Tankrengöring/Tanktömning
Tankrengöring/Tanktömning
Problemet med brunsvart gegga från tanken oroar allt mer. Jag råkade ut för det för några år sedan, tog ur och rengjorde tanken ordentligt Därefter har det varit problemfritt men hur länge varar det? Risken för igensatta filter ökar med tiden och en dag, efter att sjögången rört om i tanken är det stopp. Stoppet som givetvis kommer att inträffa när man behöver motorn som mest.
En förebyggande åtgärd vore att varje höst, med enkla medel, kunna tömma tanken (nästan) helt och slippa oroa sig.
För egen del har jag en cylindrisk tank som lutar ner mot den punkt där bränslet till motorn tas. Det röret slutar några cm ovanför botten. Inga skvalpskott och volymen är runt 40l.
En möjlighet vore att bygga en tanktömning där en slang, med tyngd i ena änden, kan skickas ner genom nivåmätarhålet eller påfyllningsslangen och en bränslepump som kan suga upp tankinnehållet. Ev skulle man också kunna koppla in ett filter på vägen för att direkt få återanvändbart bränsle till påföljande säsong. Efter lagring över vintern i genomskinliga dunkar kan man också se om det blivit någon fällning och undvika att få med den.
Frågan är nu vilken typ av pump man skulle kunna använda. Jag har tittat lite på Biltemas bränslepumpar men blir inte klok på om någon av dessa är användbar och, i så fall, vilken. Det finns säkert andra pumpar som är väl så bra men var finner man dessa?
Någon som gjort något liknande? Erfarenheter? Lösningsförslag?
En förebyggande åtgärd vore att varje höst, med enkla medel, kunna tömma tanken (nästan) helt och slippa oroa sig.
För egen del har jag en cylindrisk tank som lutar ner mot den punkt där bränslet till motorn tas. Det röret slutar några cm ovanför botten. Inga skvalpskott och volymen är runt 40l.
En möjlighet vore att bygga en tanktömning där en slang, med tyngd i ena änden, kan skickas ner genom nivåmätarhålet eller påfyllningsslangen och en bränslepump som kan suga upp tankinnehållet. Ev skulle man också kunna koppla in ett filter på vägen för att direkt få återanvändbart bränsle till påföljande säsong. Efter lagring över vintern i genomskinliga dunkar kan man också se om det blivit någon fällning och undvika att få med den.
Frågan är nu vilken typ av pump man skulle kunna använda. Jag har tittat lite på Biltemas bränslepumpar men blir inte klok på om någon av dessa är användbar och, i så fall, vilken. Det finns säkert andra pumpar som är väl så bra men var finner man dessa?
Någon som gjort något liknande? Erfarenheter? Lösningsförslag?
//Björn
Re: Tankrengöring/Tanktömning
Tänker du ta upp båten? Då kan du ordna en hävert. En kort och bra väg kanske är genom en lossad slang till någon strategisk genomföring, loggivaren eller så ? Den lösningen kan nog bli litet snabbare (kanske) än att köra en bränslepump (typiskt; 120 liter/timme)
Jag har själv samma plan i vinter, och tänker montera en pump som drar ut bottensatsen när jag vill. Fördelen med en fast pump är att man kan dra upp ett prov från slamfickan och dessutom dra upp ett par liter varje säsong, med förhoppningen att ta vatten och snafs med sig. Jag är ganska säker på att en Biltema (typ) sugpump gör jobbet utmärkt även som transportpump.
Jag har själv samma plan i vinter, och tänker montera en pump som drar ut bottensatsen när jag vill. Fördelen med en fast pump är att man kan dra upp ett prov från slamfickan och dessutom dra upp ett par liter varje säsong, med förhoppningen att ta vatten och snafs med sig. Jag är ganska säker på att en Biltema (typ) sugpump gör jobbet utmärkt även som transportpump.
