Slangnippel 3/8 " ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
MartinM
Diamantmedlem

Re: Slangnippel 3/8 " ?

Inlägg av MartinM » lör 31 mar 2012, 21:17

Även om slangen har innerdiametern 38 mm så har inte slangnippeln den inner diametern då den skall få plats i slangen. De jag tittat på har en innerdiameter på dryga 32, vilket råkar vara tämligen nära 1 1/4.
Så vinsten med 1 1/2 är begränsad som jag ser det.

goph
Platinamedlem

Inlägg av goph » lör 31 mar 2012, 23:10

MartinM skrev:Även om slangen har innerdiametern 38 mm så har inte slangnippeln den inner diametern då den skall få plats i slangen. De jag tittat på har en innerdiameter på dryga 32, vilket råkar vara tämligen nära 1 1/4.
Så vinsten med 1 1/2 är begränsad som jag ser det.
ursäkta, begriper ingenting.

goph
Platinamedlem

Inlägg av goph » lör 31 mar 2012, 23:47

Bara för att få ett slut på denna tramsiga tråd. Vi har 3 parametrar:

1. Innerdiameter på den slang som vi vill fästa på genomföringen.
2. Diametern på ett befintligt hål i skrovet.
3. Gängstorlek.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 01 apr 2012, 09:17

Egentligen är det ganska enkelt:
Tummått är ett förlegat mått precis som ett skålpund kött.
Vi har sedan länge, R-gänga. Det som förr kallades 1 1/2" heter tex numera R40 där 40 avser ungefär innerdiametern.
Har vi en 38 mm slang så är det ganska självklart att 38 mm är innerdiameter, lika självklart är det när det gäller rör/rördelar.
Och precis som med slangen så säger inte innermåttet något om yttermåttet - det senare varierar ju beroende på typ.

Att en del av oss fortfarande använder gamla beteckningar är en sak men ska det bli rätt måste man ange i den moderna formen.
På brädgården ser de ynger ut som frågetecken om man vill ha tvåtumfyra. Det heter 45-95 idag. Vilket ju inte är 2 tum x 4 tum.

Det är dåligt att vissa säljare av båttillbehör lever kvar i det förgångna utan att ange R-gängan.
Enligt killen i rörbutiken blir det ofta fel när folk ska ha något med tummått.
---
Det är riktigt att en 38 mm slangnippel har en mindre innerdiameter. Det blir en flaskhals. men för att minska risken för problem bör flaskhalsarna vara så få och korta som möjligt. I synnerhet som många ventiler inte har helt fullflöde. Prisskillnaden är ganska liten.

Skriv svar