Min Isotherm vill inte gå i frysläge..............

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Min Isotherm vill inte gå i frysläge..............

Inlägg av Spider » lör 09 jun 2012, 12:51

När motorn startar så brukar ju freezelampan tändas och kompressorn jobba mer men det händer inget? Hela tiden lyser bara den vanliga driftlampan. Är det någon som vet var man ska mäta för att ev hitta något komponentfel eller hur man kan felsöka?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Min Isotherm vill inte gå i frysläge..............

Inlägg av Anders S » lör 09 jun 2012, 13:35

ASU-funktionen triggas av att spänningen ökar. Jag hade börjat med att kolla så att spänningen ökar på batteriet när motorn går, om inte, så handlar det om att felsöka i generator och anslutningar. Sedan finns det, beroende på årsmodell, två lägen, ett "vanligt" termostatläge och ett ASU-läge. Det är lätt hänt att det ändras och är lätt fixat...

Ytterst kan det ju vara fel på kylens elektronik, men det hade jag inte trott i första taget, om kylen fungerar över huvud taget. Jag lyckades (på något sätt jag inte riktigt vet hur, men det var någon del av kretskortets mönstersida som kom i kontakt med 12V+ ) sabotera kretskortet till en äldre Isoterm, men det innebar att hela boxen var död, inte bara en funktion. Allt är förstås möjligt.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 09 jun 2012, 19:16

ASU triggar på spänningsökning, men kräver också att ström levereras fram till aggregatet. Det är det sistnämnda som ofta falerar, pga klena kablar, bristfälliga anslutningar, eller delad återledare (=jord) med andra förbrukare.

Har det fungerat tidigare så kan ändå fel uppstå pga bristfälligt utförda termineringar som ärgat under vintern.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 11 jun 2012, 19:26

Generator fungerar och jag har samma tanke, nämligen att förlusten blir på vägen fram. Vet någon var på kortet man mäter matningsspänningen, eller syns det direkt man lyfter bort kåpan? Kylen fungerar perfekt annars.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 jun 2012, 22:03

Spider skrev:Generator fungerar och jag har samma tanke, nämligen att förlusten blir på vägen fram. Vet någon var på kortet man mäter matningsspänningen, eller syns det direkt man lyfter bort kåpan? Kylen fungerar perfekt annars.
Du kan väl börja med att mäta på batteriet och sedan på + terminalen till styrboxen. Får du inte samma spänning, så kollar du alla kontakter, pressningar och anslutningar.
Anders S

Skriv svar