vad har hänt med min plastimorulle och förstag?!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PeterW
Guldmedlem

vad har hänt med min plastimorulle och förstag?!

Inlägg av PeterW » tis 01 maj 2012, 10:54

När jag mastade på nu så slackar hela förstaget. Uppe i masttoppen ser fästet bra ut. Vad kan ha hänt ?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: vad har hänt med min plastimorulle och förstag?!

Inlägg av Lasse L » tis 01 maj 2012, 11:55

Nedre fästet har 2 platta hålband mellan dom skall wiren låsas fast med genomgående rigg bult.
Kanske har du inte fått med wiren som rymt uppåt i profilen.
plastimofurl.jpg
plastimofurl.jpg (10.18 KiB) Visad 4249 gånger

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tis 01 maj 2012, 13:36

Tack för det svaret! Jag visste inte att en wire skulle fästas där nere.

Undrar nu bara hur jag får tag på den, och om jag måste masta av igen då. Har den slunkit in i hålrumskanalen så blir det nog inte så enkelt.

Tog tre bilder, är det där wiren skall komma ut och fästas?
Bilagor
plastimo3.jpg
Så här ser det ut i masttoppen!
plastimo2.jpg
Här är alltså hålet där wiren skall komma ut?
plastimo.jpg
Skall wiren vara här emellan?

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 01 maj 2012, 13:56

Bild

Såvitt jag förstår det så har du knappt något förstag i nuläget, så det är nog bäst att gå till en mastkran och fixa till det (inte min båt på bilden, skall nog vara en riggbult istället för en vanlig bult/mutter). Om du går till mastkranen och ser till att masten står utan hjälp av förstaget så bör du nog kunna skjuta upp profilen uppåt längs med förstagswiren så att nedre ändstycket kommer fram igen.

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tis 01 maj 2012, 14:13

Tack!

Jag behöver nog inte åka till mastkran då masten står även utan förstaget då det finns ett inre förstag (vet ej om det är den korrekta termen). Ska åka iväg nu och försöka lyfta profilen med hjälp av en tamp eller liknande... Men jag tror det blir svårt :)

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 01 maj 2012, 14:27

Babystag...

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 01 maj 2012, 15:31

Om du säkrar upp masten med spinnakerfallet så kan du klättra upp i masten och plocka ned profilen. Det kanske är lättare än att masta av?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 01 maj 2012, 17:06

Fredrik skrev:Om du säkrar upp masten med spinnakerfallet så kan du klättra upp i masten och plocka ned profilen. Det kanske är lättare än att masta av?
Det låter livsfarligt! Skulle jag aldrig göra.

För mina öron (?) låter det som om det räcker att lossa profilen i fören, föra den mot midskepps (säkert tag iden ) och trycka uppåt. Då "måste" wiren poppa ut.
Ev kan man sätta i förfallet (fockfall) i vad-det-nu-heter som man brukar hissa focken i på förstagsprofilen, med nerhal, och så hissa upp. TIll slut kommer detta att trycka upp profilen, och det ganska högt upp.

Klättra i en inte helt stagad mast - burrr.

/J

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tis 01 maj 2012, 22:09

Hej! Då vill jag tacka er som svarat på det här inlägget! Jag hade inte klarat av att lösa detta utan era råd!

Det som jag gjorde till sist var att lyfta upp profilen med hjälp av samma fall som man använder för att hissa rullgenuan. Alltså jag lyfte ända tills det tog stopp, och sen ytterligare, vilket gjorde att profilen lyftes. Detta gjorde att vajern inne i profilen "slappnade av".
Sedan kollade jag med ficklampa under rullen och såg att det beslag (eller vad det heter) som vajern är fastsatt i satt längst inne, ca 1 dm, i det rör som utgör änden av hela rullsystemet.

Genom att bygga en krok av ett skjutmått och stadigt på handen fiska upp beslaget lyckades jag dra ut det. Gissa om jag var glad när kroken och beslaget började röra på sig! - Då visste jag att operationen skulle lyckas!

Nu är allt som det ska! Jag hade ingen aning om att vajern inne i rullsystemet skulle vara fastsatt där nere! Tack ska ni ha! Jag är jätteglad ! :lol:

Skriv svar