Vattensäckar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Vattensäckar?

Inlägg av Ridax » tor 21 jun 2012, 05:38

Någon som har erfarenhet av flexibla vattensäckar? Hur länge kan man hoppas på att de håller? Har vattentank integrerad i durken, men tycker att tanken är snuskig och otroligt svår att göra ren, så funderar på att lägga ner ett par vattensäckar inuti tanken istället.

Plastimo verkar ha den robustaste säcken med ett yttre skyddande lager, men inte helt gratis. Sedan finns det enklare varianter av säckar där den allra enklaste verkar vara typ h2go http://www.jula.se/vattensack-80-l-750019 . Skulle en sådan funka eller gå sönder första säsongen?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Vattensäckar?

Inlägg av stangen » tor 21 jun 2012, 08:35

Papsen har vattensäckar i sin båt (Conqubin 38) som använts i säkert 20 år. Tas hem offseason och gör grundligt rena i badkaret.

Har själv haft trubbel med rf tank - tar himla tid att få vettigt vatten (måste köra igenom 2-3 bio-tab lösningar) förutom svårt-att-nå-rengöring. Funderar på att såga upp och lägga i en säck.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 21 jun 2012, 11:21

Det känns väl som två frågor här: 2. Skall vattnet drickas, och är i så fall tanken av livsmedelskvalitet? 2. Om säcken spricker (och 199 kr går till råttorna, kanske överkomligt) kommer du då att behöva avbryta semestern, eller råka ut för något annat tråkigt - (typ "dricksvattnet tar slut mitt på Atlanten", hu...) eller kanske mer sannolikt, hemmavid, att 80-90 liter vatten far runt och blöter ner det mesta i båten.

Är du tillfreds med det första handlar det väl mest om att se till att tanken är en (tät) tank även om den är fodrad med en vattensäck? Handlar det om en i skrovet integrerad vattentank, så är det bra på flera sätt att ha ett foder i denna, och om nu något händer, så lär ju vattnet stanna i tanken hur som helst. Se bara till att det inte finns något vasst i tanken!
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 21 jun 2012, 17:03

Nej, jag brukar inte dricka detta tankvatten utan ha med en separat 25 liters plastdunk för dricksvatten. Men det känns otrevligt när det flyter omkring bruna algflagor (eller vad det nu är) i spagettivattnet också, så därför vore det trevligt med lite renare vatten ändå i tanken och min tanke var då att det är lättare att ta ut en vattensäck och rengöra den än det är att komma åt i den integrerade tanken. Dessutom känns det inte så bra att ha en massa vatten under durken på det sättet direkt mot skrovet.

Jag har redan nu fixat en plasttank på 40l under en soffa i salongen och tänkte komplettera med en eller två vattensäckar i den integrerade tanken. Så den enda komplikationen som jag kan se om någon säck skulle gå sönder vore att jag skulle få plugga anslutningen till den säcken och få ett lite mindre föråd med vatten, vilket inte skulle innebära någon katastrof, då jag för det mesta ligger i gästhamnar. Vatten som läcker ut ur säckarna skulle ju som sagt hamna direkt i den gamla tanken och rinna ut i kölfickan via de gamla anslutningarna (som länsas med automatpump) under kontrollerade former. Så jag ser inga som helst katastrofscenarier inför en sprucken vattensäck. Det enda är att det är tråkigt om en säck man köpt för några hundra går sönder tämligen direkt.

Tror ni det är bättre att satsa på ett par bra Plastimo-säckar för 600:-/styck eller ett par enkla Jula h2go-säckar för 200:-/styck?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 21 jun 2012, 18:58

En "riktig" säck är väldigt tålig och de jag har hört är nöjda. Den billiga säcken är väl inte dubbel som de dyrare men visst kan det fungera. Vattenförvaring i plast finns det gott om och det brukar vara ok. Jag testade testade en sån där soluppvärmd duschpåse förra året som vatten tank. Jag provde en vecka och vattnet var helt drickbart.
En billig säck skulle nog vilja prova säcken lite hemma först. Funkar den inte så har man köpte en annorlunda badleksak. En billig säck skulle ju även kunna vara en bra reserv ombord. Vid något tillfälle hade det varit bra men en sådan säck i jollen, då hade man kunnat ro istället för att släpa tunga dunkar.

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » lör 23 jun 2012, 19:31

Känner bara till ett problem med vattensäck: Anslutningen mellan säck ock slang släppte under sjögång. Blev lite oroligt innan det konstaterades att det var sötvatten som rann fram i kölsvinet. Tror att säckarna var köpta på Hjertmans.
/u
Tinúviel - en OC35 ketch

Skriv svar