Kaffedragg?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Kaffedragg?

Inlägg av AndersGustafsson » mån 06 aug 2012, 16:42

Det hade jag i gamla båten. I nya har jag ett Bruce-ankare, men inget litet mindre om man tillfälligt vill ligga på svaj, typ ett litet hopfällbart. Dvs inte ngt som är avsett att hålla båten i full storm. Hur stor kaffedragg skulle man behöva för en 30-fotare?
/Anders G

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Re: Kaffedragg?

Inlägg av Seagull » mån 06 aug 2012, 20:28

Hur mycket väger båten?
Jag tycker att ett Bruce-ankare (eller kopia) är utmärkt också som ankare för tillfälliga stopp, man kan då ha ett något mindre/lättare. Till min förra båt, 10 m lång och 4,5 ton, hade jag ett 7,5 kg originalBruce som var lätt att hantera. Det använde jag både vid tillfälliga stopp men också vid övernattningar om jag låg skyddat och visste att det skulle vara en lugn natt. Det satt alltid bra fast.
Jag kan t.o.m tänk mig att ett 5 kg Bruce kan fungera som "kaffeankare" på din båt.

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » mån 06 aug 2012, 21:12

På dyig eller lerig botten funkar en liten plätt. En dragg vet jag faktiskt inte om den nånsin funkar någonstans. Plätten får inte vara speciellt stor - den kan suga fast ganska bra. Då försvinner liksom finessen med kaffedragg. Eventuellt en tunn lina som är lätt att stuva undan, dock lite obekvämare att dra upp plätten med tunn lina. Plätten är ju inte hopfällbar, men inte heller speciellt stor.

/u
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 aug 2012, 06:14

Nu beror det ju bå botten, men en bra "kaffedragg" (lunchankare) kan i så fall vara ett aluminiumankare av danforthtyp. Fortress är en typ. Jag har haft ett sådan (som jag tappat... klant!) och det fungerade mycket bra, när det fungerade. I vissa bottnar fungerar det inte, men det märker man i så fall genast. Baksidan med Danforth-typen är att de inte är helt pålitliga om vinden vänder, men dricker man tillräckligt med kaffe lär man ju inte somna...
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 07 aug 2012, 11:20

Hade närmast tänkt mig ett sådant:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Ankare/Dragg/Dragg-251100/
/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 07 aug 2012, 13:13

AndersGustafsson skrev:Hade närmast tänkt mig ett sådant:
Nja den är nog i minsta laget.
Har en sådan som kastilanddragg.
Alltid fastnar den någonstans i land, har den som temporär förtöjning tills akterankaret är "säkrat".

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 07 aug 2012, 13:30

AndersGustafsson skrev:Hade närmast tänkt mig ett sådant:
Jag tror det kan funka med lång lina.

Vid flera tillfällen då vi hyrt båt i Grekland och stoppat för lunch med bad, då vi förstås letade upp platser där det var lä och ingen nämvärd sjögång, så visade det sig vid badet att vi inte ens hade sträckt kättingen, den låg i en hög .... ankaret behövde inte belastas alls!

Åtminstone väljer jag sådan platser för fika också, och jag lämnar inte båten medan jag fikar heller....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » tis 07 aug 2012, 13:42

Det beror på vilken botten det är där man råkar bli kaffesugen. På lerbotten skulle jag hellre välja en liten plätt eller bruce. Jag har en lite 0,7kg-dragg till min gummijolle då jag är ute och (försöker) fiskar men den släpper allt som oftast och då väger jollen ändå bara 35 kg. Meningen med en kaffepaus är just att man ska kunna sitta still och ha paus och inte behöva rusa runt och ankra om.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 07 aug 2012, 13:58

Nja den är nog i minsta laget.
Nu menade jag kanske inte just denna, finns ju i vikter från under kilot till tiotals. Funderade i området 6kg kanske?
/Anders G

Skriv svar