Anders S
Ska man suga ut slem och beväxning går det inte med hävert, det måste vara en kraftig pump som suger ut skräpet. Jag är också tveksam till en avtappningskran i botten,risken är att den sätts igen av slemmet. Jag har kört Biltemas pumpar och de eldade vi upp på några veckor. Nu kör vi en kraftig lamellpump som verkligen suger upp skräpet, först genom ett grovfilter (som en tesil ungefär) och sedan genom ett Racor 10 u. Den dieseln som vi får upp får stå några veckor och sedimentera, därefter kan man (med hävert?) suga ut de översta 80% av dunken ungefär och för säkerhets skull körs den igenom Racorfiltret igen, denna gång med 2 u.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
jag lejde bort arbetet att ta upp en mannlucka till tanken (som bara är på 40 l) och tar ur all diesel varje år med hjälp av en hävert, sedan ned med sådan där hiskeligt dyr biologiskt rengöringsmedel, och så hävert igen, därefter anser jag tanken tillräckligt ren, givet att jag inte har haft "klegg" i filter.
Manluckan sågades upp, och om jag kommer ihåg rätt, sattes mutter fast på insidan med hjälp av kemisk metall, sedan bultförseglas locket varje vår innan sjösättning.
Jag gillar inte tanken på att motorn inte ska gå igång när jag verkligen behöver den! Kanske finns det enklare sätt, men hellre lite mer jobb och säker.
Mats
jag lejde bort arbetet att ta upp en mannlucka till tanken (som bara är på 40 l) och tar ur all diesel varje år med hjälp av en hävert, sedan ned med sådan där hiskeligt dyr biologiskt rengöringsmedel, och så hävert igen, därefter anser jag tanken tillräckligt ren, givet att jag inte har haft "klegg" i filter.
Manluckan sågades upp, och om jag kommer ihåg rätt, sattes mutter fast på insidan med hjälp av kemisk metall, sedan bultförseglas locket varje vår innan sjösättning.
Jag gillar inte tanken på att motorn inte ska gå igång när jag verkligen behöver den! Kanske finns det enklare sätt, men hellre lite mer jobb och säker.
Mats
Scanner 391 nr 142
-
Kallseglaren
- Guldmedlem
Jag har med lyckat resultat använt Den stora vacumoljesugen som tex säljs av Jula för 699:-. Den har tre olika slangar med olika dimensioner. slangarna är styva och det var lätt att bottensuga tanken och "träffa" slammet. Behållaren rymmer 6,5 liter.
Nu en fråga:
Är det dumt och småsnålt att återanvända uppsugen och sedimenterad diesel? Jag tänker på att det kanske finns sporer eller något annat som underlättar för nästa generation bakterier i tanken?
min tank ligger under bb stickkoj och lutar lite nedåt föröver. Dieselintaget till motorn är mitt i tanken och några cm ovan botten. Geggan hade samlats i det lägsta hörnet, volym kanske en dryg liter och följde som sagt ovan väldigt enkelt med upp i sugen.
skall uppsugen diesel kasseras?
Nu en fråga:
Är det dumt och småsnålt att återanvända uppsugen och sedimenterad diesel? Jag tänker på att det kanske finns sporer eller något annat som underlättar för nästa generation bakterier i tanken?
min tank ligger under bb stickkoj och lutar lite nedåt föröver. Dieselintaget till motorn är mitt i tanken och några cm ovan botten. Geggan hade samlats i det lägsta hörnet, volym kanske en dryg liter och följde som sagt ovan väldigt enkelt med upp i sugen.
skall uppsugen diesel kasseras?
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
Om man i förbyggande syfte tömmer tanken årligen behöver man inte något mer än en vanlig bränslepump. För geggatömning krävs rimligtvis mer än så. Poängen med en sumptömningsledning och en bränslepump är då att man kan dra upp en liter enkelt och se så den är frisk, och man får en nödpump som faktiskt går att köra motorn på om den ordinare matarpumpen havererar.
Men det gärller ju att se till att dräneringspumpen i normalläget töms enbart till en egen dunk eller kärl, som man kan inspektera.
En våtdammsugare är inte att rekommendera! Elmotor, gnistor, gaser ur tanken - ingen höjdare... (eller... vilken höjdare.) Vacuumoljebytaren är då mycket bättre
Men det gärller ju att se till att dräneringspumpen i normalläget töms enbart till en egen dunk eller kärl, som man kan inspektera.
