Problem backslag YSB12 hitta mekaniker/firma
-
Moogmannen
- Guldmedlem
Problem backslag YSB12 hitta mekaniker/firma
Hej alla, min Yanmar YSB-12 läcker olja från backslaget där axeln går ut från motorn. Det har varit några och tittat på problemet och den info jag fått är att tätringen och några packningar behöver bytas. För att göra detta måste motorn flyttas fram och backslaget tas isär. Jag skulle tacksamt ta emot tips på personer/firmor som jag kan anlita för att lösa detta. Det är ju högsäsong och verkar vara svårt att få tag i folk. Båten finns nu i Värmdö men bor egentligen i Kungsängen. Hade tänkt segla iväg veckan innan midsommar men det ser mörkt ut nu.... 
Re: Problem backslag YSB12 hitta mekaniker/firma
Om du tar reda på vilken utväxling du har kan du börja söka efter ett annat backslag
( förhoppningsvis fungerande) och byta backslag i stället för att ta isär det i båten.
Det var t.ex. någon i sailguide som bytte sin ysb/e och fick ett backslag med fel
utväxling, om det inte var du så kanske ni kan göra affär ?
Jag tror inte det är så mycket jobb att byta backslaget "på plats"
( förhoppningsvis fungerande) och byta backslag i stället för att ta isär det i båten.
Det var t.ex. någon i sailguide som bytte sin ysb/e och fick ett backslag med fel
utväxling, om det inte var du så kanske ni kan göra affär ?
Jag tror inte det är så mycket jobb att byta backslaget "på plats"
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jag håller på att byta backslag på en YSB12 från en YSB12b. Det blir altså ett backslag över för mig. Det är väl inte OK med annonser här men om PMa om du vill veta mer.
Alternativt kanske jag kan fixa bilder på hur det ser ut då motorn ligger hemma på en vagn.
Alternativt kanske jag kan fixa bilder på hur det ser ut då motorn ligger hemma på en vagn.
-
Moogmannen
- Guldmedlem
Det kan helt klart vara intressant, måste kolla upp lite saker. Min motor är en YSB-12 (120G).
Gaidin skrev:Jag håller på att byta backslag på en YSB12 från en YSB12b. Det blir altså ett backslag över för mig. Det är väl inte OK med annonser här men om PMa om du vill veta mer.
Utväxlingen på mitt backslag är 1/3, då heter motorn YSB12b, om din heter G har du troligen ett backslag med utväxling 1/2. Av erfarenhet (Ja, det var mig någon nämnde längre upp i tråden =)) vet jag att det inte är bra att ha fel utväxling.
Det är inte mycket jobb med själva bytet, om alla skruvar sitter lagom hårt gör man det på ett par timmar men allt hänger ju på hur motorn sitter, själv fick jag ta ur den helt.
Inne i backslaget, eller snarare reduceringsväxeln, sitter tre drev och som jag förstår kan man flytta över dreven om reduceringen är fel. Jag försökte detta men fastnade på att det yttersta drevet som sitter direkt på axeln, sitter med en mutter av storlek 42. Denna måste lossas för att få bort propelleraxeln. YSE och YSB hade annars samma infästning så om du får tag i ett backslag för YSE passar det också men du får ett hus i gjutjärn i stället för aluminium.
Hör av dig om du vill ha bilder. Jag finns i Jönköping.
Det är inte mycket jobb med själva bytet, om alla skruvar sitter lagom hårt gör man det på ett par timmar men allt hänger ju på hur motorn sitter, själv fick jag ta ur den helt.
Inne i backslaget, eller snarare reduceringsväxeln, sitter tre drev och som jag förstår kan man flytta över dreven om reduceringen är fel. Jag försökte detta men fastnade på att det yttersta drevet som sitter direkt på axeln, sitter med en mutter av storlek 42. Denna måste lossas för att få bort propelleraxeln. YSE och YSB hade annars samma infästning så om du får tag i ett backslag för YSE passar det också men du får ett hus i gjutjärn i stället för aluminium.
Hör av dig om du vill ha bilder. Jag finns i Jönköping.