Gasol, fjärravstängningsventil kontra ventil vid spis
Gasol, fjärravstängningsventil kontra ventil vid spis
Jag letar information om hur kravet med avstängningsventil vid förbrukaren är utformat. Med en fjärravstängningsventil (magnetventil) vid flaskan med manövrering vid spisen så borde extra ventil vid spisen vara överflödig.Någon som kan hänvisa till gällande regler?
//Ulf
//Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch
Re: Gasol, fjärravstängningsventil kontra ventil vid spis
Enligt SXK 2006 nix: http://www.sxk.se/node/17783Ulf.Ason skrev:Jag letar information om hur kravet med avstängningsventil vid förbrukaren är utformat. Med en fjärravstängningsventil (magnetventil) vid flaskan med manövrering vid spisen så borde extra ventil vid spisen vara överflödig.Någon som kan hänvisa till gällande regler?
//Ulf
Titta på denna länk:
http://www.isotherm.se/pdf/Gasolinstall1Stor.pdf
som bekriver äldre ej CE-märkta båtar.
-Gasolflaskan ska ha en manuell avstängningskran
-Varje förbrukare ska ha en egen manuell avstängningskran.
-Avstängning med magnetventil handlar bara om "komfort" och är s.a.s. "utanför regelverket" än så länge. Har en sådan själv och den är mycket bra och praktisk.
-Läckagetestare är inget krav. Kan t.o.m. vara en säkerhetsrisk (dom med plastkopp).
-Nya CE-kraven säger att man får ha slangar hela vägen oavsett längd. Dock står det att anslutningarna då ska vara "maskinpressade".
-Flaskan ska förståss stå i ett dränerat utrymme. I de nya CE-kraven finns även att gasolflaskan inte får ha en box som öppnas inne/inåt i båten.
På nyare segelbåtar så är det oftast "öppna luckor/recesser" i sittbrunn/akterspegel som gasolflaskor är integrerade i.
Hälsningar
Stefan Kindeborg, BTN
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Synd att han inte hänvisar till regelverket - jag skulle vilja läsa vilka regler som gäller.stangen skrev:
Enligt SXK 2006 nix: http://www.sxk.se/node/17783
//u
Tinúviel - en OC35 ketch
Fråga ditt försäkringsbolag!
Det är ingen dum ide att ha en avstängningsventil vid spisen i alla fall. Nu tror jag att alla elektriska ventiler är "fail safe", dvs de öppnar på spänning och stänger när man bryter strömmen. Men det går betydligt snabbare att stänga av vid spisen om något händer, givet att avstängningen sitter åtkomligt. Dessutom kan det ju tänkas att man sulle vara utan ström, och då går man rrunt elventilen och kan behöva avstängningen. Läckage testar man med tryckmätare, eller helt enkelt genom att öppna och stänga ventiler i rätt ordning och se om det står tryck i rören då allt varit trycksatt och sedan tryckavlastat utanför de undersökta sektionerna (mycket enklare än det låter, men principen...).
Men att man inte får öppna gasolbrunnen in i båten var nytt för mig. (Det är för trist att CE-normerna inte finns att tillgå till låg kostnad för sådana som oss. Den som begriper en smula borde ju göra bättre renoveringar med normerna som underlag.)
Men att man inte får öppna gasolbrunnen in i båten var nytt för mig. (Det är för trist att CE-normerna inte finns att tillgå till låg kostnad för sådana som oss. Den som begriper en smula borde ju göra bättre renoveringar med normerna som underlag.)
Anders S
Nä, man borde inte behöva utgå från Aldes eller Fogas säljbroschyrer. I det här fallet vet jag egentligen inte ens vem som ställer kraven. Enligt Hjertmans katalog ska installationer vara i överensstämmelse medgasolregler enligt "Nordisk Båtstandard"Anders S skrev:. (Det är för trist att CE-normerna inte finns att tillgå till låg kostnad för sådana som oss. Den som begriper en smula borde ju göra bättre renoveringar med normerna som underlag.)
https://www.transportstyrelsen.se/Globa ... sbatar.pdf
Det borde ha hänt något på utrustningsfronten på 20 år...
//u
Tinúviel - en OC35 ketch
Regelverk? Börja här: https://www.msb.se/sv/ där du lär finna att formuleringen är i stil med "avstängning som är passande för ändamålet"... dvs går det åt pipan = är lösningen undermålig och tji försäkringspengar.
Branschorganisationer (SXK, SBU, SMBF...) verkar istället ha jobbat fram en praxis, säkert i samråd med försäkringsbolag som med sin skadehistorik har kunskap om vad som brukar skita sig i gasolinstallationer, och ger rekommendationer vad som är "...passande för ändamålet...".
