Smörja fallwinchar?
Smörja fallwinchar?
Mina Lewmar fallwinchar börjar bli tröga "baklänges" så det är jobbigt att få ner seglen. Någon som vet hur man smörjer dem?

Re: Smörja fallwinchar?
Gå in på Lewmars hemsida. Där finns instruktioner hur man plockar isär en winsch. Det beror på vilken typ det är frågan om men det brukar inte vara särskilt svårt.
För att undvika att smådelar rymmer när man plockar isär winchen så ta en plastlåda av typen 2 l glasslåda, skär ett hål i botten så att den passar precis över winchen innan du börjar skruva.Det finns små fjädrar, nålar i lagren och spärrhakar som har en viss förmåga att hoppa loss. Gör rent med t ex fotogen (Blue spirit, tändvätska). Torka torrt med dammfria trasor och smörj med ett vattenfast fett. Det finns särskilt fett för ändamålet.
För att undvika att smådelar rymmer när man plockar isär winchen så ta en plastlåda av typen 2 l glasslåda, skär ett hål i botten så att den passar precis över winchen innan du börjar skruva.Det finns små fjädrar, nålar i lagren och spärrhakar som har en viss förmåga att hoppa loss. Gör rent med t ex fotogen (Blue spirit, tändvätska). Torka torrt med dammfria trasor och smörj med ett vattenfast fett. Det finns särskilt fett för ändamålet.
Jag har redan tittat på Lewmars hemsida och serviceinstruktionerna där, men det finns ingen beskrivning på dessa speciella fallwinchar. Winchen är ju monterad vertikalt, så tipset med glassbyttan funkar väl inte? Man får försöka ha en plastpåse under när man plockar isär den.
-
KaptenKlant
- Diamantmedlem
Det ser ut som en wirewinch, är det korrekt? Hur som helst ser toppen eller locket ut som andra Lewmar såvitt jag kan se. Alltså bör du kunna använda dig av Lewmars instruktioner för att montera isär dem.Ridax skrev:Jag har redan tittat på Lewmars hemsida och serviceinstruktionerna där, men det finns ingen beskrivning på dessa speciella fallwinchar. Winchen är ju monterad vertikalt, så tipset med glassbyttan funkar väl inte? Man får försöka ha en plastpåse under när man plockar isär den.
Som kuriosa och tråddrift - vem älskar inte tråddrift, upp med en hand?! - så har de senaste fyra(!) båtarna jag köpt/haft alla varit utrustade med winchar som knappt gick att använda pga att de inte regelbundet gjorts rena och fettats in. Den senaste, sista?, var bkstavligt fullpropade med fett som blandats med fin sand från öknen till en bizarr hård smet som gjorde att jag kunde rotera dem - med ansenlig styrka- för att försäkra mig om att de inte var bortom räddning.
Lewmar säget i sin iilla 'servicebroschyr' som fanns med ombord att de ska plockas isär och smörjas varje månad!) vilket jag tolkar som ett tyiskt brittiskt sätt att frånsäga sig allt ansvar om anvisningarna inte fölts. En ån om året tcket jag är vettigt som bor ombord och seglar året runt. Hemma i skärgår'n vartannat/bart tredje år minst.
Hur ofta gör ni rent era winschar? Lite sent när de börjar gå rejält trögt...
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså
Varje höst plockas vinscharna av, servas, läggs i "låda" för att efter sjösättning återmonteras.
Centrum/navet skyddas med uppskuren tennisboll/fender.
Centrum/navet skyddas med uppskuren tennisboll/fender.
Såg bara bilden och av den lurades jag att tro att den var horisontellt monterad. Påse gäller alltså! Det ser ut som om det är en låsfjäder som ligger kring uttaget för veven. Det räcker nog med att ta bort den.
Beträffande KaptenKlants fråga så är väl underhållsintervallet sisådär 5 år för mina winchar utsätts normalt inte för ökensand så ofta. Wincharna på min nuvarande båt hade dock inte haft det underhållsintervallet. Fotogenbadet var i allra högsta grad behövligt. Jag har dock ett annat problem - ytan på utsidan börjar bli så slitna att det fordrar minst tre varv med skotet för att det ska nypa åt ordentligt. Finns det något företag som kan återställa den grova ytan? Eller kan man göra det på något annat sätt?
Beträffande KaptenKlants fråga så är väl underhållsintervallet sisådär 5 år för mina winchar utsätts normalt inte för ökensand så ofta. Wincharna på min nuvarande båt hade dock inte haft det underhållsintervallet. Fotogenbadet var i allra högsta grad behövligt. Jag har dock ett annat problem - ytan på utsidan börjar bli så slitna att det fordrar minst tre varv med skotet för att det ska nypa åt ordentligt. Finns det något företag som kan återställa den grova ytan? Eller kan man göra det på något annat sätt?
