Använda swr-mätare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hedgehog
Diamantmedlem

Använda swr-mätare

Inlägg av hedgehog » tor 21 jun 2012, 20:03

Har labbat vidare med min mätare och ser en effekt som jag inte vet om den är normal eller onormal.
Om jag kalibrerar och mäter på kanal L1 (lägsta frekvensen) så får jag 1:1,2. Helt ok vad jag kan förstå. Men gör jag samma sak på kanal 88 (högsta frekvensen) så får jag 1:2.Inte lika ok...
Är detta normalt? Frekvensen borde ju kunna spela in men tycker skillnaden blir rätt stor. Min mätare ska ha ett omfång på 120Mhz - 500Mhz.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Använda swr-mätare

Inlägg av AndersGustafsson » fre 22 jun 2012, 12:27

Normalt och normalt. Beror litet på vad antennen är specad för, 1:1 får du bara då antennen är i resonans, vid en frekvens
/Anders G

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 22 jun 2012, 14:30

AndersGustafsson skrev:Normalt och normalt. Beror litet på vad antennen är specad för, 1:1 får du bara då antennen är i resonans, vid en frekvens
Säger du det du. En frekvens. Exakt ... ? Hört talas om bandbredd?

Hedgehog: vad är det du mäter, och hur?

Om du nu mätt på kabel + antenn, ungefär från VHF och "uppåt" eller motsvarande:
1:2 är inte katastrof, men det låter som om din antenn + ledningsnät inte är optimerat för VHF. Inte ovanligt.

Mät lite fler punkter.

/J

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 23 jun 2012, 11:49

Kod: Markera allt

Säger du det du. En frekvens. Exakt ... ? Hört talas om bandbredd?
Visst har jag det och dessutom Q-värde etc. Vidare har jag ett diplom från MIT som visar att jag gjort det... Men det var inte poängen. Poängen var att om man har en antenn med justermöjlighet, så ställer man in bästa SWR vid den frekvens (kanal) som man anser viktigast. Sedan får man ta smällen vid de andra frekvenserna. Att SWR varierar med frekvens är således helt normalt.

Optimal SWR kan du således bara få vid en frekvens. Hur snabbt den ändrar då du går från denna frekvens beror på antennen.

Men även en relativt dålig SWR på 3:1 innebär att du fortfarande har 75% v effekten som går ut.

För dem som är intresserade så har dålig SWR två negativa effekter: a) Mindre effekt ut, b) den reflekterade effekten leder till uppvärmning av sändaren och kan tom skada denna.Detta gäller dock vid extrem missanpassning.
/Anders G

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 23 jun 2012, 12:34

Vi (iaf jag) har för lite information om vad Hedgehog har för antenn för att kunna säga något om dess prestanda. VHF-bandet är så smalt att det inte är någon större svårighet att dimensionera en antenn som klarar stora delar av bandet, beroende på dimensionering kan antennen, även en enkel, få lite olika egenskaper. Många VHF-antenner har ett litet anpassningsnät - totalt sett kan det resultera i större bandbredd (i detta sammanhang: Anders, är du helt säker på att SWR då bara får ett optimum?).

Det är fullt möjligt att antennen är optimerad för de lägre frekvenserna, som kan anses vara de viktigare. Det är likaså fullt möjligt att antennen bara är tillhöftad.

Vill man trimma om antennen kan det vara möjligt att knipsa av en liten bit som borde flytta optimum upp i frekvens - skillnaden i våglängd mellan intervallets ändpunkter är ca 2 dm, sannolikt är det en kvartvågsantenn så skillnaden i antennlängd borde vara i storleksordningen 5 cm (dvs man knipsar av i steg om några mm, så mäter man - cut and cry kallas metoden bland mikrovågskonstruktörer).
Men:
- om det finns ett anpassningsnät så kan det ställa till det.
- Är antennen inbakad i plast så kan tillverkaren ha valt speciella dielektrika, kan påverka, och kanske inte mår bra av att öppnas.
- är det så bra att flytta optimum?

Hedgehogs fråga är väl mer om det är direkt dåligt med ett stort SWR. Som anförts tidigare är det inte så farligt, en del effekt går tillbaka, men moderna VHF-sändare skall klara att köras såväl öppna som kortslutna, dvs de skall inte skadas.

/J

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 23 jun 2012, 12:46

Nej, min utsago baserade sig på en GP-antenn (spröt), utan extra anpassningskretsar (tanks) och var närmast som illustration till varför och att SWR varierar med frekvens. Det var kort sagt ett förenklat resonemang.

I det fall du beskriver kan givetvis systemets impedans variera på ett mera komplext sätt en en enkel kurva med ett maximum. Men den informationen har vi inte och ett swr på 2:1 är inget problem det heller.

Edit:
Hittade denna tämligen eminenta artikel:
http://www.hamuniverse.com/testingswr.html
/Anders G

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 24 jun 2012, 17:04

Som jag nämnt i en annan tråd så pajade anslutningen på mastkabeln ("svarta döden")
Skaffade därför en V-tronix heliflex stub antenn som jag monterat på akterpulpit. Den kommer att tjänstgöra som dedikerad ais-antenn när jag bytt mastkabeln under vinteruppehållet.
Jag mäter direkt efter radion (Icom 421), signalen går sedan genom en TrueHeading CTRX Carbon ais innan antennens integrerade kabel tar vid.
Jag undrar egentligen över två saker; Dels om det är normalt att swr varierar (mycket) inom frekvensområdet, dels om mina värden verkar normala.
Jag hade räknat med att ha 1:1,5 eller bättre.
Kan tillägga att operatören på Stockholm Radio rapporterade om mycket brus när jag sänder.
Förresten, ais:en antennsplitter är väl passiv? Eller måste den vara igång för att fungera?
/p