Branschorganisationer (SXK, SBU, SMBF...) verkar istället ha jobbat fram en praxis, säkert i samråd med försäkringsbolag som med sin skadehistorik har kunskap om vad som brukar skita sig i gasolinstallationer, och ger rekommendationer vad som är "...passande för ändamålet...".
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Jag är inte orolig för försäkringsfrågan, för mig är det mer frågan om att jag har ansvar inför andra människor. Min omgivning ska liksom kunna lita på att jag följt gällande regler.
En avstängningsventil vid spisen snarare ökar risken för läckage i jämförelse med fjärravstängning, den är svår att placera så att den kan nås när den verkligen behövs. Fjärravstängningen ser dessutom till att hela systemet i båten är avstängt.
Thermoprodukter hänvisar i sin senaste bruksanvisning för spisen Eno Gascogne till "SS-EN ISO 10239:2008". I sin tolkning skriver de:
"Avstängningskran placeras under eller i närheten av spisen. Får ersättas av magnetventil/fjärravstängning."
Jag tror jag litar på dem...
// Ulf
En avstängningsventil vid spisen snarare ökar risken för läckage i jämförelse med fjärravstängning, den är svår att placera så att den kan nås när den verkligen behövs. Fjärravstängningen ser dessutom till att hela systemet i båten är avstängt.
Thermoprodukter hänvisar i sin senaste bruksanvisning för spisen Eno Gascogne till "SS-EN ISO 10239:2008". I sin tolkning skriver de:
"Avstängningskran placeras under eller i närheten av spisen. Får ersättas av magnetventil/fjärravstängning."
Jag tror jag litar på dem...
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch
Försäkringsbolagen är nog de som har bäst koll på olycksstatistiken, jag skulle lita betydligt mer på deras omdöme än på en spistillverkare.
Det är i princip riktigt att ytterligare komponenter i ledningen ökar risken. Det man då bör tänka på är att i båtsammanhang, så skapar kravet på kardanupphängning en svag punkt i det systemet (slanen rör sig), och har man en kombination av kopparledningar och slang, så har man ändå en svag punkt i systemet, med eller utan ventil. Om man sätter en ventil där man annars skulle ha en slangsockel tror jag inte man direkt ÖKAR läckagerisken. Sedan bör förstås ventilen på flaskan vara konstruerad så så att man kan lita på att den alltid "går sönder" på ett säkert sätt, dvs stänger vid strömavbrott.
En vanlig föreskrift i kommersiella sammanhang (gasinstallationer i byggnader, brandskyddskrav) är att elektrisk utrustning (som inte är explosionssäkrad) inte får befinna sig inom 50 cm från någon komponent i gasolsystemet (men vilken båt har det så) - skälet är risken för gnistbildning. Vill man ha en förklaring till att de här ventilerna kostar en slant, så hittar man den där.
Jag öppnar som sagt en lucka från insidan och stänger huvudkranen där, OCH har en avstängningsventil vid varje förbrukare (jag har två). Så var det tillåtet och rekommenderat enligt de gamla normerna. Skall jag göra om (mycket möjligt) skall man naturligtvis följa regelverket och god praxis till punkt och pricka, annars blir gasol inte ett bra alternativ. Härvid är ju anvisningar från gasoltillbehörsfabrikanterna en av flera källor, och CE-normerna skall man se som en miniminivå.
Skälet att ha avstängningen under spisen är ju för övrigt uppenbar för varje hobbypyroman...
En vanlig föreskrift i kommersiella sammanhang (gasinstallationer i byggnader, brandskyddskrav) är att elektrisk utrustning (som inte är explosionssäkrad) inte får befinna sig inom 50 cm från någon komponent i gasolsystemet (men vilken båt har det så) - skälet är risken för gnistbildning. Vill man ha en förklaring till att de här ventilerna kostar en slant, så hittar man den där.
Jag öppnar som sagt en lucka från insidan och stänger huvudkranen där, OCH har en avstängningsventil vid varje förbrukare (jag har två). Så var det tillåtet och rekommenderat enligt de gamla normerna. Skall jag göra om (mycket möjligt) skall man naturligtvis följa regelverket och god praxis till punkt och pricka, annars blir gasol inte ett bra alternativ. Härvid är ju anvisningar från gasoltillbehörsfabrikanterna en av flera källor, och CE-normerna skall man se som en miniminivå.
Skälet att ha avstängningen under spisen är ju för övrigt uppenbar för varje hobbypyroman...
Anders S