Vinterglykol in i MD 5
-
Kallseglaren
- Guldmedlem
Vinterglykol in i MD 5
Hjälper kompis med MS20 och sjövattenkyld MD5
Min fråga: måste termostaten demonteras för att säkerställa att blocket också får rätt glykolblandning när man kör in glykol för vinterstoppet? Ett sätt är förstås att rundköra tills termostaten öppnar.
Vad gäller?
Tacksam för synpunkter
Min fråga: måste termostaten demonteras för att säkerställa att blocket också får rätt glykolblandning när man kör in glykol för vinterstoppet? Ett sätt är förstås att rundköra tills termostaten öppnar.
Vad gäller?
Tacksam för synpunkter
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
Re: Vinterglykol in i MD 5
Blocket skall ha glykol hela tiden, detta för att utöva ett visst skyd dmot korrosion.
Därför är termostatens läge ointressant. Däremot skall sjövattenkretsen ha frostskydd,
antingen genom att tömmas totalt ( svårt) eller fyllas med polyetylenglykol.
Därför är termostatens läge ointressant. Däremot skall sjövattenkretsen ha frostskydd,
antingen genom att tömmas totalt ( svårt) eller fyllas med polyetylenglykol.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Om frågan gäller "rätt blandning" så krävs rundkörning så att termostaten öppnar. Detta gäller om man byter glykol. Som Peterh påpekade, glykolen frysskyddar OCH korrosionsskyddar - det senare är ett skäl att byta emellanåt, även om frysskyddet består längre.
Råvattensidan måste antingen "glykolas" eller tömmas helt. Här är det värmeväxlare, sjövattenpump, backslaget (om råvattenkylt), oljekylare, avgassamlare (om sjövattenkyld, ofta sammanbyggd med värmeväxlaren), ljuddämpare och vattenlås som kan fara illa. Nu brukar det klara sig om man tömmer pumpen, tar ut impellern, sätter på locket och blåser ut allt vatten, men får man inte upp dräneringsventilerna och ser vattnet rinna, så kan man med fördel i stället köra igenom glykolblandat vatten. Stanna då kylvattnet i avgasröret blir blått eller rött - töm sedan vattnet i en hink till våren. Den snåle spara det för återanvändning, den korrekte lämnar det som kemavfall.
Råvattensidan måste antingen "glykolas" eller tömmas helt. Här är det värmeväxlare, sjövattenpump, backslaget (om råvattenkylt), oljekylare, avgassamlare (om sjövattenkyld, ofta sammanbyggd med värmeväxlaren), ljuddämpare och vattenlås som kan fara illa. Nu brukar det klara sig om man tömmer pumpen, tar ut impellern, sätter på locket och blåser ut allt vatten, men får man inte upp dräneringsventilerna och ser vattnet rinna, så kan man med fördel i stället köra igenom glykolblandat vatten. Stanna då kylvattnet i avgasröret blir blått eller rött - töm sedan vattnet i en hink till våren. Den snåle spara det för återanvändning, den korrekte lämnar det som kemavfall.
Anders S
-
Kallseglaren
- Guldmedlem
Jag var nog otydlig, motorn är direktkyld med sjövatten. Alla termostater har ju ett litet bypass hål för att det skall vara en liten cirkulation. Min fundering gällde om denna lilla cirkulation räcker för att få till frostskydd i blocket om man kör exempelvis 4 l 50%_ig glykolblandning och sedan stannar motorn. Den här båten seglar i en fjällsjö norr om Åre så vattnet är nog inte så korrosivt
Med vänlig hälsning,
Kallseglaren
Med vänlig hälsning,
Kallseglaren
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
Nejdå du var inte ett dugg otydlig.Kallseglaren skrev:Jag var nog otydlig, motorn är direktkyld med sjövatten. Alla termostater har ju ett litet bypass hål för att det skall vara en liten cirkulation. Min fundering gällde om denna lilla cirkulation räcker för att få till frostskydd i blocket om man kör exempelvis 4 l 50%_ig glykolblandning och sedan stannar motorn. Den här båten seglar i en fjällsjö norr om Åre så vattnet är nog inte så korrosivt
Med vänlig hälsning,
Kallseglaren
Om du är osäker på om motorn fylls med glykolblandning eller ej så tappa först av sjövattnet från motorblocket via dräneringen. Låt sen motorn suga 55%-ig glykolblandning tills det som kommer ut ut avgasröret börjar bli glykolfärgat. Då har motor och avgasrör och ljuddämpare fyllts med c:a 35-55% glykol.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
Kallseglaren
- Guldmedlem
Såg just den, hade inte hittat avtappningen under insuget
Tackar
Ulf
Tackar
Ulf
Kallseglaren
Maxi 87
338