Flödesmätare/förbrukningsmätare
Flödesmätare/förbrukningsmätare
Hej.
Jag söker ett räkneverk till dieselmotor som räknar på dieselförbrukning. Det finns bra och billiga lösningar för stora maskiner, men jag har svårare att hitta till mindre flöden, säg från 3 liter/timmen eller ännu lägre flöden.
Har ni några tips? Gärna med plomberat räkneverk.
Jag söker ett räkneverk till dieselmotor som räknar på dieselförbrukning. Det finns bra och billiga lösningar för stora maskiner, men jag har svårare att hitta till mindre flöden, säg från 3 liter/timmen eller ännu lägre flöden.
Vill du ha en handmålad tavla föreställande din båt?
Se min "avatar" som ett exempel.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Flödesmätare/förbrukningsmätare
Det generella problemet med dieslar är att du måste mäta på två ställen. I inmatningen och i returen. Annars finns det gott om små och exakta flödesgivare om man vill bygga.
/Anders G
"Gott om små och exakta". Låter ju himla bra. Har du något konkret exempel?
/Peter
/Peter
Jag skulle till och med kunna leva med "felet" som returen ger upphov till. Har någon en aning om hur många procent det kan röra sig om?
/Peter
/Peter
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag byggde en flödesmätare till en bensinare en gång. Analog visning med autoranging.
Kolla tex på elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19326
eller farnell
http://se.farnell.com/cynergy3/uf08b100 ... dp/1877555
Vilka flöden är du intresserad av? 1l/h och uppåt?

Kolla tex på elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19326
eller farnell
http://se.farnell.com/cynergy3/uf08b100 ... dp/1877555
Vilka flöden är du intresserad av? 1l/h och uppåt?
99% wid tomgång och 0% vid fullgas kanske?Jag skulle till och med kunna leva med "felet" som returen ger upphov till. Har någon en aning om hur många procent det kan röra sig om?
/Anders G
Jag tror 3l/min och upp till 10l/min är ganska relevant intervall. Jag vi helst inte bygga, utan köpa färdig mojäng att montera.
/Peter
/Peter
Sorry, kan inte det här med dieslar och bränsleretur särskilt bra. Har motorn ett konstant bränsleflöde med retur av det som ej används, eller hur funkar det?
Om dieselinstallationen medger att man kör returflödet tillbaka till framflödet via någon liten mellanvolym, vilken försörjs av en envägsledning från tanken, så kan man nog använda ultraljudsmätare som föreslagits. I så fall måste antagligen denna lilla volymburk vattenkylas för att inte bränslet skall bli för varmt.
Annars är det marigt, för returflödet (och framflödet) är ofta många gånger större än nettoflödet. Detta innebär att de två olika mätarnas 3-5%iga fel (av respektive mätares aktuella flöde) kan bli tiotals procent fel när man tar skillnaden mellan dem.
Men visst, om man kan få tag i eller bygga en mikrodatorbaserad differensmätare som medger att man kalibrera skillnaden mellan två specifika mätarexemplar så kan det bli acceptabelt.
(När vi fick ett sådant önskemål från en kund till några stora kraftverksdieslar under min tid på Wärtsilä Diesel så köpte vi parvisa mätare som var matchade till varandra. Vi avrådde visserligen kunden, eftersom han skulle få problem med slitage i mätarna respektive att renovera/byta en mätare i taget.)
Annars är det marigt, för returflödet (och framflödet) är ofta många gånger större än nettoflödet. Detta innebär att de två olika mätarnas 3-5%iga fel (av respektive mätares aktuella flöde) kan bli tiotals procent fel när man tar skillnaden mellan dem.
Men visst, om man kan få tag i eller bygga en mikrodatorbaserad differensmätare som medger att man kalibrera skillnaden mellan två specifika mätarexemplar så kan det bli acceptabelt.
(När vi fick ett sådant önskemål från en kund till några stora kraftverksdieslar under min tid på Wärtsilä Diesel så köpte vi parvisa mätare som var matchade till varandra. Vi avrådde visserligen kunden, eftersom han skulle få problem med slitage i mätarna respektive att renovera/byta en mätare i taget.)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
kolla floscan.sevhisla skrev:Hej.
kubler.se , dhsf-2 kostar 785:-
titta även på conrad.se ( sök på flödesmätare)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.