Ingen sammanslagning SBU och SSF
Ingen sammanslagning SBU och SSF
Klart idag.
SBU: http://www.batliv.se/article.asp?newsid ... UTVj78pqQ4
SSF: http://www.svensksegling.se/Forbundet/N ... ejtillSBU/
Bra eller anus?
Bra eller anus?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Re: Ingen sammanslagning SBU och SSF
Så nu passar det att diskutera organisationsfrågor på båtforumet? http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... =15#p98224stangen skrev:Klart idag.
Bra eller anus?
Nåja, jag tycker besluten från resp organisation är rimliga och bra. Jag uppfattar SBU som ett förbund som intresserar sig för båtliv som rekreation och fritidsnöje och SSF som ett förbund som intresserar sig för segling som idrott. Sen har jag väl haft nån liten misstanke om att det ena förbundet mest velat komma åt det andras pengar...
/T
är ju alltid en fråga hur man se på saken. Jag håller med att SBU har båtliv som rekreation och fritidsnöje. SSF som en idrottsförbund borde intressera sig för segling som idrott och det avspeglas ju i stor utsträckning i organisation och verksamhet på central och regional/distriktsnivå. I klubbarna ser der det dock annorlunda ut. Tittar man på medlemmar som är anslutna via sina klubbar så är redan idag merparten medlem i både SBU och SSF. dessutom är det bara en bråkdel av medlemmar som utöver segling som en idrott. I en del distrikt såg man tecken att klubbar med mycket lite kappseglings- och ungdomsaktivitet var på väg att lämna SSF.T skrev:Så nu passar det att diskutera organisationsfrågor på båtforumet? http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... =15#p98224stangen skrev:Klart idag.
Bra eller anus?
Nåja, jag tycker besluten från resp organisation är rimliga och bra. Jag uppfattar SBU som ett förbund som intresserar sig för båtliv som rekreation och fritidsnöje och SSF som ett förbund som intresserar sig för segling som idrott. Sen har jag väl haft nån liten misstanke om att det ena förbundet mest velat komma åt det andras pengar...
/T
Även om det vart ingen ändring, dvs. ingen sammanslagning kommer detta påverka framtiden.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Idag är ju hela klubbar med, dvs alla medlemmar i en ansluten klubb kan t ex vara med på en SSF-sanktionerad kappsegling. Men, om jag förstår saken rätt kan det bli så att det enbart blir enskilda personer som skall vara medlem i SSF.
Stämmer det?
Någon som vet?
Eller är det precis som förr..?
Stämmer det?
Någon som vet?
Alla borde ha skägg
Det är mycket möjligt att SSF är av intresse för en försvinnande liten del av de aktiva segelbåtsägarna och att SBU är mer grill- och hamnfixare, vilket tenderar att vara synliga delar av båtlivet efter man lämnat den idrottsliga verksamheten. Jag tror personligen att de flesta klubbar bör se fördelen med att organisationerna är åtskilda och fördelen med att tillhöra bägge.
Själv använder jag ungefär det här argumentet när av tävlande ointresserade seglarkamrater muttrar: SBU är en intresseförening för de som gillar att mysa i och vid sidan av båten. SSF, däremot håller den sportsliga fanan högt och uppmuntrar tävling, utbildning och ungdomsverksamhet i form av tävlingar, seglarkurser och utbildning, både som utövare och ledare. Båda är fullt berättigade, men det är det SSF omhuldar som tillför de som en dag kommer att sucka och tycka att SBU är den enda organisationen som behövs.
Eller mer tillspetsat:
SBU kan argumentera för ändrade alkoholregler, toatömningsregler och körkort på sjön. SSF skulle aldrig ens kunna komma på tanken att diskutera hur full man får vara och ändå starta i en kappsegling. På något sätt känns det som att det här är vettigt, båtlivet är mångfacetterat men man kan inte argumentera samtidigt för riktigt allt.
Själv använder jag ungefär det här argumentet när av tävlande ointresserade seglarkamrater muttrar: SBU är en intresseförening för de som gillar att mysa i och vid sidan av båten. SSF, däremot håller den sportsliga fanan högt och uppmuntrar tävling, utbildning och ungdomsverksamhet i form av tävlingar, seglarkurser och utbildning, både som utövare och ledare. Båda är fullt berättigade, men det är det SSF omhuldar som tillför de som en dag kommer att sucka och tycka att SBU är den enda organisationen som behövs.
Eller mer tillspetsat:
SBU kan argumentera för ändrade alkoholregler, toatömningsregler och körkort på sjön. SSF skulle aldrig ens kunna komma på tanken att diskutera hur full man får vara och ändå starta i en kappsegling. På något sätt känns det som att det här är vettigt, båtlivet är mångfacetterat men man kan inte argumentera samtidigt för riktigt allt.
Anders S
Till den eller de som känner sig träffad =)
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Mark Twain
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Mark Twain
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Det är nog bara du som inte känner sig träffad. Det kanske ger ditt citat en annan innebörd.stangen skrev:Till den eller de som känner sig träffad =)
Mark Twain
/T
Anders S skrev:Det är mycket möjligt att SSF är av intresse för en försvinnande liten del av de aktiva segelbåtsägarna och att SBU är mer grill- och hamnfixare, vilket tenderar att vara synliga delar av båtlivet efter man lämnat den idrottsliga verksamheten. Jag tror personligen att de flesta klubbar bör se fördelen med att organisationerna är åtskilda och fördelen med att tillhöra bägge.
Eller mer tillspetsat:
SSF har väl också en drog och alkohol policy?
Peter
precis som förr som jag förstått det. Det fanns väl en anledning varför motionen som slutligen ledde till undersökning om sammanslagning kom till. Det var farhågor att fler klubbar skulle lämna SSF. Har även hört om förslag att klubbar skulle bilda nya kappseglingsklubbar för de som kappsegla för att minska avgifterna till SSF.Peter_K skrev:Idag är ju hela klubbar med, dvs alla medlemmar i en ansluten klubb kan t ex vara med på en SSF-sanktionerad kappsegling. Men, om jag förstår saken rätt kan det bli så att det enbart blir enskilda personer som skall vara medlem i SSF.
Stämmer det?
Någon som vet?
Peter
Jo. Den är dock inte inriktad på att argumentera för varför det är Ok att ta en sup vid varje rundningsmärke, om man säger så. Jag tycker personligen inte att SBU är mycket att hänga i julgranen, rent sakligt, men samtidigt är jag ju inte dummare än att jag inser att en ren intresseorganisation ändå kan vara av nytta.MiniMe skrev:
SSF har väl också en drog och alkohol policy?
Anders S
SSF har i ändamålsparagrafen främjande av friluftsliv etc. Dessvärre har den punkten inte odlats utan man har bara fokuserat på sporten. SSF ger inte medlemsklubbarna stöd vad gäller frågor om hamnar, farleder, försäkringar osv osv, dvs sådant som SBU arbetar med. Ur det perspektivet skulle SSF och SBU kunna komplettera varandra. Som medlem i RF finns en strikt drogpolicy som dock inte tar sig uttryck i 0,2.
Man räknar med att mindre än 5% av medlemmarna i SSF (anslutna via sina klubbar) kappseglar. Det är nog många som undrar vad de får för sina medlemsavgifter. Tanken att starta särskilda SSF anslutna kappseglingsklubbar (där de 5% är med) är nog en tanke som finns både här och där. SSF:s medlemstal minskar fn.
Man räknar med att mindre än 5% av medlemmarna i SSF (anslutna via sina klubbar) kappseglar. Det är nog många som undrar vad de får för sina medlemsavgifter. Tanken att starta särskilda SSF anslutna kappseglingsklubbar (där de 5% är med) är nog en tanke som finns både här och där. SSF:s medlemstal minskar fn.
Helt klart kan organisationerna komplettera varann. Att särskilja det sociala/praktiska från det idrottsliga kan dock bli fullständigt felaktig, eftersom det korporativistiska traditionen är så stark, och rekryteringen till segling så ofta sker genom tävlande (dvs via SSF). Båda behövs! Men SBU ("sociala hamngänget") glömmer förmodligen lätt att rekryteringsbasen kommer någonstans ifrån (SSF och framförallt alla frivilliga som kan och får ställa upp på alla nivåer eftersom de är med i SSF). Det här är "ideella organisationssverige" på gott och på ont.Kjelle skrev:SSF har i ändamålsparagrafen främjande av friluftsliv etc. Dessvärre har den punkten inte odlats utan man har bara fokuserat på sporten. SSF ger inte medlemsklubbarna stöd vad gäller frågor om hamnar, farleder, försäkringar osv osv, dvs sådant som SBU arbetar med. Ur det perspektivet skulle SSF och SBU kunna komplettera varandra. Som medlem i RF finns en strikt drogpolicy som dock inte tar sig uttryck i 0,2.
Anders S
Jag såg sammanslagningen som en möjlighet - de två organisationerna kunde komplettera varandra. Dessvärre utformades förslaget till sammanslagning inte utgående från gemensamma mål för den nya organisationen utan från administrativa utgångspunkter med regionindelningar etc medan frågor om framtida verksamhet sköts på just framtiden, dvs mål och verksamhet skulle diskuteras efter samgåendet.Anders S skrev:Helt klart kan organisationerna komplettera varann. Att särskilja det sociala/praktiska från det idrottsliga kan dock bli fullständigt felaktig, eftersom det korporativistiska traditionen är så stark, och rekryteringen till segling så ofta sker genom tävlande (dvs via SSF). Båda behövs! Men SBU ("sociala hamngänget") glömmer förmodligen lätt att rekryteringsbasen kommer någonstans ifrån (SSF och framförallt alla frivilliga som kan och får ställa upp på alla nivåer eftersom de är med i SSF). Det här är "ideella organisationssverige" på gott och på ont.Kjelle skrev:SSF har i ändamålsparagrafen främjande av friluftsliv etc. Dessvärre har den punkten inte odlats utan man har bara fokuserat på sporten. SSF ger inte medlemsklubbarna stöd vad gäller frågor om hamnar, farleder, försäkringar osv osv, dvs sådant som SBU arbetar med. Ur det perspektivet skulle SSF och SBU kunna komplettera varandra. Som medlem i RF finns en strikt drogpolicy som dock inte tar sig uttryck i 0,2.
Nu kommer de två organisationerna att arbeta som tidigare. Frågan är hur båt- och seglarsverige kommer att agera.
Jag såg också sammanslagning av en möjlighet och håller fullständig med att en del frågor snarare missgynnade ett sammangående. Jag fått indikationer att även SSF skulle titta på "främjande av båtliv". Det blir spännande att se var det blir av det. Med tanken på att merparten av SSF's medlemmar (här medlem i en klubb ansluten till SFF) så är det mer konstigt att detta inte skett tidiagre.Kjelle skrev:Jag såg sammanslagningen som en möjlighet - de två organisationerna kunde komplettera varandra. Dessvärre utformades förslaget till sammanslagning inte utgående från gemensamma mål för den nya organisationen utan från administrativa utgångspunkter med regionindelningar etc medan frågor om framtida verksamhet sköts på just framtiden, dvs mål och verksamhet skulle diskuteras efter samgåendet.Anders S skrev:Helt klart kan organisationerna komplettera varann. Att särskilja det sociala/praktiska från det idrottsliga kan dock bli fullständigt felaktig, eftersom det korporativistiska traditionen är så stark, och rekryteringen till segling så ofta sker genom tävlande (dvs via SSF). Båda behövs! Men SBU ("sociala hamngänget") glömmer förmodligen lätt att rekryteringsbasen kommer någonstans ifrån (SSF och framförallt alla frivilliga som kan och får ställa upp på alla nivåer eftersom de är med i SSF). Det här är "ideella organisationssverige" på gott och på ont.Kjelle skrev:SSF har i ändamålsparagrafen främjande av friluftsliv etc. Dessvärre har den punkten inte odlats utan man har bara fokuserat på sporten. SSF ger inte medlemsklubbarna stöd vad gäller frågor om hamnar, farleder, försäkringar osv osv, dvs sådant som SBU arbetar med. Ur det perspektivet skulle SSF och SBU kunna komplettera varandra. Som medlem i RF finns en strikt drogpolicy som dock inte tar sig uttryck i 0,2.
Nu kommer de två organisationerna att arbeta som tidigare. Frågan är hur båt- och seglarsverige kommer att agera.
Bättre sent än aldrig....
Peter