Lim för träarbeten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Lim för träarbeten?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 16 jun 2012, 15:15

Vad använder ni. Har alltid använt Cascos expanderande polyuretanlim, det man aktiverer med vatten. Det är superstarkt, men har den nackdelen att fogarna är svåra att få snygga. Dvs eftersom limmet förblir litet segt så är det svårt att slipa. Vad använder ni?
/Anders G

richardk
Guldmedlem

Re: Lim för träarbeten?

Inlägg av richardk » lör 16 jun 2012, 15:40

Beror ju lite på var det man limmar ska sitta... sitter det utomhus eller under vatten så ser jag väl egentligen bara ett alternativ och det blir epoxylim. Är det för limning av nån del som sitter mer skyddat i ruffen så kan väl vanligt vitlim (utevarianten) vara ett alternativ. Vet inte om gamla cascofen fortfarande finns men det kan väl vara ett alternativ också om man kan stå ut med lite rödaktiga fogar och låter bli att spilla i övrigt... Fast polyuretanlim känns smidigast att använda, fyller bra och enkomponent. Har inte själv upplevt några egentliga problem att slipa denna men kan hålla med om att limspill på fel ställen kan vara svårt att få bort och ge fläckar som kräver en del slipning om det är på bart trä.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » lör 16 jun 2012, 16:30

Hej,

Jag har tidigare använt polyuretanlim, men gör det numera bara på ställen som inte syns, och där jag har skarvar som syns får det bli vanligt "ute"-trälim för snyggare sammanfogning. När jag limmat distanser mot rufftaket för fastsättning av takskivor har jag använt PL400 eller Sikas variant. Expoxylim funkar också bra. Testa ett kombinera lim med polyester för att få en mer plastliknande yta, men det var bara skräp (och luktade ohygglit illa)

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 16 jun 2012, 17:06

OK. Tack. På håll ser det illafall OK ut. Det underlättar ju inte heller att jag fogat utan överlapp:
PentryJuni2012.JPG
Pentryt, juni 2012
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 16 jun 2012, 19:03

Jäslim! (Det är vad en båtbyggare kallade polyuretanlimmet en gång, säger det mesta) Skall det bli snyggt, så krävs en viss passning, och det enklaste är att helt enkelt maskera på ställen där man inte vill slipa efteråt, för det här limmet fäster något ohemult. Man kan bli litet ledsen när man ser hur fanerlaget försvinner därför att man måste ta ordentligt för att få rent. På massivt trä är det problemet mindre. Baksidan (och framsidan) med jäslimmet är att det fyller fogar alldeles utmärkt, men då syns också fogarna om man inte ser upp.

Busknep för både vit-, och epoxylimmare: Ser man en liten springa i limfogen, slipa med fint slippapper innan limmet torkat och låt glipan döljas av slipdamm och lim i skön (?) förening. Jäslimmet jäser tyvärr (det är ju så det fungerar) och där hjälper inte det knepet. Här måste passningen vara god om det skall bli snyggt (men inte nödvändigtvis för att bli starkt).

Själv använder jag jäslim för styrkeförband och grovlimning och vanligt vitlim av utekvalitet för det mesta där man kan leva med den lilla lilla risken att det släpper med tiden. Jag skulle inte lita på något enkomponentslim under vatten eller under ständig vattenbegjutning. Här skulle jag i så fall efterhöra träbåts- och kallbakningsmatadorernas uppfattning för att välja rätt. Förmodligen är ett epoxylim med lagom mycket bulk (fyllmedel) det rätta.
Anders S

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » lör 16 jun 2012, 23:57

Jag använder olika lim beroende på... På fogar som inte syns/skivor osv använder jag gärna pl 400
Annars epoxi.. Ibland vitlim..men det är ju inte så vattentåligt..
Men som sagt pl är ju fyllande, kräver ej press, är vattentåligt, sitter som fn.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 17 jun 2012, 18:45

Vitlim fungerar utmärkt i tex inredning där fogarna inte utsätts för vatten direkt. Skyddas fogarna med lack så håller det hur bra som helst. Detta lim kräver dock rejält tryck under torkningen.
Annars är Polyuretanlim ett bra och tåligt lim. Bra till lister mm som inte syns eftersom det är svårt att få snygga skarvar. Har också den lilla egenheten att det stelnar i flaskan och alltså oanvändbart när man behöver det. Av den anledningen har jag tröttnat på detta lim.
För fogar utomhus är ett resorcinollim ("Cascofen") utmärkt. Jag har fått tag på industrikvalitet men när det tog slut så upphörde min användning. Numera använder jag epoxi till besvärliga fogar, det limmar bra men är lite långsamt att jobba med. Men det brukar finns hemma vilket är en stor fördel.
Konstruktionslim typ PL400 kan vara mycket användbart men det är inget för "finlir".

