Koppla bilstereo..hur?
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Koppla bilstereo..hur?
Hejsan
Jag irriterar mig på att min stereo i båten tappar alla inställningar när jag stänger av strömmatningen till den..
Givetvis kan jag ansluta "minnestampen" till konstant plusmatning för att strömförsörja minnet på den - men tycker inte om den tanken..och det blir meckigt...har inget konstantplus i närheten av stereon..
Kan man fixa ett backup batteri på ngt sätt, ett 12V MC batteri t.ex, litet och billigt, räcker säkert..men hur koppla det hela så att det inte skapar eventuella störningar för båtens batteribank..?
Eller fins det bra apparater med permanentminne nuförtiden.?
Någon som har tips?
Jag irriterar mig på att min stereo i båten tappar alla inställningar när jag stänger av strömmatningen till den..
Givetvis kan jag ansluta "minnestampen" till konstant plusmatning för att strömförsörja minnet på den - men tycker inte om den tanken..och det blir meckigt...har inget konstantplus i närheten av stereon..
Kan man fixa ett backup batteri på ngt sätt, ett 12V MC batteri t.ex, litet och billigt, räcker säkert..men hur koppla det hela så att det inte skapar eventuella störningar för båtens batteribank..?
Någon som har tips?
Re: Koppla bilstereo..hur?
släng bilstereon, skaffa en "transistorradio" av lämplig prisklass.
( många "bilstereo" drar en oherrans massa ström från "minnesanslutningen", i min nuvarande båt
hade föregående ägare satt dir en blaupunkt som drog 600mA AVSTÄNGD !!!. Den åkte ut så det stänkte om det. Och då menar jag stänkte :- )
Själv har jag en sony "worldradio" med både batterier och en 12V adepter som drar 100mA påslagen och 0 avstängd, den
har separata penlightbatterier för minnet, dessa håller åratal.
( många "bilstereo" drar en oherrans massa ström från "minnesanslutningen", i min nuvarande båt
hade föregående ägare satt dir en blaupunkt som drog 600mA AVSTÄNGD !!!. Den åkte ut så det stänkte om det. Och då menar jag stänkte :- )
Själv har jag en sony "worldradio" med både batterier och en 12V adepter som drar 100mA påslagen och 0 avstängd, den
har separata penlightbatterier för minnet, dessa håller åratal.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jag har också en Blaupunkt. De är de enda jag vet som inte tappar inställningarna även när man bryter strömmen helt. Dessutom drar den ingenting när den är avstängd, även med "memory"(eller vad den extra +tråden heter) kopplad till plus.
I drift drar den ca 1,5 A.
Jag kan leva med det och är nöjd.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Jag tvivlar inte på att det finns bilradioapparater som kan behålla inställningarna utanfribbe skrev:Jag har också en Blaupunkt. De är de enda jag vet som inte tappar inställningarna även när man bryter strömmen helt. Dessutom drar den ingenting när den är avstängd, även med "memory"(eller vad den extra +tråden heter) kopplad till plus.
att dra en massa ström, jag säger bara att de är byggda för en helt annan miljö och har andra prioriteringar i designen än en båtradio.
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Tebax till grundfrågan..

Jag har stereon, vill om möjligt bara komplettera installationen för att inte tappa inställningarna varje gång strömmen bryts...detta utan att ansluta konstantplus till båtens batteribank...
Mvh
Jag har stereon, vill om möjligt bara komplettera installationen för att inte tappa inställningarna varje gång strömmen bryts...detta utan att ansluta konstantplus till båtens batteribank...
Mvh
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Sätt en lämplig schottkydiod mellan huvudbatteriet och MC-batteriet. Det kan kompletteras med ett relä i serie med dioden om du vill att det skall vara avstängt.
Har haft den kopplingen för ett larm en gång i forntiden och det funkade fint.
Edit: För säkerhets skull bör det vara en säkring också så att inte dioden (eller nåt annat) brinner upp ifall du tömt MC-batteriet och sen kopplar ihop med reläet.
Har haft den kopplingen för ett larm en gång i forntiden och det funkade fint.
Edit: För säkerhets skull bör det vara en säkring också så att inte dioden (eller nåt annat) brinner upp ifall du tömt MC-batteriet och sen kopplar ihop med reläet.
Hur långt är ett snöre?Kalle Kula skrev:Hejsan
Någon som har tips?
MAO: börja med att mäta upp hur mycket ström som faktikt går i backupminnesmatningsanslutningen då radion är avstängd och samtidigt att dess ordiarie plusmatning är bortkopplad. Antagligen är det ett försumbart antal milliampere.
