Avskräcka humlor och getingar?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Avskräcka humlor och getingar?
I fjol denhär tiden hade en geting börjat bygga bo i båten. Nu i år var det en humla som tyckte att utrymmet ovan innertaket var kul. Någon som har tips på avskräckare?
/Anders G
Re: Avskräcka humlor och getingar?
Om du inte vill ta död på den mha Radar eller liknande - vänta tills att honan (så här års finns det bara övervintrande honor) är ute o samlar mat. Flytta sedan båten till en annan plats. Humlan lär hitta ett nytt ställe för sitt bo.
Jag hade nog valt den enkla lösningen att "avlägsna" humlan - eller dess möjlighet att komma in...
Jag hade nog valt den enkla lösningen att "avlägsna" humlan - eller dess möjlighet att komma in...
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Båten är på land ännu, under pressenning och med luckor borta.
/Anders G
Jag låter förstås som en rå sälle, kanske mordisk; men varför inte bara nita den elaka humlingen, och sedan vara av med problemet?AndersGustafsson skrev:Båten är på land ännu, under pressenning och med luckor borta.
Vill du vara mer "naturlig" kan du skaffa en igelkott eller en bålgetingkoloni (välkända hmle-fiender), men frågan är om du då skaffar mer problem än du löser?
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jo, men problemet är att jag inte kan vakta båten dygnet runt 
/Anders G
Sockerlösning, fotocell och dammsugare?AndersGustafsson skrev:Jo, men problemet är att jag inte kan vakta båten dygnet runt
Hemma brukar jag använda ett pulver som jag fått av Anticimex (De heter nog säkert något annat nu...)
Detta pulver lägger man på den plats där humlan "går" in i boet, alltså inte flyger. Humlan tar då med sig lite pulver in i boet varvid alla humlor dör. Detta fungerar även på getingar och andra insekter men är extra bra mot just humlor som bygger långa smala bon där man sällan kommer åt ordentligt med en spray.
Så här tidigt på säsongen borde det dock räcka med att slänga ut boet, det är troligen inte många humlor ännu.
Detta pulver lägger man på den plats där humlan "går" in i boet, alltså inte flyger. Humlan tar då med sig lite pulver in i boet varvid alla humlor dör. Detta fungerar även på getingar och andra insekter men är extra bra mot just humlor som bygger långa smala bon där man sällan kommer åt ordentligt med en spray.
Så här tidigt på säsongen borde det dock räcka med att slänga ut boet, det är troligen inte många humlor ännu.
Vänta tills humlan är ute, som tidigare föreslagits, och sätt i luckorna...
Alla borde ha skägg
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag börjar tro att humlan vinner matchen...
MVH
Håkan
bzzzzz
MVH
Håkan
bzzzzz
En expert i mängden
Prova med en "Waspinator" !
En getingboattrapp som skapar ett fientligt och avskräckande område för getingar.
Har för mig att jag sett den i katalogen för typ Jula, Biltema eller Clas Olsson men kommer inte ihåg vilken.
Finns en bild på fejkboet på: www.milluck.com
En getingboattrapp som skapar ett fientligt och avskräckande område för getingar.
Har för mig att jag sett den i katalogen för typ Jula, Biltema eller Clas Olsson men kommer inte ihåg vilken.
Finns en bild på fejkboet på: www.milluck.com
Men vad f-n...
Hitta på något.
Tejpa en plast över luckan då.
Tillverka en lucka provisoriskt av en spillbit skivmaterial - funkar säkert t o m med kartong.
Hitta på något.
Tejpa en plast över luckan då.
Tillverka en lucka provisoriskt av en spillbit skivmaterial - funkar säkert t o m med kartong.
Alla borde ha skägg