En våtdammsugare är inte att rekommendera! Elmotor, gnistor, gaser ur tanken - ingen höjdare... (eller... vilken höjdare.) Vacuumoljebytaren är då mycket bättre
Anders S
När jag bytte till bergvärme och oljetanken skulle ut, sågades den ner i bärbara bitar, fast det var någon cm olja kvar.Anders S skrev: En våtdammsugare är inte att rekommendera! Elmotor, gnistor, gaser ur tanken - ingen höjdare... (eller... vilken höjdare.) Vacuumoljebytaren är då mycket bättre
Gnistorna sprutade från tigersågen. Jag var skeptisk, men "sågarna" påstod att gnistorna var för små.
Våtdamsugarens motor är troligtvis väl kapslad eftersom den jobbar i fuktig miljö.
Trots ovanstående skull jag välja bort våtdammsugaren.
När jag tömmde min geggiga tank i båten tryckte jag ut oljan med tryckluft.
Inte bara det: man tillför ju också luft, rena blåsbälgen. Jag vet också att det är svårt att sätta futt på diesel, men skulle man lyckas, så är det med en (våt)dammsugare, med damm i och med en sliten motor. Huvva!Lasse L skrev:När jag bytte till bergvärme och oljetanken skulle ut, sågades den ner i bärbara bitar, fast det var någon cm olja kvar.Anders S skrev: En våtdammsugare är inte att rekommendera! Elmotor, gnistor, gaser ur tanken - ingen höjdare... (eller... vilken höjdare.) Vacuumoljebytaren är då mycket bättre
Gnistorna sprutade från tigersågen. Jag var skeptisk, men "sågarna" påstod att gnistorna var för små.
Våtdamsugarens motor är troligtvis väl kapslad eftersom den jobbar i fuktig miljö.
Trots ovanstående skull jag välja bort våtdammsugaren.
När jag tömmde min geggiga tank i båten tryckte jag ut oljan med tryckluft.
Men den refrerade historien innehäll ju också vatten i receptet, inklusive (diskmedel) med mera. Men den som bara kopierar en del av det konceptet kanske missar vitala delar av receptet...
Anders S
En handlingsplan har kommit efter alla idéer som kommit fram.
Tanken töms med hävert så långt det går. Enkelt, bara att lossa bränsleslangen före CAV-filtret.
Då återstår några centimeter bränsle i nedre delen av tanken. Högst upp finns en bränslemätare som enkelt kan tas ur och ger ett några cm stort hål. Restbränslet sugs upp m h a oljetömningssugpumpen. den styva slangen bör gå lätt att styra till lägsta punkten i tanken. Sugkraften är stor, brun gegga bör inte ha skuggan av en chans. Med släta väggar och låg friktion bör allt samlas i den lägsta punkten.
Tack för alla tips.
Tanken töms med hävert så långt det går. Enkelt, bara att lossa bränsleslangen före CAV-filtret.
Då återstår några centimeter bränsle i nedre delen av tanken. Högst upp finns en bränslemätare som enkelt kan tas ur och ger ett några cm stort hål. Restbränslet sugs upp m h a oljetömningssugpumpen. den styva slangen bör gå lätt att styra till lägsta punkten i tanken. Sugkraften är stor, brun gegga bör inte ha skuggan av en chans. Med släta väggar och låg friktion bör allt samlas i den lägsta punkten.
Tack för alla tips.
//Björn
-
Lucky Luke
- Erfaren medlem
Jag har lika tank som Lasse L har. För ett antal år sedan installerade jag bränslemätare. Jag tömde då tanken på hösten. Lät sedan tanken stå öppen till våren, då var hela botten av tanken belagd med något som liknade Ljunglöfs Ettan, vilket jag dammsög upp, och sedan torkade ur tanken med trasor. Efter det har jag varje höst sugit ut ett antal liter genom avluftningshålet, med samma vacumsug som jag suger ur oljan med, och peppar peppar jag har aldrig haft några problem. Men det bör nämnas att jag är väldigt noga med att aldrig fylla i någon diesel med "matfett" i. Endast från båtmackar som garanterar att det är "ren" diesel de säljer. Och jag brukar låta den utsugna dieseln stå i en glasburk under vintern, och jag har aldrig sett något konstigt med dieseln på våren.
Det var bättre förr. Längre tillbaka!