splitsa dynema
splitsa dynema
Hej vart kan man få hjälp med att splitsa dynema lina .skall vara en ögla i en ände som är till uthalet till storen
I Göteborgsområdet
//Johan
I Göteborgsområdet
//Johan
Re: splitsa dynema
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Det är klart att du skall göra det själv med hjälp av Seawolf´s länk
Annars tror jag Hjermans på Sisjö industriområde gör såna jobb
http://www.hjertmans.se/webshop/framese ... splitsning
Annars tror jag Hjermans på Sisjö industriområde gör såna jobb
http://www.hjertmans.se/webshop/framese ... splitsning
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Ren (skalad) Dyneema är hyfsat enkel att splitsa ett ögla på själv.
Om det däremot är en lina med Dyneemakärna så blir det lite klurigare då höljet skall hanteras.
Men det fixar som sagt Hjertmans - kostar en liten slant. Dock så tror jag att de vill sälja tampen också. Funkar nog inte så bra att komma dragande med sin egen tamp.
Om det däremot är en lina med Dyneemakärna så blir det lite klurigare då höljet skall hanteras.
Men det fixar som sagt Hjertmans - kostar en liten slant. Dock så tror jag att de vill sälja tampen också. Funkar nog inte så bra att komma dragande med sin egen tamp.
Jag köpte Benn's Dyneema duo på mässan. Är urdålig på att veta vilken typ av dyneema detta är, splitsar man lämpligen den enl länken, eller rekomenderar ni annan lösning för att fästa chackel för storen?
Det finns några olika sätt att splitsa flätade snören med kärna. För dyneema och liknande skall kärnan vara med i loopen av hållfasthetsskäl. Problemet är att med dyneema så är kärnan mycket hård, ger knappt med sig, speciellt på tunnare dimensioner ( < 10 mm ), det kan bli attans svårt. Finns naturligtvis variation mellan olika tillverkare, men som regel har bättre tamp hård kärna.
Nu har man dyneema för att minska töjningen. Om höljet har tillräcklig hållfasthet kan man göra en konventionell splits.
Annars går det fint att tagla, dvs binda ihop med tunnare garn. Rätt utförd håller det fint, men tar lite plats.
Emellertid, varför inte knyta? En stoppknop av något slag, eller om plats finns, en pålstek. Hållfastheten minskar i en knop, jämfört med tampen, men för dyneema är detta sällan problem.
J
Nu har man dyneema för att minska töjningen. Om höljet har tillräcklig hållfasthet kan man göra en konventionell splits.
Annars går det fint att tagla, dvs binda ihop med tunnare garn. Rätt utförd håller det fint, men tar lite plats.
Emellertid, varför inte knyta? En stoppknop av något slag, eller om plats finns, en pålstek. Hållfastheten minskar i en knop, jämfört med tampen, men för dyneema är detta sällan problem.
J
lämnade in tampen till viking yacht i göteborg ,det blev bra.Tampen är till uthalet för rullstoren så plats för knop fanns tyvärr inte
//Johan
//Johan
Jag hade dyneema på en tidigare båt där ägaren före mig använt någon knop för detta, men den kröp upp och genuan ramlade ner, samtidigt som fallet rappade tillbaka i 18m mastJaramaz skrev: Emellertid, varför inte knyta? En stoppknop av något slag, eller om plats finns, en pålstek. Hållfastheten minskar i en knop, jämfört med tampen, men för dyneema är detta sällan problem.
J
Borde det funka med en pålstek, eller finns några andra förslag?
Hej!Spider skrev:
Jag hade dyneema på en tidigare båt där ägaren före mig använt någon knop för detta, men den kröp upp och genuan ramlade ner, samtidigt som fallet rappade tillbaka i 18m mast![]()
Borde det funka med en pålstek, eller finns några andra förslag?
Jag har använt mig av en fallknop. Fungerat riktigt bra. Dessutom är det smidigt att korta linan lite om den börjar bli liten sliten på något ställe.
(Har inte skalat dyneema fallet, dock)
Håller med om att du borde skippa shackeln och knopa fast direkt i skothornet. När det dessutom är uthalet som antagligen inte skall lossas på hela säsongen så är det ännu lämpligare att knopa direkt.
Jag har dyneema i mina fall och har knopat dem i shacklar mha pålstek - inga problem med glidning.
OM man vill ha både "hängsle och livrem" så kan du säkra änden på tampen (som sticker ut ur pålsteken) med lite tagling eller tejp. Då kan den definitivt inte krypa/öppna sig
Jag har dyneema i mina fall och har knopat dem i shacklar mha pålstek - inga problem med glidning.
OM man vill ha både "hängsle och livrem" så kan du säkra änden på tampen (som sticker ut ur pålsteken) med lite tagling eller tejp. Då kan den definitivt inte krypa/öppna sig