Byta olja?
Byta olja?
Min motor har gått ca 10 timmar den här säsongen och oljan (helsyntet) har gått lika länge. Är det ändå dags att byta olja? Tycker ju att oljan knappt blivit inkörd på den tiden...
Men kanske ingen idé att spara pengar på en 2 år gammal motor...
Re: Byta olja?
Ja du skall byta olja. Men det behöver inte vara "helsyntet" det räcker att den följer motortillverkarens api-xx beteckning
Det är viktigt att oljan är nybytt när motorn skall "vila" hela vintern, det skall inte vara några sura
förbränningsrester som fräter på motorn.
Det är viktigt att oljan är nybytt när motorn skall "vila" hela vintern, det skall inte vara några sura
förbränningsrester som fräter på motorn.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Det svaret verkar vettigt men oljan är som ny, och motorn, vatten i oljan ? förmodligen inga mängder men alla tycker ändå att den ska bytas det handlar om småpengar mm mm. Men finns det några vetenskapliga studier på smådieslar som knappt används som sitter installerade i båtar. Ska man slänga högkvalitativ olja, är det någon mening att byta egentligen, och då är riktlinjer från olje och motortillverkare relativt ointressant utan här ska det vara oberoende vetenskapliga prov. Finns det?
Du har ett problem här, grymhet mot segelbåtsmotor är inte etiskt.
Men det är egentligen inga problem: för ungefär samma pengar som ett par oljebyten kan du göra en oljeanalys, som svarar på fråga om oljan har tillräckligt lite av slam, sot och syror och tillräckligt mycket kvar av additiven som gör jobbet. Alla inser att ingen kan veta något om just din motor och dina driftförhållanden, men där kan en oljeanalys tala om en del om just den saken. Praxis är att byta, och empirin visar att det är meningsfullt och minskar risken för förtida haverier.
Sökord:
Tribologi och Oljeanalys (ex http://maskinsupport.se/oljeanalys )
Men det är egentligen inga problem: för ungefär samma pengar som ett par oljebyten kan du göra en oljeanalys, som svarar på fråga om oljan har tillräckligt lite av slam, sot och syror och tillräckligt mycket kvar av additiven som gör jobbet. Alla inser att ingen kan veta något om just din motor och dina driftförhållanden, men där kan en oljeanalys tala om en del om just den saken. Praxis är att byta, och empirin visar att det är meningsfullt och minskar risken för förtida haverier.
Sökord:
Tribologi och Oljeanalys (ex http://maskinsupport.se/oljeanalys )
Anders S
10 timmars motorgång motsvarar c:a 70 mils bilkörning. Om din motor var ny för året och bara körts så mycket är det inte läge att byta olja ännu.
Smådieseloljan "åldras" på några olika sätt: Förbränningsrester (svarta) som filtret inte tar hand om gör oljan svart. Mikrosmå slitpartiklar ökar och medför ökad slitage i motorn. De vattenlösande tillsatser som oljan har "förbrukas" så att till sist ev fukt och vatten kan separara och orsaka korrosion, även antikorrosionstillsatserna åldras.
På din 10-timmars motor är det i första hand slitpartiklarna som är av intresse, för de bildas lite extra mycket medan motorn sliter in sig. Men jag tror verkligen inte att ens den mest hysteriske motorleverantör hävdar att detta är ett problem som gör att oljan skall bytas redan efter de första 10 timmarna. Men det skall göras relativt sett tidigare på en alldeles ny motor än en inkörd.
Jämför med t.ex. en ny bil med dieselmotor. Första service medoljebyte kan vara efter 1500 mil, efter det är intervallet 3000 mil......eller max ett år. Men det maxtalet relaterar nog inte till just oljan, utan till att moderna bilar oftast får uppgraderad mjukvara och byte av upptäckta fel i detaljer, och man vill inte behöva vänta i åratal innan bilarna kommer till verkstaden första gången.
