Jag har en Raymarine A50 D somm jag köpte sommaren 2011.
Har inte använt den så mycket mer än som stöd vid navigering. Då det
är struligt att knottra in längre rutter och lite fler waypoints direkt i plottern. Så
blir det inte av. Jag vill ha det enkelt. Inte för mycket prylar osv.
Men, tänkte jag skulle fixa ett enkelt planeringsprogram. Så jag knallade
iväg och köpte en nytt CF card för att ha något att föra över filerna med.
Har tidigare laddat ned Rays gratis variant för planering.
Nu till det roliga.
Först får jag det inte planeringsprogramet att fungera. Sedan
visar det sig att rays filer inte låter sig konverteras hur som helst,
så man kan använda något annat som fungerar.
Tänkte uppdatera navionics kartorna som ingick med plottern.
Jag känner inte att jag behöver silver eller gold. Men, när jag
ska uppdatera via Navionics. Så går det inte? Verkar som om
kartdatan ligger internt i plottern. Kortet som sitter i är en adapter
för micro cf.
Grrr...
Någon som har några bra tips?
Keep it simple..
Hur svårt ska det vara med fungerande teknik idag?
ruttplanering i pc eller mac
Re: ruttplanering i pc eller mac
Tja, vad skall man säga ?
För vill jag säga att jag anser att raymarine har det bästa användarsnittet i klassen.
De har även ett historiskt arv med "seatalk" som en gång var unikt och gav hopp om
en bättre värld ( fri från nmea-tramset). Men det var då..
Raymarine har däremot aldrig fattat kraften i öppen programvara eller öppna specar.
Formatet på waypoints och rutter som man kan lagra på kort är hemligt. Sättet att
lagra ( du kan sätta i ett kort men du kaninte namnge en fil) är patetiskt. Och det
enda som erbjuds är en mjukvara som mest påminner om ett zoo och som bara
fungerar i vissa versioner av ms-dos.
Jag har inga råd. Det enda jag gör är att jag kan förbereda waypoint i datorn, dessa
kan jag ( med en inköpt programvara) lägga på ett kort som jag sätter i plottern och
läser in. Men övrig ruttplanering får jag göra i plottern.
Nu stör det inte mig så mycket, jag går oftast "till waypoint" i början ( ut ur skärgården)
och i slutet ( mot hamnmynningen/ engelsmannen/etc) av seglingen. Däremellan
är navigatorn igång men jag håller mig uppdaterad med papperskortet.
Men gnäll gärna på raymarines represatant och påpeka att det är omöjligt att
samverka med utrustningen på grund av deras antikverade ideer.
För vill jag säga att jag anser att raymarine har det bästa användarsnittet i klassen.
De har även ett historiskt arv med "seatalk" som en gång var unikt och gav hopp om
en bättre värld ( fri från nmea-tramset). Men det var då..
Raymarine har däremot aldrig fattat kraften i öppen programvara eller öppna specar.
Formatet på waypoints och rutter som man kan lagra på kort är hemligt. Sättet att
lagra ( du kan sätta i ett kort men du kaninte namnge en fil) är patetiskt. Och det
enda som erbjuds är en mjukvara som mest påminner om ett zoo och som bara
fungerar i vissa versioner av ms-dos.
Jag har inga råd. Det enda jag gör är att jag kan förbereda waypoint i datorn, dessa
kan jag ( med en inköpt programvara) lägga på ett kort som jag sätter i plottern och
läser in. Men övrig ruttplanering får jag göra i plottern.
Nu stör det inte mig så mycket, jag går oftast "till waypoint" i början ( ut ur skärgården)
och i slutet ( mot hamnmynningen/ engelsmannen/etc) av seglingen. Däremellan
är navigatorn igång men jag håller mig uppdaterad med papperskortet.
Men gnäll gärna på raymarines represatant och påpeka att det är omöjligt att
samverka med utrustningen på grund av deras antikverade ideer.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: ruttplanering i pc eller mac
Använder själv aldrig rutter eftersom jag seglar. Men lagrar tracks varje dag och lägger över dem på SD kort när säsongen är över - kör dem genopm GPSBabel http://www.gpsbabel.org som är gratis - till Google maps .kml format och en annan programvara jag har. Mest på skoj som grund för en enkel loggbok, kunna göra skärmdumpar av en segling etc.
Nu har jag Lowrance där upp/nerladdning av waypoints, skärmdumpar från plottern etc mm går smutt via SD-kort men kollade och GPSBabel klarar iaf Raymarines waypointformat. Om man kan ladda in flera waypoints rill en rutt inuti plottern kanske detta mellansteg med GPSBabel är en väg?
Nu har jag Lowrance där upp/nerladdning av waypoints, skärmdumpar från plottern etc mm går smutt via SD-kort men kollade och GPSBabel klarar iaf Raymarines waypointformat. Om man kan ladda in flera waypoints rill en rutt inuti plottern kanske detta mellansteg med GPSBabel är en väg?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!