Motorproblem 1GM10
Motorproblem 1GM10
Symptomen är att motorn tappar varv och ork vid belastning efter ca 10 min körning.
Det som jag gjort hittills är:
- bytt grov/finfilter (och luftat)
- kopplat in reservdunk direkt på matarpumpen (och luftat)
utan förbättring.
Övrig info:
- dieseln ser ren och klar ut. Reservdunken innehåll diesel direkt från pumpen.
- filtrena var rena, inga tecken på smuts i någon form
- motorn saknar varvräknare så jag vet inte hur mycket det faller. Hörs dock tydligt. Båten gör knappt 3 knop i lite motsjö/vind (ca 10 m/s). Normalt 5,5 knop.
- problemet visade det sig tidigt förra året, men försvann till stora delar när jag hällt i Biltemas insprutningsrensning. Det finns i tanken i år också...
- motorn är från 85. Insprutare och ventiljustering är orört de senaste 7 åren. Vad tidigare ägare har gjort är okänt.
Nu behöver jag uppslag på diagnos från forumets kunniga deltagare innan jag börjar skruva på allting...
Det som jag gjort hittills är:
- bytt grov/finfilter (och luftat)
- kopplat in reservdunk direkt på matarpumpen (och luftat)
utan förbättring.
Övrig info:
- dieseln ser ren och klar ut. Reservdunken innehåll diesel direkt från pumpen.
- filtrena var rena, inga tecken på smuts i någon form
- motorn saknar varvräknare så jag vet inte hur mycket det faller. Hörs dock tydligt. Båten gör knappt 3 knop i lite motsjö/vind (ca 10 m/s). Normalt 5,5 knop.
- problemet visade det sig tidigt förra året, men försvann till stora delar när jag hällt i Biltemas insprutningsrensning. Det finns i tanken i år också...
- motorn är från 85. Insprutare och ventiljustering är orört de senaste 7 åren. Vad tidigare ägare har gjort är okänt.
Nu behöver jag uppslag på diagnos från forumets kunniga deltagare innan jag börjar skruva på allting...
Re: Motorproblem 1GM10
Om avluftningen till tanken är igensatt och tanken är ganska full kan det ge detta problem.
//Björn
Insprutningsrensare kan ha motsatt effekt om systemet är riktigt igenkorkat, det kan frisläppa allsköns hemskheter som sedan fastnar.
Men eftersom du har testat med annan tank (Även slangar?) så har du ju eliminerat en bit av det problemet.
Eftersom det uppstår först efter en stund kan man ju misstänka, som nämndes ovan, att det är luftningen som stökar, i så fall skulle motorn gå upp i varv igen om du öppnar tanklocket.
Ett annat alternativ är väl att motorn blir för varm, det borde i så fall kännas i motorrummet.
Men eftersom du har testat med annan tank (Även slangar?) så har du ju eliminerat en bit av det problemet.
Eftersom det uppstår först efter en stund kan man ju misstänka, som nämndes ovan, att det är luftningen som stökar, i så fall skulle motorn gå upp i varv igen om du öppnar tanklocket.
Ett annat alternativ är väl att motorn blir för varm, det borde i så fall kännas i motorrummet.
Om det är luftningen som är igensatt borde det pysa om man öppnar tanklocket efteråt.
Jag råkade annars för ett antal år sedan ut för att det satte sig en geggaklump i slangen mellan tank och filter. Filtrena såg helt OK ut, geggan nådde inte så långt. Det var inte helt igensatt utan märktes när man belastade motorn, på tomgång utan växel i gick den bra.
Jag råkade annars för ett antal år sedan ut för att det satte sig en geggaklump i slangen mellan tank och filter. Filtrena såg helt OK ut, geggan nådde inte så långt. Det var inte helt igensatt utan märktes när man belastade motorn, på tomgång utan växel i gick den bra.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
Jag testade två saker ikväll:
1. Utan luftrenare.
2. Att öppna tanklocket.
Resultat:
Jag började med 1 från start. Problemet tog mycket längre tid på sig innan det dök upp. När det började så försökte jag med 2. Motorn hämtade sig, men det tog säkert någon minut.
Jag har bråttom med problemlösningen - därför flera tester samtidigt (flervariabelförsök!
)
Men helt tydligt resultat fick jag inte...
1. Utan luftrenare.
2. Att öppna tanklocket.
Resultat:
Jag började med 1 från start. Problemet tog mycket längre tid på sig innan det dök upp. När det började så försökte jag med 2. Motorn hämtade sig, men det tog säkert någon minut.
Jag har bråttom med problemlösningen - därför flera tester samtidigt (flervariabelförsök!
Men helt tydligt resultat fick jag inte...
-
KaptenKlant
- Diamantmedlem
Ditt resultat enligt 1. antyder ju att motorn inte får tillräckligt med luft. Är luftfiltret gammalt - byt. Har du inget ombord och är långt ifrån möligheter att köpa, så är et ingen större fara att köra utan luftfilter ett tag, till havs är det inte mycket damm och partilar i luften.
OM detta inte hjälper har du helt enkelt inte (tillräcklig) tilluft till motorn, En diesel suger i sig åtskilliga kubikmeter i timmen vilket ofta är ett preblem på segelbåtsinstallationer. Motorn kväver sig helt enkelt. Lyft bort motorlucka e. d. för att se om det hjälper i så fall har du definierat problemet.
OM detta inte hjälper har du helt enkelt inte (tillräcklig) tilluft till motorn, En diesel suger i sig åtskilliga kubikmeter i timmen vilket ofta är ett preblem på segelbåtsinstallationer. Motorn kväver sig helt enkelt. Lyft bort motorlucka e. d. för att se om det hjälper i så fall har du definierat problemet.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså
häll i lacknafta i tanken ( insprutningsrening är inget annat än dyr lacknafta)
Du har inte nyligen isolerat motorrummet eller täppt till några ventilationshål kanske?KaptenKlant skrev:Ditt resultat enligt 1. antyder ju att motorn inte får tillräckligt med luft. Är luftfiltret gammalt - byt. Har du inget ombord och är långt ifrån möligheter att köpa, så är et ingen större fara att köra utan luftfilter ett tag, till havs är det inte mycket damm och partilar i luften.
Nix. Har provat med luckorna borttagna (fullt luftflöde) utan resultat.andres skrev:Du har inte nyligen isolerat motorrummet eller täppt till några ventilationshål kanske?
Långsökt, men läckage i insprutningspumpen då motorn blir varm? vet inte hur det skulle gå till men att den tappar varv måste nästan bero på att den inte får nog med bränsle....
-
KaptenKlant
- Diamantmedlem
Japp, då måste det vara bränslet. Gammal diesel med bakterier? 
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså
Sämre bränsletillförsel när motorn blir varm?
Jo, på något sätt och av någon anledning...bränslet känns som huvudinriktningen.andres skrev:Sämre bränsletillförsel när motorn blir varm?
Jag har provtryckt/rengjort spridaren och justerat ventilspelet utan resultat.
Nu är matarpumpen misstänkt, men semestern börjar i morgon så det får gå ändå...
Kommer det bränsle i returen?
ett bra sätt att kolla om det matas fram tillräckligt med bränsle.
Tack för tipset! Det ska jag kolla innan jag köper en matarpump för 1700 kr...jaba skrev:Kommer det bränsle i returen?
Motorn har gått bättre efter det som är gjort