Limning i marin miljö är alltid tveksamt, i synnerhet om det är teak, i många fall är skruvförband det som gäller. Ska teak limmas bör man falsa, fräsa spont, not eller sinka för att det ska bli starkt.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 17 jun 2012, 19:38

Jo, lådan jag byggde är fräst/sinkad. Får nog ta en funderare på att använda vitlim i stället till inredningssnickerier.
/Anders G

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 17 jun 2012, 21:38

För mindre och snabbt inpassningsbara trälimningar är Biltemas 2-komponents Cyanoacrylat mycket bra. Bara man trycker ihop det 100% rätt och snabbt i första försöket, man har bara en chans. Består av en spray (med vattenliknande konsistens) på ena ytan som får torka in en del, och sen cyanoacrylatet på andra ytan. Fort ihop och sen sitter det efter några sekunder. Och biter HÅRT på teak, blir nästan lika starkt som träet.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 18 jun 2012, 08:23

Tack för tipset. Skall köpa nästa gång jag är på Biltema.

Menar du:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... im-364831/

?

Har annars noterat att förriga ägaren limmat lister med något klet som aldrig torkar, vilket iofs är ganska bra om man skall ha bort dem. Det ser ut som gummi (eller snor) ungefär. Undrar vad det kan vara?
/Anders G

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 18 jun 2012, 12:24

AndersGustafsson skrev:Tack för tipset. Skall köpa nästa gång jag är på Biltema.

Menar du:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... im-364831/

?

Har annars noterat att förriga ägaren limmat lister med något klet som aldrig torkar, vilket iofs är ganska bra om man skall ha bort dem. Det ser ut som gummi (eller snor) ungefär. Undrar vad det kan vara?
Japp, den är det. Dessutom har denna två stora fördelar gentemot de vanliga enkomponents minituberna med cyanoacrylat.
- 364831 har MYCKET lägre pris
- Den har betydligt större oanvända livslängd eftersom den är tvåkomponents
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2012, 12:33

Men... blixtlim ger som redan sagts bara EN --- ENDA--- CHANS ! Smack. Det är alltså inte det limmet som passar för sinkade fogar eller bitar som måste finpassas och justeras ihop med andra bitar, alla lösa. Det finns sk femminutersepoxy också, för den som behöver litet manipulation av bitarna.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 18 jun 2012, 13:12

Anders S skrev:Men... blixtlim ger som redan sagts bara EN --- ENDA--- CHANS ! Smack. Det är alltså inte det limmet som passar för sinkade fogar eller bitar som måste finpassas och justeras ihop med andra bitar, alla lösa. Det finns sk femminutersepoxy också, för den som behöver litet manipulation av bitarna.
Rätt fattat.
Man kan dock använda detta lim på ett lite annat sätt än vanligt lim, såtillvida att dess oerhörda vidhäftning och styrka på trä gör att sinkning sällan behövs, kant-i-kant bara och så poff! Efter nån minut kan man slipa och putsa och forsätta med nästa bit, om man nu har något lite krångligare. Och så får man vid behov ordna lite styrlister man skruvar i arbetsbänken så att enda chansen ger vinst var gång....

Jag har även provat att laga trasiga plastdetaljer (ej båtplast) mm. med detta lim: Man sprayar ytan med initatorn där sprickan finns och låter det torka lagom. Under tiden väter man en lagom bit glafibermatta med basen på en polyetenfolie och sen klappar man snabbt dit detta. Tjoff! (Viss träning är alltid bra före) .

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 18 jun 2012, 15:52

En liten varning om teak.
Man kan kan limma teak, det ser bra ut och är starkt. Men några år senare släpper det ändå i skarven. Om det gäller alla lim vet jag inte men jag vet att om man falsar/tappar så får man större limyta. Komplettera med några skruv så håller det.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 20 jun 2012, 09:56

2 comp epoxi funkar tycker jag. Går att hyvla och slipa. Håller som berget.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar