Byta bordgenomföringar
Byta bordgenomföringar
Har sökt lite på forumet och hittat en hel del förslag på hur man skall få ur de gamla bordgenomföringarna (med kullrig fläns).
A. Vinkelslip för att "slipa ner" flänsen och trycka in genomföringen
B. Sätta en träplugg i genomföringen och sedan hålsåga ut flänsen
C. Såga vertikala skåror i genomföringen och banka in bitarna så diametern minskar
Jag tror jag skall börja med att prova plan B. Den verkar lagom odramatisk. Hittar jag ingen bra hålsåg så kanske jag tar bandslipen och slipar ned enligt plan A (gillar inte vinkelslip så mycket, det sprutar så, men i värsta fall får det bli den).
Men hur mjukt är brons/mässing? Kan man använda vanliga slippapper/hålsågar för trä, även om det förstör hålsågen (den bör hålla för 2 genomföringar), eller måste man ha något special för metall?
C. Såga vertikala skåror i genomföringen och banka in bitarna så diametern minskar
Jag tror jag skall börja med att prova plan B. Den verkar lagom odramatisk. Hittar jag ingen bra hålsåg så kanske jag tar bandslipen och slipar ned enligt plan A (gillar inte vinkelslip så mycket, det sprutar så, men i värsta fall får det bli den).
Men hur mjukt är brons/mässing? Kan man använda vanliga slippapper/hålsågar för trä, även om det förstör hålsågen (den bör hålla för 2 genomföringar), eller måste man ha något special för metall?
Re: Byta bordgenomföringar
Såg att en 41mm hålsåg för metall bara kostade runt 100-lappen på Jula, så det får bli en sådan.
Jag gjorde enligt C på förra båten. Fungerade bra.Ridax skrev:Har sökt lite på forumet och hittat en hel del förslag på hur man skall få ur de gamla bordgenomföringarna (med kullrig fläns).
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Hålsåg med "plugg" använde jag http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
Jag slipar för det mesta ner flänsen från utsidan med en liten vinkelslip. Att hantera en vinkelslip, eller alla andra roterande verktyg handlar ju om vana. Det finns ju alltid risker med sådana. Har dessutom en liten vinkelslip med variabel hastighet.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
När du skriver "slipar", menar du att du kör med vinkelslipen med några horisontella snitt längs med skrovet? Fördelen jag ser med hålsågsalternativet är att om man får problem med att få ut genomföringen även om flänsen är borta, så är det bara att fortsätta såga igenom skrovet. Men jag har ju inte provat något av alternativen än, så det mesta är teori och gissningar för min del.toaen skrev:Jag slipar för det mesta ner flänsen från utsidan med en liten vinkelslip
Nej
Jag slipar i mitten på genomföringen, så att jag slipar loss flänsen från röret. Man får ju vinkla vinkelslipen en del 25- 40 grader och föra den runt. Jag kan ju köra min lilla vinkelslip på lägre hastighet och det är ofta inte så dumt.
Använder en tjock slipskiva som jag fick av min svåger för längesen - alltså ingen tunn kapskiva. Möjligtvis en sån här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... ell-193430/ Avsedd för att slipa till svetsar mm
Jag slipar i mitten på genomföringen, så att jag slipar loss flänsen från röret. Man får ju vinkla vinkelslipen en del 25- 40 grader och föra den runt. Jag kan ju köra min lilla vinkelslip på lägre hastighet och det är ofta inte så dumt.
Använder en tjock slipskiva som jag fick av min svåger för längesen - alltså ingen tunn kapskiva. Möjligtvis en sån här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... ell-193430/ Avsedd för att slipa till svetsar mm
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Bosch PMF
Proffsen använder slipskiva, gör fyra spår i flänsen utifrån och hugger sedan bort de fyra segmenten med slägga och huggjärn. Sedan trillar resten bort nästan av sig själv. Det går garanterat fortast. Många som tycker det är ett brutalt sätt att göra det på men arbetstiden kostar och man har inte tid med något finlir.
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Jag använder mig av två hålsågar. En som styr (innerdiametern på genomföringen) Den ligger lös i den andra hålsågen som har ungefär ytterdiameter på genomföringen.
Det tar väl en så där 2 minuter borr jobb per genomföring. När man sågat av flänsen är det bara att ta tag i genomföringen på insidan och dra till. Ingen skada på laminatet. Mest tid åtgår till att hitta rätt hålsåg.
Det tar väl en så där 2 minuter borr jobb per genomföring. När man sågat av flänsen är det bara att ta tag i genomföringen på insidan och dra till. Ingen skada på laminatet. Mest tid åtgår till att hitta rätt hålsåg.
Om det finns tillräckligt med plats inombords tycker jag att följande metod är överlägsen.
Med kapskiva kapar du genomföringen tvärs så nära muttern som möjligt. Sedan delar du muttern med kapskiva på två eller tre ställen. Gå ej helt igenom godset fram till glasfiber. Sedan bänder du sönder muttern medelst spårmejsel, ju försiktigare du varit desto större mejsel. Efter det är det bara att trycka ut genomföringen, eventuellt med samtidig vridning för att tätningen skall släppa från skrovet.
De tre metoderna som först listats tror jag utgör en avsevärt större risk att missa och skada skrovet.
Med kapskiva kapar du genomföringen tvärs så nära muttern som möjligt. Sedan delar du muttern med kapskiva på två eller tre ställen. Gå ej helt igenom godset fram till glasfiber. Sedan bänder du sönder muttern medelst spårmejsel, ju försiktigare du varit desto större mejsel. Efter det är det bara att trycka ut genomföringen, eventuellt med samtidig vridning för att tätningen skall släppa från skrovet.
