Varför det?stangen skrev:Snälla, flytta den här tråden till klotterplanket
Tycker du inte att diskussioner om lagar och organisationer som påverkar båtlivet är tillräckligt båtrelaterade?
/T
Varför det?stangen skrev:Snälla, flytta den här tråden till klotterplanket
Diskutera gärna. Men i helst på Klotterplanket.T skrev:Varför det?stangen skrev:Snälla, flytta den här tråden till klotterplanket
Tycker du inte att diskussioner om lagar och organisationer som påverkar båtlivet är tillräckligt båtrelaterade?
:o
/T
En annan grej är ju att man struntar i att läsa de trådar man inte gillar, kanske..?stangen skrev:Diskutera gärna. Men i helst på Klotterplanket.T skrev:Varför det?stangen skrev:Snälla, flytta den här tråden till klotterplanket
/T
Bajstrådar och fylletrådar brukar hamna på Klotterplanket förr eller senare. Jag föreslår förr.Peter_K skrev: En annan grej är ju att man struntar i att läsa de trådar man inte gillar, kanske..?
Alltså - det finns en MASSA saker jag tycker är hysteriskt ointressant som avhandlas här på planket. Jag gör då så att jag läser rubriken, konstaterar att detta inte är något för mig och lämnar sedan tråden till de som tycker det är fantastiskt spännande med just detta ämne.
Tappa hakan brukar man ju göra av förvåning, vad är det som så till den milda grad har förvånat? Att demokratin funkar t.o.m i en båtorganisation?Peter_K skrev:Med tappad haka konstaterar jag följande:
Jag har kollat och - JA! Båtunionen står bakom detta. Man har haft en omröstning på förra årets båtriksdag om avskaffandet av nya lagen och att man skall återgå till den gamla - precis som pressreleasen säger - och förslaget bifölls. Det är alltså i sin ordning där.
Att sedan Sveriges största båtorganisation driver alkoholfrågor på detta sätt är en heeeelt annan fråga, men det råder ingen tvivel om att man står bakom utskicket.
Jag föreslår att man lägger ner Klotterplanket eftersom det går näsan tre månader mellan inläggen där, och rekommenderar samtidigt att läsa de trådar som intresserar dig istället för att kasta bajs i den här.stangen skrev: Bajstrådar och fylletrådar brukar hamna på Klotterplanket förr eller senare. Jag föreslår förr.
Förvåningen borde framgå av mina övriga inlägg i tråden.T skrev:Tappa hakan brukar man ju göra av förvåning, vad är det som så till den milda grad har förvånat? Att demokratin funkar t.o.m i en båtorganisation?Peter_K skrev:Med tappad haka konstaterar jag följande:
Jag har kollat och - JA! Båtunionen står bakom detta. Man har haft en omröstning på förra årets båtriksdag om avskaffandet av nya lagen och att man skall återgå till den gamla - precis som pressreleasen säger - och förslaget bifölls. Det är alltså i sin ordning där.
Att sedan Sveriges största båtorganisation driver alkoholfrågor på detta sätt är en heeeelt annan fråga, men det råder ingen tvivel om att man står bakom utskicket.
Men du sätter (omedvetet?) fingret på det det handlar om; detta är en alkoholfråga, nykterhetspolitik, inget som har med sjösäkerhet att göra. Lagen är luddig, inkonsekvent och rättsosäker.
/T
Jodå, det var en seglare som i godan ro seglade utomskärs (tror jag det var) söder om Blekinge. Han hade ett antal öl innanför västen, tror man mätte 0,6 promille.Anders S skrev:...
Men rent seglings- och båtrelaterat verkar ju inga praktiska problem uppstå. Vi har ännu inte hört om någon seglare som fällts för fyllesegling, inga fyllerazzior i naturhamnarna inklusive principdiskussioner om man är "säkert förtöjd" om man ankrar i viken, inge prövningar av sk "nöd" då man bryter mot båtfyllerilagen därför att sjölagen och skepparansvaret för båtens och besättningens säkerhet rimligen tar över, etc etc.
...