Smådieseloljan "åldras" på några olika sätt: Förbränningsrester (svarta) som filtret inte tar hand om gör oljan svart. Mikrosmå slitpartiklar ökar och medför ökad slitage i motorn. De vattenlösande tillsatser som oljan har "förbrukas" så att till sist ev fukt och vatten kan separara och orsaka korrosion, även antikorrosionstillsatserna åldras.
På din 10-timmars motor är det i första hand slitpartiklarna som är av intresse, för de bildas lite extra mycket medan motorn sliter in sig. Men jag tror verkligen inte att ens den mest hysteriske motorleverantör hävdar att detta är ett problem som gör att oljan skall bytas redan efter de första 10 timmarna. Men det skall göras relativt sett tidigare på en alldeles ny motor än en inkörd.
Jämför med t.ex. en ny bil med dieselmotor. Första service medoljebyte kan vara efter 1500 mil, efter det är intervallet 3000 mil......eller max ett år. Men det maxtalet relaterar nog inte till just oljan, utan till att moderna bilar oftast får uppgraderad mjukvara och byte av upptäckta fel i detaljer, och man vill inte behöva vänta i åratal innan bilarna kommer till verkstaden första gången.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
feeling286
- Diamantmedlem
Hej. Jag är nog nere på 5 h i år. Oljan tänkte jag byta, men behöver man byta filter?
Det kan man nog hoppa över, problemet med åldring av olja är "lösta föroreningar" och de återfinns lösta i oljan.feeling286 skrev:Hej. Jag är nog nere på 5 h i år. Oljan tänkte jag byta, men behöver man byta filter?
Jaha, då var oljan OCH filter bytt. Oljan som pumpades ut var något mörkare än den nya men den var fortfarande snarare honungsfärgad än svart som riktigt välanvända olja i dieslar.
Dumt nog så märkte jag inte att jag inte fick med mig gummipackningen när jag bytte foljefiltret så när jag skruvade på det nya så blev det dubbel packning vilket inte var uppskattat. När jag körde igång motorn (för att köra in sötvatten och glykol i den) så började det pipa/gurgla konstigt, men jag trodde det kanske berodde på den fick lite luft i kylvattnet då jag slangar in vattnet via sjövattenfiltret.
Men efter ett tag upptäckte jag en liten oljesjö under motorn och spår från filterhållaren, så det var bara att skruva av oljefiltret och då upptäcka de dubbla packningarna.
I med 4 liter OLJA TILL och sedan tuta och köra och allt väl... förutom ett par timmars rengöring under motorn och extrahering av olja i kölsvinet (gick ganska OK, då oljan flyter på vattnet, så det var bara att sänka ner mjölkförpackningar till svinet och låta förpackningen slurka i sig oljan.
Jaja... så kan det gå när man är ambitiös och byter olja och filter efter 10 timmar...
Dumt nog så märkte jag inte att jag inte fick med mig gummipackningen när jag bytte foljefiltret så när jag skruvade på det nya så blev det dubbel packning vilket inte var uppskattat. När jag körde igång motorn (för att köra in sötvatten och glykol i den) så började det pipa/gurgla konstigt, men jag trodde det kanske berodde på den fick lite luft i kylvattnet då jag slangar in vattnet via sjövattenfiltret.
Men efter ett tag upptäckte jag en liten oljesjö under motorn och spår från filterhållaren, så det var bara att skruva av oljefiltret och då upptäcka de dubbla packningarna.
I med 4 liter OLJA TILL och sedan tuta och köra och allt väl... förutom ett par timmars rengöring under motorn och extrahering av olja i kölsvinet (gick ganska OK, då oljan flyter på vattnet, så det var bara att sänka ner mjölkförpackningar till svinet och låta förpackningen slurka i sig oljan.
Jaja... så kan det gå när man är ambitiös och byter olja och filter efter 10 timmar...
