Sittbrunnsbord, materialval

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
peterh
Diamantmedlem

Sittbrunnsbord, materialval

Inlägg av peterh » fre 01 mar 2013, 22:34

Dags att byta sittbrunnsbord.
Som icke-snickare söker jag råd om material

Det skall vara 15-18 mm tjockt, 700x300 mm.
Skall jag köpa marineplywood ? Någon speciell kvalitet ?

Jag har kikat på de limmade ekstavsskivorna man kan köpa på bauhaus/ikea m.fl. De är
ju mäkta massiva och tåliga för mekaniska intryck (!) , men tål de utomhusklimatet ?

Marinpywooden kan jag lacka. Men ekstavsskivorna är ju oljade , och de "ser ju bäst ut"
om de får fortsätta vara oljade.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Sittbrunnsbord, materialval

Inlägg av toaen » fre 01 mar 2013, 23:07

När det gäller teakplyfa så finns det ju plyfa med lövtunnt faner och plyfa med tjockare faner. Fast det är väl en viss skillnad på priset. Dessutom går det väl inte att köpa en sån liten bit. Pondus snickeri kanske eller Lidköpings båtbyggeri eller nån liknande firma

Sen finns det ju färdiga bordsskivor att köpa.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 02 mar 2013, 08:38

toaen skrev:När det gäller teakplyfa så finns det ju plyfa med lövtunnt faner och plyfa med tjockare faner. Fast det är väl en viss skillnad på priset. Dessutom går det väl inte att köpa en sån liten bit. Pondus snickeri kanske eller Lidköpings båtbyggeri eller nån liknande firma

Ja det var ju just en "färdig bordsskiva" från butiken vars namn inte får nämnas som tagit slut efter ett år.
Jag tänkte mig att sätta dit något som håller lite längre.

Utbudet av färdiga bortsskivor är litet då måtten måste vara inom vissa gränser.

Det kanske finns konstmaterial ?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 02 mar 2013, 11:19

får du tag i riktig marinplywood, och lackar / fernissar så borde det hålla i flera år. Riktigt betyder att den har tydlig stämpel, annars ...
Det finns ingen anledning att välja teak till detta, tycker jag. Fördelen med teak är dess beständighet - men för en utomhusbordsskiva är nog ändträet mest utsatt - teaken är bara ett ytskikt, kärnan av plywooden är av billigare trä.
Fernissning / lackning med fördel i tvåkomponent.
Skall du såga själv får du tänka igenom operationen ordentligt - det är alltid svårt att få det rakt. Vid själva sågningen rekommenderas att ha tejpat först med en stark tejp så splittras inte träet så mycket (alternativt grundmåla först). Räkna med att få hyvla i efterhand för att få det rakt och fint - en avvikelse syns direkt.
Det går att beställa färdigsågat hos snickerier, extrakostnaden är inte så stor.
SeaSea hävdar stundtals att de har marinply, men den ser inte så kul ut när man tittar närmare på den. Mest avsedd för durk.

Lamellimmat trä är starkt och bra på många sätt, finns med fint ytlager i tex björk. Snyggt. Tyvärr brukar tillverkarna inte deklarera vilka limkvaliteter, så det är inte att rekommendera - det kommer att ge sig med tiden, tål inte fukt.

I dessa moderna tider är det lite konstigt att konstatera att det inte finns så mycket bra plastalternativ att välja på, och de som finns är oftast alltför dyra. En möjlighet är att göra själv, vanlig grp är lätt att bygga upp på en plan yta. Går att bygga på ett lagom "fett" underlag (vaxad yta av något slag). Då går det att välja färg, storlek och tjocklek. Detta alternativ kräver mer arbete än plywood-alternativet, men slutresultatet får längre livslängd och kräver mindre underhåll.

Skulle jag själv ha (och det skall jag nog snart) vore marinplywood ett bra val. Färdigsågat så blir det snyggt. Fernissa är enkelt.

/J

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » lör 02 mar 2013, 23:00

Ska du ha bordet ute så satsa på mahogny eller teak, ska du ha plywood så bästa kvalitet och kanta med nåt snyggt typ mahogny.
Slipa och lacka mer än det behövs och håll koll på vad som händer om det är ute. Ett ihoplimmat bord löper risk att
det börjar sippra in fukt så se till att det är rejält skyddat. Jag tror man helt ska glömma det som är stavlimmat.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 03 mar 2013, 07:55

peterh skrev:
toaen skrev:När det gäller teakplyfa så finns det ju plyfa med lövtunnt faner och plyfa med tjockare faner. Fast det är väl en viss skillnad på priset. Dessutom går det väl inte att köpa en sån liten bit. Pondus snickeri kanske eller Lidköpings båtbyggeri eller nån liknande firma

Ja det var ju just en "färdig bordsskiva" från butiken vars namn inte får nämnas som tagit slut efter ett år.
Jag tänkte mig att sätta dit något som håller lite längre.

Utbudet av färdiga bortsskivor är litet då måtten måste vara inom vissa gränser.

Det kanske finns konstmaterial ?
Har du bordet ståendes ute alltid?

Jag skulle i så fall bygga ett bord med en plyfaskiva i botten och lägga nåtade däcksribbor av teak som ytskikt och så kanta med tekribbor runt om.

Ett mycket trevligt arbete.

Min personliga uppfattning är att teak utvändigt skall va obehandlad. Det får visserligen en grå patina men jag tycker det är snyggt. Lackar man måste man kunna lacka teak.
Hade en Bianca 27 med obehandlade teaksargar runt sittbrunnen. Efter 10 år köpte en kompis in sig i båten som delägare. Jag misstänker att det var hans fru som inte yckte de grå sargarn var snygga, utan kompisen slipade ner sargarna och lackade dem med ett par lager lack. Det var snyggt de första veckorna. Innan vi tog upp på hösten hade lacken börja bli ful fläckvis. Allt eftersom åren gick blev de bedrövligare och bedrövligare.

Jag sa väl nåt "tyket" till honom när jag fick se vad han gjort, men kommenterade aldrig sargarnas utseende sedan. men gjorde heller inget åt sargarna. Har för mig att det gick att se fläckar av lacken i många år efter illdådet. Man måste välja sina strider. Vi är fortfarande kompisar.

Skotbänken i båten var lackad av Bianca yatch. Den lacken höll sig lika fin i alla år. Fick ett nytt lager lack utanpå den gamla med några års mellanrum. De som lackat den visste vad de höll på med.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 06 mar 2013, 15:20

Jag har handlat !

Det blev en planka i kumrun ( det material man använder till trappsteg)
Används obehandlat

Skall bara limma ihop den och borra nödiga hål.

Skriv svar