Tillfällig ytbehandling av glasfiber ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fidde
Rookie

Tillfällig ytbehandling av glasfiber ?

Inlägg av Fidde » sön 06 maj 2012, 20:55

Jag har tagit bort vinyltapeten i min förpik och ska sätta träribb istället, men vill först segla en säsong.

Nu har jag rå glasfiber i förpiken, ska fortsätta efter sommaren och plasta spant/stöd för ribb.
För att kunna använda förpiken under sommaren måste jag ytbehandla det råa slipade glasfiberskrovet.

Men vad ska jag 'måla' med för att enkelt kunna fortsätta plasta, utan att behöva skrapa/slipa bort ytan igen?
Topcoat/Gelcoat/epoxyag ju t ex inte plasta direkt på...

Förslag från kunniga?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Tillfällig ytbehandling av glasfiber ?

Inlägg av Anders S » sön 06 maj 2012, 22:49

Fidde skrev:Jag har tagit bort vinyltapeten i min förpik och ska sätta träribb istället, men vill först segla en säsong.

Nu har jag rå glasfiber i förpiken, ska fortsätta efter sommaren och plasta spant/stöd för ribb.
För att kunna använda förpiken under sommaren måste jag ytbehandla det råa slipade glasfiberskrovet.

Men vad ska jag 'måla' med för att enkelt kunna fortsätta plasta, utan att behöva skrapa/slipa bort ytan igen?
Topcoat/Gelcoat/epoxyag ju t ex inte plasta direkt på...

Förslag från kunniga?
Sätt dit spanten/stöden NU, måla i en ljus färg och segla. Sedan täljer du snygga ribbor i vinter och inreder i egen takt och fason, utan stress. Spanten kan du göra av furu, och om du vill plasta dem snabbt och smidigt, så fäst dem med smältlim och remsa sedan fast dem.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 07 maj 2012, 04:45

Håller med Anders.

Laminera med lösningsmedelsfri epoxy - det luktar inte så fruktansvärt.
Måla med toplack.

Alternativ - måla med toplack och slipa ren remsor på 25 cm när du skall laminera fast stöden
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 07 maj 2012, 09:44

Bäst är ju att limma/plasta dit ribbor (trä, VP-rör eller divinycell-stripes) men det är ju en del jobb och tar tid. Troligen måste man också slipa rent efteråt innan man kan måla.
Enklast är att bara måla på plast men det kommer att lukta ordentligt under sommaren.
Jag känner en som fuskinredde sitt tomma skrov för att kunna segla under sommaren. Han limmade dit liggunderlag med "dra-loss-lim" för heltäcknings mattor. Det satt i några år och sen var det bara att rycka loss liggunderlaget.
Hans provisoriska inredning i fastplastad spånskiva var kvar i många år ....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 maj 2012, 12:52

Om man inte hinner plasta dit spant, men hinner måla, så lägg tejp (silvertejp, vit tesatejp) där spanten skall vara. Det sparar slipning (men innebär kanske inte att man slipper helt).

Alternativet att hänga upp något reatyg som skynke över plasten kan man fundera på också. Då kan man häfta fast detta på en träribba som man hänger på skrovet på lämpligt sätt, och så häfta i kojbotten om man tycker det behövs.
Anders S

Skriv svar