De tre metoderna som först listats tror jag utgör en avsevärt större risk att missa och skada skrovet.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
De flesta av de genomföringar jag tagit bort har varit relativt enkla att lossa muttern på. Lite olja ena dagen, om det ser lite svårt ut, och så skruva nästa dag.
Likaså har det varit enkelt att slå ut genomföringen, inge bekymmer alls.
Några få har jag enkelt slipat av med en vanlig vinkelslip, ungefär som Toaen beskriver, fast jag har bara kört med en vanlig, 30+ år gammal vinkelslip av enklaste märke, och med det papper (slipskiva) som råkat sitta i. Går snabbt som ögat, så snabbt att man inte funderar på om det tar 1 minut eller lite mer. Enkelt, kräver ingen större precision - det syns tydligt när man är igenom metallen.
Nästan alla utlopp har jag dimensionerat upp, och då har hålsågen kommit fram efter det att genomföringen är borta. Hålsågning är betydligt jobbigare, iallafall på de båtar jag haft.
/J
Likaså har det varit enkelt att slå ut genomföringen, inge bekymmer alls.
Några få har jag enkelt slipat av med en vanlig vinkelslip, ungefär som Toaen beskriver, fast jag har bara kört med en vanlig, 30+ år gammal vinkelslip av enklaste märke, och med det papper (slipskiva) som råkat sitta i. Går snabbt som ögat, så snabbt att man inte funderar på om det tar 1 minut eller lite mer. Enkelt, kräver ingen större precision - det syns tydligt när man är igenom metallen.
Nästan alla utlopp har jag dimensionerat upp, och då har hålsågen kommit fram efter det att genomföringen är borta. Hålsågning är betydligt jobbigare, iallafall på de båtar jag haft.
/J
Skruva bort muttern brukar vara hopplöst, antingen är den inkletad med sika eller så är det någon gänglåsningsgegga. Det är oftast inte ett ställa man värmer på med gasen och kokande vatten kan var svårt att fixa i tillräckliga mängder. Dessutom måste man ju oftast avlägsna både både ventil och slang. Mycket jobb!
Man kan kapa röret med en tigersåg på insidan (om man kommer åt) eller med vinkelslipen men då har man hela båten full med mässingsspån! Är röret kapat kan man lossa muttern med en slagnyckel. Förhoppningsvis.
Nä, det är enklare från utsidan, slipa ner med navrondell om man ska plasta igen hålet, det är ju bara slipa lite extra.
Annars tycker jag nog varvsmetoden är bäst, skär spår med venkelslipen, gärna en större typ 180 mm och hugg med huggmejsel och slägghammare. Lite våldsamt men det går väldigt fort och det blir inga skador.
Tips:
Ibland säljs det mindre (115 & 125mm) vinkelslipar väldigt billigt, typ 100 kr. Dessa duger bra till småjobb, jag har ett antal med olika skivor för olika jobb. Så slipper man leta efter specialverktygen för att byta skiva i tid och otid.
Man kan kapa röret med en tigersåg på insidan (om man kommer åt) eller med vinkelslipen men då har man hela båten full med mässingsspån! Är röret kapat kan man lossa muttern med en slagnyckel. Förhoppningsvis.
Nä, det är enklare från utsidan, slipa ner med navrondell om man ska plasta igen hålet, det är ju bara slipa lite extra.
Annars tycker jag nog varvsmetoden är bäst, skär spår med venkelslipen, gärna en större typ 180 mm och hugg med huggmejsel och slägghammare. Lite våldsamt men det går väldigt fort och det blir inga skador.
Tips:
Ibland säljs det mindre (115 & 125mm) vinkelslipar väldigt billigt, typ 100 kr. Dessa duger bra till småjobb, jag har ett antal med olika skivor för olika jobb. Så slipper man leta efter specialverktygen för att byta skiva i tid och otid.
OK, nu är de gamla genomföringarna borta. Betydligt jobbigare än jag tänkt mig att hålsågsmetoden skulle vara, men inte så jobbigt som jag trodde innan jag fick tips på de här olika metoderna med "förstörande" demontering. Om jag skulle gjort det igen, så skulle jag nog valt vinkelslipen. Verkar betydligt enklare att träffa rätt för att få bort flänsen än med hålsågen.
Nu undrar jag träplattorna som sitter på insidan av hålet. En av dem lossnade när jag bände bort genomföringen från insidan. De verkade sitta fast med silikon mellan skrovet och plattan. Är detta rätt sätt eller bör de plastas ihop med skrovet?
Nu undrar jag träplattorna som sitter på insidan av hålet. En av dem lossnade när jag bände bort genomföringen från insidan. De verkade sitta fast med silikon mellan skrovet och plattan. Är detta rätt sätt eller bör de plastas ihop med skrovet?
Plasta kan fungera bra, men om det läcker minsta lilla, så kan det bli sunkigt inne i. En fasad plywoodplatta, som är målad ordentligt, om som man sätter fast med polyuretanmassa kan fungera bra. Det blir starkt (om det är rent) och tillåter trät att andas. Skall du plasta, så gör "plattan" av glasfiber.Ridax skrev:OK, nu är de gamla genomföringarna borta. Betydligt jobbigare än jag tänkt mig att hålsågsmetoden skulle vara, men inte så jobbigt som jag trodde innan jag fick tips på de här olika metoderna med "förstörande" demontering. Om jag skulle gjort det igen, så skulle jag nog valt vinkelslipen. Verkar betydligt enklare att träffa rätt för att få bort flänsen än med hålsågen.
Anders S