Optimist, okänd ålder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Coollife
Erfaren medlem

Optimist, okänd ålder

Inlägg av Coollife » ons 15 aug 2012, 08:35

Inte trodde jag att min nästa båt skulle bli en Optimist men livet har sina svängar. Frågan är hur gammal en båt kan vara som har nummer 16300? Vad jag förstår har modernare Optimister endast 4-siffriga nummer. Och finns det något man bör tänka på vid köp av en begagnad Optimist.
/Tacksam för svar, hälsningar Janne 8)

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Optimist, okänd ålder

Inlägg av Ridax » ons 15 aug 2012, 09:56

Vi köpte en optimist runt 1974-75 tror jag och då var man på knappt 11000.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 15 aug 2012, 10:23

Ja, det finns det.

På rak arm kan jag inte gissa på nr 16300, men den är minst bortemot 20 år gammal (typ "före 95"). Det som ställer till det är att numret är tilldelat av Optimistjolleförbundet, och båten kan vara en sent inregad båt köpt utomlands likväl som en av tillverkaren inregad båt. Jag hade (om det är viktigt, skicket avgör i den åldern) i så fall försökt hitta tillverkarskylten. Man kan naturligtvis kolla med optimistjolleförbundet http://www.svensksegling.se/Klassforbun ... n/Kopabat/

En fyrsiffrig Optimist är av den nya, stabila entypsmodellen som antogs 1995 eller så. De är vad som gäller i alla seriösa tävlingssammanhang och mycket hållbarare och bättre. (Förändringarna gjorde båten bättre, men inte nödvändigtvis snabbare. Erfarenheten visar dock att en ny båt (som så ofta) är stabilare, styvare och snabbare än en gammal. Framförallt betyder detta att en tidig "entyps" ser ut och känns likadan som de nyare, och oftast är den också i bättre skick (för att den ÄR starkare).

Att kolla upp (oavsett årsmodell): skrovet: slätt i botten (inga stora repor eller lagningar), stum botten, ingen svikt, inga sprickor runt centerbordet. Inuti: alla skott och tofter skall sitta fast,, utan svikt eller delamineringar. Täta flyttankar/flytkroppar (de skall vara uppblåsbara och hela, helst i den tåligare polyesterväven, inte PVC. Även flyttankar skall ha innerfoder, då ofta i form av en PVCpåse. Skall testas före köp och mellan seglingar ("öppna luckan och känn"), eller så räknar man med att köpa nytt. Vaksamhet på laäckage anbefalles.

Roder + centerbord, helst profilerade i plast/epoxy, äldre i plywood är inte längre riktigt konkurrenskraftiga. Här finns allt från trolleriplast till glasfiber av tämligen enkel typ. Men det riktigt viktiga är att det finns en säkringstamp till centerbordet så det inte rymmer eller går för högt ur lådan och att roderspärren klickar och fungerar, både i och ur. Optimister plägar ibland vattenfyllas, ofta obreglipgt ur seglarens synpunkt, och det behövs därför bra öskar, helst två. Svamp är bra att ha, inga självlänsar på denna båt.

Riggen komplett (och i aluminium, trärigg är helt passe). Spristake rak, bommen rak, alla gafflar och piggar hela, spännanordning för sprin (en hakplåt med flera taggar eller en råtta skall vara tight, wiren hel (eller bytt till dyneema!), blocket skall snurra (gör inte alltid det, korrosionsrisk pga materialval). Kick skall fungera (kolla att de små knappar som är stöd för öglor så de inte glider sitter där de skall), även här rätt tamp och råtta så de lirar. Skotet i bommen, ingen möjlighet till strypsnara i en för stor hanfot. HAnfot är bra, dock, men i dyneema så den blr flack och säker. En tidig båt (före -95) kan ha en lömsk masttoft, där man (det har hänt, dessvärre) kan fastna med foten mellan skrov och masttoft, vilket är illa om man välter. Utsatta punkter på alla optimister: Fören, särskilt hörnen (vid våldsam landstigning, lätt hänt) och på tävlingsbåtar relingen akteröver (på de duktiga seglarnas båtar). relingskanten är ett styrkeförband, en krosskada i rundningen försvagar båten och måste fixas. Till sist, optimist skall (SKALL HA!) en flytande bogserlina av reglementerad längd, vare sig man kappseglar eller ej - minst 8 meter/5mm dia.

Segel, om man avser att uppmuntra lärande genom tävlande. En äldre optimist har inte behov av det yppersta, man kan ofta köpa ett begagnat elitsegel och nå så långt det går på en äldre båt med äldre rigg. Seglen trimmas in för hand, via litslinor och man kan forma om ett bukigt respektive flackt segel en hel del. Men har båten ett segel "från tiden" blir den definitivt på efterkälken/inte så rolig eller pedagogisk att segla på seglarkurser eller ens på små tävlingar i klubben. De är inte viktigt den första sommaren, men alla vet att det är så, och om det handlar om barn som seglar (det gör det väl?) så får de dessvärre höra detta från konkurrenter och "hjälpsamma vuxna".

En såpass gammal båt... pristips: absolut inte över 4000 kronor. För 10 får man sliten 95+, för 20 får man en anständigt fin en som antingen är rätt ny eller rätt fin...

FD "Jollepappa" :mrgreen:
Anders S

Coollife
Erfaren medlem

Inlägg av Coollife » ons 15 aug 2012, 13:24

Stort tack för årets bästa, grymmaste svar!!
Hälsningar Janne 8)

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 17 aug 2012, 20:15

Hej
Jag hade en optimistjolle när jag var liten, det var nummer 20603, den inköptes fabriksny 1981. så nummer 16300 är med största säkerhet från 70-talet.

Mvh

Anders L

Skriv svar