Losstagning av däcksventil Electrolux?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Erik A
Rookie

Losstagning av däcksventil Electrolux?

Inlägg av Erik A » lör 09 jun 2012, 22:13

Innanmätet till ventilen förmodligen av märket Elektrolux behöver bytas ut efter 40 år. Hur öppnas ventilen utifrån? Ska man vrida kåpans yttersida eller bända vid falsarna som är närmast däcket? Har försökt att vrida men det verkar som om "locket" ärgat fast. Tacksam för råd.
Erik A

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Losstagning av däcksventil Electrolux?

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2012, 14:51

Är det inte uppenbart? På de E-lux (och kloner) jag sett är kåpan skruvad i däck och innanmätet också. Sedan kan man styra locket ("översvämningsbromsen") inifrån, med ett handtag.

Förslag: Har du en rostfri kåpa, köp en plastventl och plundra en på innanmätet som reservdel. Har du en plastkåpa (tveksamt, om den är såpass gammal) så köper du en kopia i rostfritt. Förmodligen kan du köpa en kopia i plast också, som reservdel, men ta i så fall alla kritiska mått först. Det är diametern på hålet och skruvarnas hålbild som är kritisk, du vill inte göra hål i onödan.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 11 jun 2012, 10:15

De Electrolux-ventiler jag demonterat har haft en kåpa som varit skruvad med tre skruv i innanmätet (inte i däck som Anders skrev). Innanmätet har i sin tur varit skruvat i däck med sex skruvar. Under innanmätet ligger en packning som ska hålla ventilen tät mot däcket.
För att demontera har jag helt enkelt först skruvat bort kåpan, sedan innanmätet - klart!
Något som skall vridas har jag inte sett.
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 11 jun 2012, 10:51

Som jag kommer ihåg det så skruvades Elux i innanmätet och piraterna i däck. Men nog sjutton fanns det en Elux utan synliga skruvar?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 jun 2012, 11:34

Peter_K skrev:De Electrolux-ventiler jag demonterat har haft en kåpa som varit skruvad med tre skruv i innanmätet (inte i däck som Anders skrev). Innanmätet har i sin tur varit skruvat i däck med sex skruvar. Under innanmätet ligger en packning som ska hålla ventilen tät mot däcket.
För att demontera har jag helt enkelt först skruvat bort kåpan, sedan innanmätet - klart!
Något som skall vridas har jag inte sett.

Det där kan ju vara varierande med ålder. Jag har haft flera sorter och alla har inte varit Elektrolux (Roca gör en klon, t ex) men principen kan säkert generaliseras till att om man ser skruvar i kåpan, så skall de bort. Skulle det finnas en tidig kåpa med bajonettfäste har det undgått mig. I det läget skall man vara ytterst varsam, eftersom det nog blir svårt att hitta delar till inkråmet. Jag hade i så fall (på intuition) tänkt mig att den skall lossas motsols i så fall. Ett vridverktyg för kåpan kan man kanske göra av en lagom spännremm, kanske lindad flera varv.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 11 jun 2012, 17:20

Erik A skrev:Innanmätet till ventilen förmodligen av märket Elektrolux behöver bytas ut efter 40 år. Hur öppnas ventilen utifrån? Ska man vrida kåpans yttersida eller bända vid falsarna som är närmast däcket? Har försökt att vrida men det verkar som om "locket" ärgat fast. Tacksam för råd.
Erik A
Förmodligen av märket Elektrolux?
Det kanske är en Tannoy-ventil? För 40 år sen var dom kanske vanligare än E-lux.
:o
/T
Tannoy.jpg
Tannoy-ventil
Tannoy.jpg (10.54 KiB) Visad 2675 gånger

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 14 jun 2012, 13:32

Jag skulle nog byta mer än innanmätet. Det finns solcellsventiler som är drop-in ersättningar.
/Anders G

Skriv svar