Om du t.ex.får fram 1 mA, så kan du offra 1 volt vid batteriänden genom att lägga ett motstånd på 1kOhm mellan batteripluspolen och minnesmatningen. Då funkar den dessutom som en säkring, och den garanteraratt även klantiga kortslutningar påden tampen inte orsakar mer än 12 mA felström. OSV, för andra förbrukningar.
Det är nog inte denna minnesförbrukning som dissar många moderna bilradio, utan hur mycket de drar då de är bara påslagna och med låg lyssningsvolym.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Förstår förstås inte hur det kan bli mindre meckigt att koppla dit ett MC-batteri, än att dra fram en pluskabel för minnet.
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Har ingen konstantplus i närheten av stereons montering..Sneseglarn skrev:Förstår förstås inte hur det kan bli mindre meckigt att koppla dit ett MC-batteri, än att dra fram en pluskabel för minnet.
Blir isåfall att tatta kabel hela vägen från batteribanken..
Av naturen är människan lat och bekväm..även jag..
Utan denna drift hade vi fortfarande bott i grottor och inte brytt oss om att uppfinna hjulet...
Jovisst är det lättjan som är uppfinningarnas moder. Nöden är förlamande.....Kalle Kula skrev:
Utan denna drift hade vi fortfarande bott i grottor och inte brytt oss om att uppfinna hjulet...
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Det finns ett litet knep som man kan använda, en kusin till Seawolfs lilla motstånd: Har man en huvudbrytare och vill stänga den av allmänna säkerhetsskäl, så kan man sätta en liten (obs: liten) säkring över brytaren. Denna tillåter då sådana små förbrukare som radions minneskrets att dra den ström de behöver, medan den naturligtvis genast går om någon större förbrukare slås till. Om den lösningen skall fungera beror ju mycket på strömbrytardisciplinen ombord, men eftersom alla strömkretsar rätteligen skall ha en brytare så är den i alla fall teoretiskt möjlig. Säkringen bör då väljas så att den löser ut om man glömt stänga av förbrukare av betydelse, men håller för till exempel radion, Navtexmottagaren eller lysdiod-ankarlanternan.Kalle Kula skrev:Har ingen konstantplus i närheten av stereons montering..Sneseglarn skrev:Förstår förstås inte hur det kan bli mindre meckigt att koppla dit ett MC-batteri, än att dra fram en pluskabel för minnet.
Lyder man detta råd kan man förmodligen ruinera sig på finsäkringar när man glömmer sig, så en automatsäkring kan vara en ide...
Anders S
ett ännu bättre knep är att koppla en 5W glödlampa över strömbrytaren.Anders S skrev:Det finns ett litet knep som man kan använda, en kusin till Seawolfs lilla motstånd: Har man en huvudbrytare och vill stänga den av allmänna säkerhetsskäl, så kan man sätta en liten (obs: liten) säkring över brytaren. Denna tillåter då sådana små förbrukare som radions minneskrets att dra den ström de behöver, medan den naturligtvis genast går om någon större förbrukare slås till. Om den lösningen skall fungera beror ju mycket på strömbrytardisciplinen ombord, men eftersom alla strömkretsar rätteligen skall ha en brytare så är den i alla fall teoretiskt möjlig. Säkringen bör då väljas så att den löser ut om man glömt stänga av förbrukare av betydelse, men håller för till exempel radion, Navtexmottagaren eller lysdiod-ankarlanternan.Kalle Kula skrev:Har ingen konstantplus i närheten av stereons montering..Sneseglarn skrev:Förstår förstås inte hur det kan bli mindre meckigt att koppla dit ett MC-batteri, än att dra fram en pluskabel för minnet.
Lyder man detta råd kan man förmodligen ruinera sig på finsäkringar när man glömmer sig, så en automatsäkring kan vara en ide...
Någonting som drar några mA får du +12V , men om något försöker dra mera ström
så "tänds lampas" och begränsar uttaget till 0.4A. Likaså tänds lampan om man
glömt stänga av någonting.
Exakt den kopplingen, men med större glödlampa är en klassiker i MJ-sammanhang. Den kan säkert fungera även här, en ytterligare släkting till Seawolfs lilla motstånd.peterh skrev:
ett ännu bättre knep är att koppla en 5W glödlampa över strömbrytaren.
Någonting som drar några mA får du +12V , men om något försöker dra mera ström
så "tänds lampas" och begränsar uttaget till 0.4A. Likaså tänds lampan om man
glömt stänga av någonting.
Anders S