!

Inget månglande direkt på forumet, bara...
Anders S

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » ons 03 apr 2013, 19:07

Jag tänkte hålla liv i mina instrument ett par år till. Just nu har loggivaren lagt av. Den finns visserligen att köpa ny, men en begagnad vore mer i linje med övrig utrustning.
Min tanke var att det borde finnas en del defekta Silva Direction-instrument i folks lådor som vore värdefullt för mig som reservdelar. Jag kan ju förutspå att t ex vindmätaren i masttoppen lägger av vid något oväder, men egentligen kan ju vilken del som helst lägga av.
Själv har jag aldrig kommit på tanken att läsa köpes-annonser så jag tror inte riktigt att det är en framkomlig väg.
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 03 apr 2013, 19:16

Alla Silvas loggivare ska vara samma om jag förstår saken rätt.
De med rött paddelhjul, alltså.
Du behöver inte hitta av typen "Direction" alltså.
På vilket sätt har den lagt av?
Alla borde ha skägg

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » ons 03 apr 2013, 19:34

Om jag snurrar på hjulet så får jag ingen signal från loggivaren. Hade förväntat mig något i stil med fyrkantsvåg.
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 04 apr 2013, 06:34

På min Silva var loggivarens kabel trasig, helt nära givaren. Troligen en mekanisk skada, kanske i samband med att loggivaren tagits ur (den gick onödigt trögt). En krigsreparation hade kanske varit möjlig (hade krävt att man täljt bort plast runt kabeln) men det blev en ny.

Dina möjligheter är att a) köpa en ny som reservdel eller hitta en begagnad som fungerar. Just loggivarna är möjliga att "fulkoppla" mellan generationerna (min 2200-logg passade fint till en NX2-server, så länge den nu varade) men det framgår inte riktigt bra i Direction-dokumentationen. Se här, så får du en översättning: http://www.nexusmarine.se/wp-content/up ... a-2200.pdf .

Du kan knappast förlora på att slå Garmin-Nexus-Silvafolket ett pling - de kan knappast blivit helt förstörda och Garminifierade redan...
Sweden: Tel: 0774 45 20 20
Support Homepage http://www.garmin.se/support
Anders S

Skriv svar