Det är andra säsongen för min motor. Första säsongen gick motorn nog ca 14 timmar och då bytte jag olja just för att jag tänkte att den hade slitits in. Den här säsongen blev ca 10 timmar och forumet lyckades ju övertala mig att byta olja (och filter) i år med. Bytte olja två gånger till och medSeawolf skrev:Om din motor var ny för året och bara körts så mycket är det inte läge att byta olja ännu.
det var ingen som övertalade dig att köpa"helsyntet" det var din egen ide ...Ridax skrev:Det är andra säsongen för min motor. Första säsongen gick motorn nog ca 14 timmar och då bytte jag olja just för att jag tänkte att den hade slitits in. Den här säsongen blev ca 10 timmar och forumet lyckades ju övertala mig att byta olja (och filter) i år med. Bytte olja två gånger till och medSeawolf skrev:Om din motor var ny för året och bara körts så mycket är det inte läge att byta olja ännu.8l helsyntet olja,,, suck.
Nejdu, det var inte alls min egen idé. Det var Rodahl som sa att jag MÅSTE ha helsyntet till min motor.peterh skrev:det var ingen som övertalade dig att köpa"helsyntet" det var din egen ide ...
För att citera email från Rodahl:
Rodahl skrev: Det är mycket viktigt att använda helsyntetolja till CHD-serien (som din motor tillhör). Vi rekommenderar Agrol Spectra som är prisvärd (för att vara helsyntetolja). Den finns att köpa bl.a. hos Lantmännen/Granngården. Under inkörningsperioden (50h) har din motor varit fylld med mineralolja men det får den inte vara senare.
Förresten. när vi ändå diskuterar oljor, är det några problem att blanda oljor av olika fabrikat (men båda helsyntet 5W40), dvs ta 3 liter av en och 2 liter av en annan?
Normalt bör kommersiella motoroljor vara blandbara rakt av, även syntet-natur och natur-natur, men det gäller ju att se upp med additivpaketen (diesel- vs-bensin) så man inte ställer till det för t e x katalysatorer. Det brukar vara med i specifikationerna, typ "blandbar med andra ....) i så fall. Det här skulle ju annars bli ett problem i de sammanhang där motorerna verkligen förbrukar olja om man inte kan toppa upp med en olja som finns att få tag på. Jag skulle tro att din nya, fina motor knappast förefaller dra någon olja, dock. Förefaller är ett operativt ord här, för litet går det alltid åt.
Angående att byta och åsikten att "den har bara gått tio timmar": Med de körtider som är aktuella byter du sannolikt (bara) en gång om året. Då innebär det att oljan har, under ett helt år, tagit upp vatten, bränsleöverskott från starten, sot och kanske inte mer än tillfälligtvis körts så länge att oljan nått drifttemperatur och ångat av vatten och bränslerester. Jag menar att detta är skäl nog att byta olja varje säsong, även om man seglar för det allra mesta och får ner drifttimmarna.
En gammal sk "visdom" som har försports mig är att en kallstart kostar lika mycket i olje- och motorslitage som det sedan kostar att köra 10 tim med varm motor, litet tillspetsat. Köper man det resonerandet innebär ju 20-30 kallstarter det stora slitageproblemet, inte de 15 driftstimmarna, om man kör en halvtimme var gång man startat motorn. I fordonssammanhang är det den typen av körning som indikerar tätare oljebyten än normalt.
Angående att byta och åsikten att "den har bara gått tio timmar": Med de körtider som är aktuella byter du sannolikt (bara) en gång om året. Då innebär det att oljan har, under ett helt år, tagit upp vatten, bränsleöverskott från starten, sot och kanske inte mer än tillfälligtvis körts så länge att oljan nått drifttemperatur och ångat av vatten och bränslerester. Jag menar att detta är skäl nog att byta olja varje säsong, även om man seglar för det allra mesta och får ner drifttimmarna.
En gammal sk "visdom" som har försports mig är att en kallstart kostar lika mycket i olje- och motorslitage som det sedan kostar att köra 10 tim med varm motor, litet tillspetsat. Köper man det resonerandet innebär ju 20-30 kallstarter det stora slitageproblemet, inte de 15 driftstimmarna, om man kör en halvtimme var gång man startat motorn. I fordonssammanhang är det den typen av körning som indikerar tätare oljebyten än normalt.
Anders S