Förbereda toa för vintern

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spikifoten
Guldmedlem

Förbereda toa för vintern

Inlägg av Spikifoten » tis 09 okt 2012, 21:26

Som rubriken säger: hur brukar ni förbereda toalett och septitank för vintern? Spolar ni ur / rengör systemet på nåt sätt, och med vad? Låter ni bottengenomföringarna vara öppna eller stängda när båten står på land?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Förbereda toa för vintern

Inlägg av Seawolf » tis 09 okt 2012, 21:47

Alla genomföringar öppna, och man ska manövrera dem Ö/S flera gånger på land för att få ut vatten runt kulventilers kulor.
Toan suger jag ur med en oljebytarpump och det lilla som blir kvar räcker inte till att frysa sönder något (Toa typ Brydon Par)
Septiktanken tom, men om något lite blir kvar så räcker en slatt inte till att frysa sönder den. Eventuellt lite vatten i lågpunkter på gummi/plastslangar gör inget, de fryser inte sönder.
Pentrypumpar och liknande pumpar man ur så mycket det går (med på slutet snabba pumptag) som får luft att blåsa ut småskvättar av vatten.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 okt 2012, 06:38

Det kan ju sägas att den pessimistiske inte bara tömmer och stänger ett par gånger på land, utan sedan ställer kulan halvöppen. Detta beror på att en tät kulventil fångar upp vatten i "det ihåliga" och kan frostsprängas inifrån om den lämnas stängd. Man skall ändå prova dem så de går att manövrera - gör det på land och på hösten, så har man tid att åtgärda om någon blivit alltför trög med tiden. Seawolf använder oljesugen, jag använder våtdammsugaren. Tycker man det är litet "äckligt" gör man som man vill, bara toalettens pump och fot är tömd. Riktigt svåra fall kan behöva frysskydd, använd då så litet som möjligt av propylenglykol (miljöglykol). Skulle man ha tillgång till en sk "iller" kan jag inte änka mig att det är något fel i att spola rent septiktanken (kanske framförallt utloppet) från utsidan. Ju mer man använder sugtömning, ju större risk att bottenventilen på tanken sedimenteras igen. Den måste fungera den dag den behövs.

Övriga vattensystem tömmer man på enklaste sätt. Även här har man nytta av våtdammsugaren, annars kan man ordna "fattigmans tryckluft" genom att använda pumpen till luftmadrassen eller gummibåten.
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 10 okt 2012, 16:25

Far min tog alltid samvetsgrant hem toan varje höst. Det medförde inte bara noll risk för frostsprängning, utan gjorde det även enkelt att skura toan ordentligt och byta packningar vid behov.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Kallseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Kallseglaren » fre 12 okt 2012, 19:32

Jag släpper alla funderingar om kranar och sådant, de flesta sjöfolk har väl lärt sig läxan om dessa. Jag har kört med noggrann tömning så gott det nu går och sedan efterfyllning med glykol. Toan är ganska ny och har drabbats av typiska torrhetssymtom, dvs knarrande packningar vid användning osv. Detta har åtgärdats med matoljetillsats var 3e eller 4-e användning och det fungerar ju bra. Känner forumet tihll någon långverkande universalsmörja för sjötoaletter? Jag har hört om torrställning med vattensug, fyllning med matolja men finns något bra medel? silikon? Teflon?
Tacksam för ideer.
Tog upp båten idag
Kallseglaren
Maxi 87
338

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 12 okt 2012, 19:37

Det finns en sorts fett som används vid montering av bromssystem för bilar. Sådant bör vara användbart. Annars är problemet att packningarna blir "torra" med tiden (De är alls icke torra, men de gnäller när de enbart smörjs med vatten). Då kan litet vätmedel, en droppe diskmedel till exempel (på toa kanske man har duschkräm?) räcka för att få tyst.
Anders S

Skriv svar