Wirevinch? Varning då för att smörja den bandbroms som INTE skall smörjas.
Annars är det bra att smörja. JAg piggade upp en (vanlig) fallvinch i våras, som känts helt OK. Men efter rengöring, handpåläggning och smörjning blev den minsann tvåväxlad. Så länge skall man inte vänta, tror jag.
Annars är det bra att smörja. JAg piggade upp en (vanlig) fallvinch i våras, som känts helt OK. Men efter rengöring, handpåläggning och smörjning blev den minsann tvåväxlad. Så länge skall man inte vänta, tror jag.
Anders S
Vänta till masten är nermonterad, eller om du tar upp båten med mast på, vänta tills den är på land. Sprintar och fjädrar tenderar att hoppa ganska långt, Murphy är alltid en aktiv deltagare. Strippa ner winschen så långt det går, rengör noga och kolla slitaget - brukar vara försumbart, men har det varit långvarig brist på underhåll så kan det bli problem,
Lewmar har rep-satser med sprintar, fjädrar och hakar. Behövs delar bytas brukar det vara dessa.
Just fallwinschar skall man vara noga med, det är INTE kul när handtaget roterar back i full fart.
Vid smörjning använd gärna Lewmars produkt, som förvisso är överprisad. Men då får du rätt smörja. Ta inte på för mycket, det skall bara smörjas - inte packas in.
Utgår från att tidigare inlägg varit tillräckligt klara för frågan om hur winschen tas isär.
/J
Lewmar har rep-satser med sprintar, fjädrar och hakar. Behövs delar bytas brukar det vara dessa.
Just fallwinschar skall man vara noga med, det är INTE kul när handtaget roterar back i full fart.
Vid smörjning använd gärna Lewmars produkt, som förvisso är överprisad. Men då får du rätt smörja. Ta inte på för mycket, det skall bara smörjas - inte packas in.
Utgår från att tidigare inlägg varit tillräckligt klara för frågan om hur winschen tas isär.
/J
Har tagit isär winchen nu och gjorde rent friktionsytorna för "låsningen" från gammalt segt fett (Biltema rostlösare löste upp fettet på ett kick) och monterade tillbaka winchen och nu löper den hur fint som helst (och friktionslåset fungerar också). Men skall man alltså inte ha någonting på friktionsytorna?
Nej, hur skall det då bli förutsägbar friktion? (friktion blir det, då fettet är bortbränt, bara man då inte knockas av handtaget eller ser en megaverion av Ambassadör spinnrulletrassel materialiser sig på rullen....) De här wirewincharna är riktiga fingerklippare, och ifall man har en skall den förstås bara köras av utbildade förare. Men har man wirefall hela vägen finns det få alternativ och såvitt jag vet inga som samlar wiren samtidigt. JRidax skrev:Har tagit isär winchen nu och gjorde rent friktionsytorna för "låsningen" från gammalt segt fett (Biltema rostlösare löste upp fettet på ett kick) och monterade tillbaka winchen och nu löper den hur fint som helst (och friktionslåset fungerar också). Men skall man alltså inte ha någonting på friktionsytorna?
Jämför med att få fett på bromsbelägg - det skapar stor oro och ängslan då inget händer, för att sedan ställa till det på riktigt då det plötsligt händer.
Anders S
Anledningen att jag frågade var ju för att det var fullt med fett på dessa ytor när jag tog isär den. Det var ju det som trögade till den, så undrade om fettet kommit dit oavsiktligt eller inte. När det gäller farligheten med winchkonstruktionen, så brukar jag ju ta bort winchhandtaget när jag har hissat seglet. Det har ju ändå ingen funktion efter det och gör det bara trögare att ta ner seglet om det sitter kvar.
Det finns ju IOFS friktionsanordningar som beräknas med ett smörjmedel (typ, våta lameller) men här är det av ondo. Har du kletigt fett med massor av smuts i blir friktionen helt oberäknelig, det är väl mest det som ställer till det (eller, jämför med ventilslippasta, det är inte särskilt "halt". Men är bromsen ren och välsmord glider den ju om man inte drar åt den något ohemult.
Jag noterade att bilden visar en modernare modell, och tar man ordentligt av handtaget innan man släpper fritt skall inget kunna hända, bara winchen håller emot som den skall.
Jag noterade att bilden visar en modernare modell, och tar man ordentligt av handtaget innan man släpper fritt skall inget kunna hända, bara winchen håller emot som den skall.
Anders S