Placering ventil

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem

Placering ventil

Inlägg av HansH » mån 23 apr 2012, 11:45

Har en två-delad rufflucka med inbyggd ventilation (två 5cm hål täckta av ett ventilationsgaller...)
Bygger ny odelad lucka och funderar på placering av ventilationshål(en). Original sitter ventilen ganska lågt på den under luckan.
En placering så högt upp på luckan som möjligt borde väl främja ventilationen mer då det möjliggör att uppvärmd luft uppe vid rufftaket kan evakueras och därigenom skapa ett "självdrag". Dvs ventilen blir en frånluftsventil
En lågt placerad ventil tenderar väl att bli det motsatta, dvs en tilluftsventil som släpper in kall (fuktig) luft. Tilluftsventiler vill man väl inte ha "rakt in" i ruffen utan tilluften skall helst låtas kondensera sin fukt enligt "kalla väggens" princip mot en skrovsida under vattenlinjen?
Var på luckan hade ni valt att placera ventilen och vad är era argument för det ? (hålen bakom gallret får naturligtvis inte vara så stora att man enkelt kan skruva bort gallret o stoppa in handen/öppna låset med vredet på insidan luckan).

bosseh
Diamantmedlem

Re: Placering ventil

Inlägg av bosseh » mån 23 apr 2012, 13:05

Har man typ Eletroluxventiler i taket så ska den kalla luften komma in lågt där den sen värms upp, luftfuktigheten sänkas och att sedan gå ut i ventilerna. Att få in luft är oftast bättre mha Doradeventiler. Kalla väggens princip är ganska ineffektiv under sommaren, under natten är ofta luftens temperatur samma som vattnets och dagtid står ju ändå allting öppet.
I äldre båtar fanns det inte "utsugsventiler" och då hade man ventilationshål högt upp i luckan eftersom det var där luften gick ut.
Jag renoverar min lucka och ersätter ventilationshålet med en plexiruta. Dessutom har jag en extra lucka med bara nät för de riktigt varma nätterna.

Skriv svar