Beklagar tramset i första tråden // MOD.Nautihamstern skrev:...eller, nåja, inte så revolutionerande direkt, men priset är oslagbart.
Vi håller oss med kemtoa i båten och jag har testat mej genom alla möjliga medel för att undvika äckelattacker när man öppnar ventilen mellan skål och tank. De enda som fungerar någorlunda är Klorin ("äkta" klorin, med hypoklorit) och Green Viking. Klorin är kanske inte helt miljövänligt och jag tyckte att priset på Green Viking (24 euro för 2,5 liter) började kännas som att torka sej i aschlet med sedlar så jag kollade upp säkerhetsdatabladet för Green Viking.
Det visade sej att den består av 30-60 % vatten och 30-60 % kalciumnitrat.
Kalciumnitrat är samma sak som kalksalpeter som säljs som granulat i 25 kilossäckar vid lantbruksbutiken. Priset är 14 euro för 25 kg, vilket motsvarar sisådär 50 liter Green Viking. 7000 % skillnad i pris är ju inte heller fy skam.
Så vitt jag förstår avger kalciumnitratet syre till innehållet i tanken och ser på så sätt till att anaeroba bakteriestammar som ger upphov till svavelväte o.dyl inte trivs där. bakteriefloran hålls istället aerob och tillverkar koldioxid. Kalciumnitratet bryter också ner organiska föreningar. Enzymbaserade medel gör i princip samma sak, men för långsamt fåör att de ska hålla lukten borta. Been there, tried them.
Helgens test med en handfull granulat upplöst i vatten och nedhällt i kemtoan gav vid handen att jag kommer att spara en hel del pengar de kommande åren.
Ekonomivariant av Green Viking ?
Ekonomivariant av Green Viking ?
Anders S
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Re: Ekonomivariant av Green Viking ?
Voffo de då?
Det är lugnt, jag tycker det är uppfriskande med en bajstråd där alla inte bara skriker om hur orättvist eller rättvist det är med diverse lagstiftning.
Det är lugnt, jag tycker det är uppfriskande med en bajstråd där alla inte bara skriker om hur orättvist eller rättvist det är med diverse lagstiftning.