Placera plottern på svängarm inne i båten?
Placera plottern på svängarm inne i båten?
Funderar just på om jag ska köpa ett RAM-fäste och sätta på rufftakets SB-sida under sprayhood för plottern. Liten båt så avståndet till rorsman är ok.
Eller om man ska testa ett kanske billigare svängbart TV-fäste som sätts på skottets insida. Gillar ide´n då jag bla inte behöver borra hål i båten utifrån för skruv och kabel.
Ungefär så här: http://guldburken.gote.org/3600c/
Problem jag kan se är vid sämre väder då man önskar stänga igen ruffluckan, då sitter den plötsligt inte så bra längre... kanske går att göra ett extra fäste på ruffluckans utsida för de tillfällena...
Vad är era tankar och erfarenheter?
Eller om man ska testa ett kanske billigare svängbart TV-fäste som sätts på skottets insida. Gillar ide´n då jag bla inte behöver borra hål i båten utifrån för skruv och kabel.
Ungefär så här: http://guldburken.gote.org/3600c/
Problem jag kan se är vid sämre väder då man önskar stänga igen ruffluckan, då sitter den plötsligt inte så bra längre... kanske går att göra ett extra fäste på ruffluckans utsida för de tillfällena...
Vad är era tankar och erfarenheter?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Re: Placera plottern på svängarm inne i båten?
Hej
Jag är mycket nöjd med en enkel TV arm jag köpte på Kjel&company
Se bifogad bild.
Det bästa är att man kan vrida plottern åt styrbord resp babord
vilket är en stor fördel för oss som seglar med rorkult.
/HW
Jag är mycket nöjd med en enkel TV arm jag köpte på Kjel&company
Se bifogad bild.
Det bästa är att man kan vrida plottern åt styrbord resp babord
vilket är en stor fördel för oss som seglar med rorkult.
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61
Har sågat till en ca 8 cm playwoodremsa som passar in i spåren för ruffluckan längst ner. Sedan är plotterns bygel fastskruvad remsan. Enkelt att sätta upp. Inga hål i skottet. Inget järn som kan rosta eller störa kompassen. Nackdel: Måste lyfta fötterna 8 cm högre vid passage genom luckan
Kan du inte såga ner "remsan" på mitten.Kjelle skrev:Har sågat till en ca 8 cm playwoodremsa som passar in i spåren för ruffluckan längst ner. Sedan är plotterns bygel fastskruvad remsan. Enkelt att sätta upp. Inga hål i skottet. Inget järn som kan rosta eller störa kompassen. Nackdel: Måste lyfta fötterna 8 cm högre vid passage genom luckan
Jag har satt min plotter i en "låda" under rorkulten.
Plottern är vridbar. Lådan rymmer VHFen, mobilen och div smått. http://lasselundell.se/if.html
Har en optimal lösning på min Allegro 27a. Ska fotografera imorgon och lägga in bilder.
Haha, kul att alla har en likadan plotter som jag har.
Jag gjorde en brutal-montering, sågade hål i skottet och monterade en Armaflex-packning på flänsen till plottern. Sedan gjorde jag två vinklar i RF som jag monterade på insidan av skottet och skruvade två skruvar igenom in i de hålen som finns i plottern, och vips! hade jag en flushmonterad plotter jag kan ta hem på vintern. Alla kontakter är inne i båten.
Jag gjorde en brutal-montering, sågade hål i skottet och monterade en Armaflex-packning på flänsen till plottern. Sedan gjorde jag två vinklar i RF som jag monterade på insidan av skottet och skruvade två skruvar igenom in i de hålen som finns i plottern, och vips! hade jag en flushmonterad plotter jag kan ta hem på vintern. Alla kontakter är inne i båten.
Alla borde ha skägg
Ser fram mot jansans lösning. Själv slog jag till på ett ledbart TV-fäste idag: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... nformation
Gillar tanken att kunna svänga in plottern och ha den inne i ruffen när den inte används. Men ev kommer det att kompletteras med ett fäste på ruffluckan för de gånger man vill segla med stängd lucka.
Gillar tanken att kunna svänga in plottern och ha den inne i ruffen när den inte används. Men ev kommer det att kompletteras med ett fäste på ruffluckan för de gånger man vill segla med stängd lucka.
Ett tips är att gänga direkt i fästet för att slippa klumpiga muttrar på baksidan som hindrar att man fäller ihop helt.
Jag sågade av en stor del av fästplattan, det gick realtivt lätt med vanlig bågfil
/HW
Jag sågade av en stor del av fästplattan, det gick realtivt lätt med vanlig bågfil
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61
Hej alla!
Här kommer lite bilder!
Fördelen med min lösning är att om man står nere i ruffen och brassar käk så har man plottern inåt ruffen så att man kan kolla inifrån. Funkar faktiskt suveränt även i ruffen utan extra antenn.
Ahhh!!! Funkar inte...filstorleken är för stor för foton!
Någon som har en lösning?
Annars så kan jag maila privat om någon vill ha bilder.
Min mailadress är: janeriksandstrom@gmail.com (OBS: Ingen punkt mellan för- och efternamn).
Här kommer lite bilder!
Fördelen med min lösning är att om man står nere i ruffen och brassar käk så har man plottern inåt ruffen så att man kan kolla inifrån. Funkar faktiskt suveränt även i ruffen utan extra antenn.
Ahhh!!! Funkar inte...filstorleken är för stor för foton!
Någon som har en lösning?
Annars så kan jag maila privat om någon vill ha bilder.
Min mailadress är: janeriksandstrom@gmail.com (OBS: Ingen punkt mellan för- och efternamn).
Bilder kan du enkelt lägga på www.forumbilder.se
Provar igen:
Nix: Funkar inte...för gammal för att vara bra på datorer
"Seglaren", maila mig gärna så kan jag skicka Dig bilder så kan du lägga ut dem här.
Mitt mail är: janeriksandstrom@gmail.com
"Seglaren", maila mig gärna så kan jag skicka Dig bilder så kan du lägga ut dem här.
Jag använder gratisprogrammet XnWiew för bildhandtering.jansan skrev:Provar igen:
Där är det enkelt att minska ner bildstorlek, vrid o vända eller klippa ut delar samt mycket, mycket mera.
http://www.xnview.com/
Det funkade med www.forumbilder.se att laddaa ner bilderna dit.
Men...att därifrån föra överbilder till sailguide...det var svårare tyckte jag...som är 56 år och inte så hemmavan med datorer
Men...att därifrån föra överbilder till sailguide...det var svårare tyckte jag...som är 56 år och inte så hemmavan med datorer
Är det dessa bilderna du laddad upp?jansan skrev:Det funkade med http://www.forumbilder.se att laddaa ner bilderna dit.
Praktiskt utfört.