Det exemplet tänkte jag inte på. Men det finns ett par saker att observera; det verkar som skepparen haft mycket mer än 0,2 promille ( se: https://lagen.nu/dom/nja/2012s369 ). Sedan framgår det väl inte entydigt om det handlat om ett slumpartat sållningsprov eller om det funnits vad man tidigare kallat "skälig misstanke" som utlöst kontrollen. Det har tydligen varit så att färden övervakats av KBV de sista två distansminuterna, innan kontroll gjordes. Det verkar ju som man gjort kontrollen då seglaren förtöjt, vilket ju verkar märkligt om man inte haft sina misstankar. Svårt att säga vad denna kan ha berott på, ungefär som den kontrollen som gjordes på motorbåtföraren som lät frun köra, man kan ju också misstänka personkännedom eller "angiveri". ("Nu super Jeppe igen, i båten!")T skrev:Jodå, det var en seglare som i godan ro seglade utomskärs (tror jag det var) söder om Blekinge. Han hade ett antal öl innanför västen, tror man mätte 0,6 promille.Anders S skrev:...
Men rent seglings- och båtrelaterat verkar ju inga praktiska problem uppstå. Vi har ännu inte hört om någon seglare som fällts för fyllesegling, inga fyllerazzior i naturhamnarna inklusive principdiskussioner om man är "säkert förtöjd" om man ankrar i viken, inge prövningar av sk "nöd" då man bryter mot båtfyllerilagen därför att sjölagen och skepparansvaret för båtens och besättningens säkerhet rimligen tar över, etc etc.
...
Tyvärr för honom var hans båt något längre än 10 meter och han dömdes av tingsrätten att betala 80 dagsböter, vilket blev 80000 kr. Det sänktes senare av hovrätten till 50 dagsböter/tusen.
Hade hans båt varit något kortare än 10 meter hade KBV fått nöja sig med att göra honnör.
/T
Jag hade inte läst domen utan bara ett kort referat i nån tidning. Jag ser att jag hade fel om dagsbotens storlek även om antalet stämde.Anders S skrev:...
Det exemplet tänkte jag inte på. Men det finns ett par saker att observera; det verkar som skepparen haft mycket mer än 0,2 promille ( se: https://lagen.nu/dom/nja/2012s369 ). Sedan framgår det väl inte entydigt om det handlat om ett slumpartat sållningsprov eller om det funnits vad man tidigare kallat "skälig misstanke" som utlöst kontrollen. Det har tydligen varit så att färden övervakats av KBV de sista två distansminuterna, innan kontroll gjordes. Det verkar ju som man gjort kontrollen då seglaren förtöjt, vilket ju verkar märkligt om man inte haft sina misstankar. Svårt att säga vad denna kan ha berott på, ungefär som den kontrollen som gjordes på motorbåtföraren som lät frun köra, man kan ju också misstänka personkännedom eller "angiveri". ("Nu super Jeppe igen, i båten!")
0,66 är dock en rätt hög nivå, väl över gamla rattonykterhetsgränsen (0,5 promille), så nykter är ju svårt att säga att seglaren varit. Om nu båten varit litet mindre hade KBV inte behövt nöja sig med honnör, om man observerat "fyllebeteende" ombord - det är skillnaden. ("fyllebeteende" är sk "kliniskt fylleri", det som tidigare krävdes för att kunna bestraffas). Det som är en smula jobbigt är då att vana alkoholkonsumenter verkar stabila utåt på rätt höga nivåer, medan ovana fyllerister visar tecken redan vid lägre nivåer. Man kan faktiskt fundera på om inte en objektiv norm för påverkan kan vara vettigt ur den synvinkeln.
Nej, för att reda ut hur det kom sig att KBV överhuvud taget gjorde sig besvär får man nog snoka vidare, kanske i FU och tingsrättsdomen. Det är ju fortfarande mycket ovanligt att seglare stoppas för sållningsprov, men det är förstås en ren gissning att man studerat personen och tyckt sig se tecken på berusning. Sedan håller jag väl med om det andra, det är inte lika illa med en båt som med en bil. Men straffet för fyllekörning är ju också i praktiken mycket hårdare än för fyllesegling, om man tänker efter.T skrev:Anders S skrev:...
Jag har fortfarande inte läst domen, bara ögnat igenom lite. Jag tycker det är lite märkligt att man ser på denna förseelse med samma allvar som om personen i fråga kört bil i 110 km/tim med lika mycket alkohol i kroppen. Och minst lika märkligt är det att om båten varit en dryg meter kortare hade inget hänt om inte KBV kunnat styrka ett 'observerat fyllebeteende', vilket jag tvivlar på att dom kunnat i det aktuella fallet.
/T