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 24 jun 2012, 17:42

Jag tycker SWR skillnaden verkar stor med tanke på det relativt lilla frekvensområdet. Om jag orkar ska jag leta fram en kabel så jag kan testa.
Prova koppla bort splittern. Kan ju vara kul (för mig i alla fall) att veta om den påverkar SWR och hur mycket i så fall.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 24 jun 2012, 17:46

Egentligen borde du testa mäta utan att ha en massa annat mellan först, bara för att eliminera felkällor. Sedan, så ja det är normalt att SWR varierar med frekvensen, hur mycket beror på en hel massa faktorer. Kolla tex med antenntillverkaren vad de anger. På sin webb anger de:

VSWR: <1.5:1 @ resonance

Frågan är bara var den har sin resonans :)

Du kommer alltid att få litet sämre verkan med en sådan antenn, jämfört med en ren kvartsvågsantenn, kan inte säga hur mycket dock, men om du har ett SWR på 1:2 som sämst så är det väl ingen katastrof.
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 24 jun 2012, 17:55

AndersGustafsson skrev: Frågan är bara var den har sin resonans :)
Det är brukligt att stämma av för kanal 16, 156,8 MHz

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 24 jun 2012, 18:15

Jo, så skulle jag göra iallafall, men man vet ju aldrig.....
/Anders G

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 24 jun 2012, 18:26

Jo, det var 16 jag testade på till att börja med. Har för mej att jag fick runt 1:2 där och tyckte det verkade lite väl dåligt. Efter det började jag mäta igenom de andra kanalerna.
Ska testa att mäta utan ais:en inkopplad.
/p

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 24 jun 2012, 18:46

OK. Brukar inte mäta SWR själv på min båt, men labbade rätt mycket med det på 27MHz-tiden. Har tom en egen SWR-mätare. Brukar testa VHFen varje vår genom att ropa på sjöbevakningen och be dem kolla min signalstyrka :)
/Anders G

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 25 jun 2012, 07:07

hedgehog skrev:Jo, det var 16 jag testade på till att börja med. Har för mej att jag fick runt 1:2 där och tyckte det verkade lite väl dåligt. Efter det började jag mäta igenom de andra kanalerna.

Men hedgehog, det är inte vad du sa i ditt första inlägg. Där sa du att du fick 1:1.2 på de lägre frekvenserna.
Utan att mena något illa så är det mycket viktigt att tänka igenom vad man skall mäta och hur innan man drar igång, annars är det lätt att gissningskarusellen startar. Det är frestande att ansluta sitt mätinstrument och se vad det blir, sedan kansk man är lite för lat för att gå igenom alla moment en gång till.

Skall du mäta upp antennen så koppla bort allt annat skräp, som splitters och så. Du kan rimligen mäta på antennkontakten, verkar som du fick med lite integrerad kabel.

Splitters finns det flera typer av, rent passiva, aktiva och så de som bara gör en riktig splitt när de är "på" fast de egentligen är passiva. Hur man än vänder på det så försämrar en splitter prestanda, vilket också visar sig i ökade SWR-värden (fast inte så mycket, kom ihåg vad jag skrev i den andra tråden du hade: en SWR-meter är en trubbig historia).

Så lite sammanfattat tycks vi ha viss enighet här:
Antennen är troligen i första hand avstämd för kanal 16, dvs de lägre frekvenserna.
SWR på 1:2 i de mindre viktiga frekvenserna är ingen katastrof.
Splitter försämrar, såklart.

/Jaramaz
PS: det verkar som om du tyckte att vi andra skulle komma ihåg detaljer från din tidigare tråd. Men det är lite ogörligt, det är så mycket annat i livet ....

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 25 jun 2012, 07:28

Jaramaz skrev:
hedgehog skrev:Jo, det var 16 jag testade på till att börja med. Har för mej att jag fick runt 1:2 där och tyckte det verkade lite väl dåligt. Efter det började jag mäta igenom de andra kanalerna.

Men hedgehog, det är inte vad du sa i ditt första inlägg. Där sa du att du fick 1:1.2 på de lägre frekvenserna.
Utan att mena något illa så är det mycket viktigt att tänka igenom vad man skall mäta och hur innan man drar igång, annars är det lätt att gissningskarusellen startar. Det är frestande att ansluta sitt mätinstrument och se vad det blir, sedan kansk man är lite för lat för att gå igenom alla moment en gång till.
Precis, jag fick 1:1,2 på L1 som är den allra lägsta frekvensen. Men redan på 16 ligger det på 1:2 eller strax under. Det var den "stora" skillnaden över ett relativt smalt band som fick mej att fundera. Jag är van vid att göra mätningar efter att ha jobbat decennier som servicetekniker. Aldrig med radio, dock.
Har precis köpt mätaren. Hittade felet i den befintliga antenninstallationen mha den och försöker nu lära mej instrumentet bättre. Har egentligen inget problem med den nya antennen utan vill lära mej som sagt. Till våren blir det ny antenn och kabel till masten och vhf:en kopplas in där. Stubben blir ais-antenn och "nödantenn" för vhf.
Jaramaz skrev:Skall du mäta upp antennen så koppla bort allt annat skräp, som splitters och så. Du kan rimligen mäta på antennkontakten, verkar som du fick med lite integrerad kabel.
Har gjort det och skillnaden är inte särkilt stor.
Jaramaz skrev:PS: det verkar som om du tyckte att vi andra skulle komma ihåg detaljer från din tidigare tråd. Men det är lite ogörligt, det är så mycket annat i livet ....
Vad fick dej att tro det?
/p

Skriv svar