Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
LasseT
- Guldmedlem
Hej,
Är det någon som har erfarenhet av att kolsyreblästra bort bottenfärg?
Fungerade det bra?
Dammade det mycket? (min båt står på uppställningsplats)
Var det hård eller mjukbottenfärg?
Blev gelcoaten skadad?
Känner ni till någon som utför detta i Malmötrakten?
jag har några lager sjölvpolerande färg utanpå ett antal lager mjuk (Fabi?) bottenfärg som är utanpå tjärepoxi. Eftersom det flagar vill jag ha bort på enklaste sätt

så jag är intresserad av alternativa metoder som inte innefattar skrapning o slipning.
Lasse
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Det är inte så att Du förväxlar enkelt med lägsta pris? Du funderar ju inte på att blästra själv.
Har ingen erfarenhet själv med blästring. Men när jag frågade ett antal varv så svarade alla att skrapning, slipning var billigare än blästring.
-
paliswe
- Diamantmedlem
Tekniken att isblästra botten är mycket effektiv, man kyler ner färgen till -80 grader varvid den faller av i stora flagor. Restprodukten blir färgen som trillar ner på marken, själva kolsyreisen avdunstar. Man måste således täcka marken med presenning och ha presenning runt om båten så att färgen inte blåser bort utan kan samlas ihop. Det isblästringsföretag som är seriöst gör på detta sätt, och det blir ingen miljöpåverkan. En riktigt gjord isblästring tar bort all färg men låter gelgoaten vara kvar.
Hamnarna i Göteborg (Grefab) har förbjudit all blästring oavsett teknik, vilket jag anser vara fel. Att förbjuda sand- eller plastblästring är riktigt, annars får man Sahara i alla båtar runtomkring men isblästring gjord på ovan beskrivna sätt är miljöeffektivt, tom bättre än att skrapa och slipa då det verkligen ryker och dammar ner på marken.
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Jag har sett en båt som blästradesmed vad jag tror var kolsyreis. Det såg bra ut, inga drivor av blästermaterial utan bara färgpartiklar på presenningen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
LasseT
- Guldmedlem
Oceansailor skrev
oceansailor skrev:Det är inte så att Du förväxlar enkelt med lägsta pris? Du funderar ju inte på att blästra själv.
Har ingen erfarenhet själv med blästring. Men när jag frågade ett antal varv så svarade alla att skrapning, slipning var billigare än blästring.
Nej jag tror inte att det är billgare att få blästrat av en seriös firma än att skrapa o slipa själv. Däremot tror jag att det är billigare med att få blästrat än att få skrapat o slipat av firma, uppskattar att det tar 4-6 mandagar. Jag var inte tydlig med att jag funderar på att lägga ut jobbet.
/Lasse
-
LasseT
- Guldmedlem
paliswe skrev:Tekniken att isblästra botten är mycket effektiv, man kyler ner färgen till -80 grader varvid den faller av i stora flagor. Restprodukten blir färgen som trillar ner på marken, själva kolsyreisen avdunstar. Man måste således täcka marken med presenning och ha presenning runt om båten så att färgen inte blåser bort utan kan samlas ihop. Det isblästringsföretag som är seriöst gör på detta sätt, och det blir ingen miljöpåverkan. En riktigt gjord isblästring tar bort all färg men låter gelgoaten vara kvar.
Hamnarna i Göteborg (Grefab) har förbjudit all blästring oavsett teknik, vilket jag anser vara fel. Att förbjuda sand- eller plastblästring är riktigt, annars får man Sahara i alla båtar runtomkring men isblästring gjord på ovan beskrivna sätt är miljöeffektivt, tom bättre än att skrapa och slipa då det verkligen ryker och dammar ner på marken.
Det låter ju utmärkt. Har du någon uppfattning om vad det kostar?
Vet du om det fungerar på mjuka bottenfärger?
Snackade med en kille på Oscars varv i Lomma som sa att det inte fungerat på mjuk färg. Kanske inte riktigt säkert om det berodde på färgen eller killen som höll i sprutan.
/Lasse
-
paliswe
- Diamantmedlem
Vet inte något exkat pris men det kostar ca 1500:- i timmen + att de ska resa ut och hem. Ring något företag som gör isblästring och be om en offert.
De kan säkert också svara på om det funkar med mjuk färg.
-
oceansailor
- Diamantmedlem
LasseT skrev:Oceansailor skrev
oceansailor skrev:Det är inte så att Du förväxlar enkelt med lägsta pris? Du funderar ju inte på att blästra själv.
Nej jag tror inte att det är billgare att få blästrat av en seriös firma än att skrapa o slipa själv. Däremot tror jag att det är billigare med att få blästrat än att få skrapat o slipat av firma, uppskattar att det tar 4-6 mandagar. Jag var inte tydlig med att jag funderar på att lägga ut jobbet.
/Lasse
Jag trodde att som Du att det skulle bli billigare att blästra. Till min stora förvåning så blev det faktiskt billigare att låta varvet slipa/skrapa. Vill minnas att det rörde sig om ca. 2000 billigare jämfört med blästring. Nu har nog konkurrensen i blästrings-branchen ökat och pressat priserna. Tycker man ser fler och fler som erbjuder blästring. Gäller att hitta någon med erfarenhet. Rena timlöner däremot går stadigt upp vilket gör att blästring förmodligen blir mer och mer fördelaktigt.