Koppla ihop alla instrument mm (sammanfogad).

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Darefelt
Guldmedlem

Koppla ihop alla instrument mm (sammanfogad).

Inlägg av Darefelt » lör 21 apr 2012, 18:45

Jag har följande utrustning i båten..

Garmin 720
Nexus nx2 med logg, lod, vind, gps med lös antenn
Nexus 2000 vhf (med dsc)
AIS Tru heading sr 162

Nu till frågan: Hur skulle ni koppla ihop det här? själv är jag ganska okunnig på området.

Darefelt
Guldmedlem

Koppla in en ais?

Inlägg av Darefelt » lör 21 apr 2012, 19:11

Jag har en garmin 720 och en Tru heading sr 162 ais....
AIS:en har en vanlig data kontakt (9 polig)
Jag har ingen installationsmanual till ais:en. Är det någon som vet hur ja ska koppla ihop det här?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Koppla in en ais?

Inlägg av T » lör 21 apr 2012, 20:33

Här är manualen till AIS:en http://www.navsystem.se/PDF/SR162_manual.pdf
Seb gäller det att hitta manualen till Garmin 720, så är det väl snart löst...

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Koppla ihop alla instrument mm.

Inlägg av Anders S » lör 21 apr 2012, 21:11

Det skall vi väl kunna reda ut:

Steg ett: Hitta alla de relevanta installationsmanualerna:

http://www.navsystem.se/PDF/SR162_manual.pdf
http://www.nexusmarine.se/wp-content/up ... e-ver2.pdf

När det gäller Nexus NX2 kan det vara bra att botanisera i: http://www.nexusmarine.se/support/nx2/connections/Nexus NX2

Till sist, Garmin 720: http://old.garmin.se/files/garmin/manua ... ide_12.pdf

Mitt förslag till hopkoppling:

AIS till Garmin 700 på den ena NMEA-porten. Den måste ställas i snabba läget, vilket innebär att de övriga apparaterna inte kan dela den porten. Men det gör heller inget. Du har ingen apparat ombord mer än Garmin 700 som kan ta emot AIS-signaln. Skaffar du en PC med AIS-programvara kan du dela på signalen - NMEA kan ha flera lyssnare, men bara en sändare på sladden.

Garmins egen GPS-antenn till Garmin 700 - denna kan sedan betjäna såväl Garmin 700, Radion och NX2.
Där skickar du lämpligen ut signalen från navigatorn från den andra porten, som står i normalt läge. Även här kan du dela på data mellan tre mottagare. Du har angett två, har du en autopilot har du tre.

NX2-systemet tar in information från de NMEA-sentences som skickas på GPS-ingången, aktuell waypoint, Course-to-Steer och allt annat som skickas av GPS:en (beror på vad du kommenderat GPS:en att göra - navigerar den, så skickar den massor av info den vägen. Detta kan servern filtrera och sortera på datorutgången.
Radion tar emot positionen för att vara klar att .
En eventuell autopilot använder XTE och annat för att styra bra. Allt kommer från Garminen.

Nu låter det som en klyscha, men det är rätt enkelt att koppla, bara man tänker på vad som är ut och in i respektive apparat. Därför kan det vara bra att ordna det så att utdata delas.

I min egen båt har jag en AIS-transponder (True Heading), En M-tech med DSC, en Garmin 3006 med AIS och en autopilot från Navman. Allt fungerar finfint tillsammans. För att få någon sorts ordning har jag ett "korskopplingsskåp" i form av en stor kopplingslåda från Biltema (Eltillbehör). Hit går alla enheters kablar, och så möts de där. Skulle man då koppla fel är det relativt enkelt att följa trådarna och se hur man tänkt eller förstått fel.
Anders S

Darefelt
Guldmedlem

Re: Koppla ihop alla instrument mm (sammanfogad).

Inlägg av Darefelt » sön 22 apr 2012, 15:58

Tack alla som tagit sig tid och hjälpa mig!! Har försökt med min lilla kunskap att göra en skiss som jag tror är rätt ? Stämmer det ätt tex. NMEA ut ska ihop med NMEA in i motsvarande produkt?
Bilagor
INSTRUMENT.png

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 22 apr 2012, 16:55

Darefelt skrev: en skiss som jag tror är rätt ?
Nja, det går att förenkla.
Port 1 på plottern kopplas till AISen. Koppla båne IN och UT. "Höghastighet"
Port 2 UT(TX) koplas till IN(RX) på VHF resp Nexus
Port 2 IN(RX) kopplas till Nexus UT(TX).
Ev autopilot kan du ta på samma utgång som VHF och Nexus, dvs Port 2 UT.
Din VHF tycks sakna utgång för NMEA, har man det brukar man få upp ett DSC-anrop på plottern.

Darefelt
Guldmedlem

Inlägg av Darefelt » sön 22 apr 2012, 17:24

Behövs inte + och - kopplas in för varje sak?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 22 apr 2012, 18:19

Darefelt skrev:Behövs inte + och - kopplas in för varje sak?
Nej, inte i den här tillämpningen. Här kan man tänka signal och signaljord, och då blir minusledningen delad mellan alla apparaterna. I många fall förenklar man installationen så att minus både är spänningsjord och signaljord. I en del apparater har man separat kablar för detta, men då får man hålla signalminus och spänningsminus i samma (elektriska) punkt. Man får förstås aldrig blanda spänningsplus och signalplus - då blir det KAOZ !
Anders S

Darefelt
Guldmedlem

Inlägg av Darefelt » sön 22 apr 2012, 19:44

Då har ja gjort ett nytt försök till skiss, kan det här funka?
Det räcker altså med två sladdar från ais:en till plottern? och även två sladdar från plottern till nexus servern?
Bilagor
INSTRUMENT.png

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 22 apr 2012, 21:31

Darefelt skrev:Då har ja gjort ett nytt försök till skiss, kan det här funka?
Det räcker altså med två sladdar från ais:en till plottern? och även två sladdar från plottern till nexus servern?
Det ser inte rätt ut vid Nexus server. Input A och B skall man välja bara den ena, jag minns inte vilken, men det står i anvisningarna från Nexus i länken.

Sedan skall du tänka på vem som pratar: Du kan ha en sändare på NMEA men flera som lyssnar, ofta tre stycken.

Alltså:

Från din AIS: Tx till plotterns ena Rx; denna port inställd på 38.4. (Det där ordnar nog Garmin då du ställer in den att ta emot AIS) Bara AIS sänder på 38.4 - den porten är sedan låst till AIS. Din AISmottagare får ingen info från plottern, ingen Tx från plotterns 38.4-inställda port används därför. Lämna den oansluten till framtiden.

Från din plotter: Ut (Tx 9600) till VHF, Autopilot och Nexus (alla dessa lyssnar på Rx). Här kan alla dela samma signal.

Från din Nexus server: Ut (Tx 9600) till plotterns Rx, (in, 9600). Denna får inte blandas med plottrns utsignal, då smyger det sig.

Det KAN vara enklare att rita schemat om du tänker dig en kopplingslåda mitt emellan alla enheterna där du samlar NMEA ut från plotter och Nexus och sedan korskopplar de som skall lyssna på respektive utsignal. Skälet till att låta radio och autopilot lyssna från plottern är att du inte då måste ha igång Nexus för att få position till VHF-radion.

Det verkar otroligt när man brottas med bruxanvisningarna, men man kan göra på flera olika sätt för att få signal till och från burkarna.
Anders S

Skriv svar