Målat lite med 2-component, hur få bort apelsinskal?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PeterW
Guldmedlem

Målat lite med 2-component, hur få bort apelsinskal?

Inlägg av PeterW » tis 27 mar 2012, 20:11

Hej! Jag har målat lite detaljer med roller och pensel. Hur många lager skall jag måla? Kan jag använda polermaskin nu för att få till glansen och eliminera några apelsinskal? Jag har använt 2-components polyuretan tror jag det heter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Målat lite med 2-component, hur få bort apelsinskal?

Inlägg av Anders S » tis 27 mar 2012, 20:25

PeterW skrev:Hej! Jag har målat lite detaljer med roller och pensel. Hur många lager skall jag måla? Kan jag använda polermaskin nu för att få till glansen och eliminera några apelsinskal? Jag har använt 2-components polyuretan tror jag det heter.
Inga problem, men vänta. Du får tåla apelsinskalet tills färgen är helt färdighärdtorkad. Sedan slipar man med finaste slippapperet, därefter polerar man upp glansen med rubbing (den slipande sorten). Detta tar sin lilla tid och kräver arbete, men man kan få helt perfekt polerad yta på det sättet. Om du avser att slipa och polera, så skulle jag lägga på fyra lager.
Anders S

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » tis 27 mar 2012, 22:13

Beroende på vad du målar men jag skulle ha valt en speciell färg som sträcker ut sig själv trots att du målar med roller. Leverantören heter visst de Ijssel. Då borde du ha kunnat slippa hela eländet med slipning och polering.

http://www.de-ijssel-coatings.se/?optio ... &Itemid=76

Minne

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tis 27 mar 2012, 23:02

Tack för svaren! Jag underdrev lite... det är inte lite detaljer utan hela randen längs friborden vid rufftaket. Men samma princip antar jag hehe. Tror det blir snyggt
... 7 timmars jobb totalt med 2 målningar..

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » ons 28 mar 2012, 10:45

Nu har jag målat hela ruffside-randen. Men jag upptäckte idag små små ... hmm... krackeleringar eller minisprickor. Jag hann inte kolla tillräckligt noga ifall det var sprickor eller färgpigmentsansamlingar. Dom känns iaf inte med fingret utan syns bara. Igår var det ca 10 grader när jag målade och i morse regnade det litegrann, dock många timmar efter målningen var avslutad utomhus.

Jag använda exakt samma färg förra året till vattenlinjen och den har inga sådana synliga detaljer.

Vad kan det vara och går det att måla över med andra lagret?

Det vart iaf riktigt snyggt ändå!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 mar 2012, 11:21

PeterW skrev:Nu har jag målat hela ruffside-randen. Men jag upptäckte idag små små ... hmm... krackeleringar eller minisprickor. Jag hann inte kolla tillräckligt noga ifall det var sprickor eller färgpigmentsansamlingar. Dom känns iaf inte med fingret utan syns bara. Igår var det ca 10 grader när jag målade och i morse regnade det litegrann, dock många timmar efter målningen var avslutad utomhus.

Jag använda exakt samma färg förra året till vattenlinjen och den har inga sådana synliga detaljer.

Vad kan det vara och går det att måla över med andra lagret?

Det vart iaf riktigt snyggt ändå!
Kanske fuktskador. vi målade en hel ruff för länge sedan. Den blev helt matt, för att daggen kom 12 timmar efter målning. Varmt och fint var det också. Isocyanatfärger (polyuretan-) bär sig litet skumt åt i fukt och du kan också ha haft någon liten del som inte härdat helt, och som sedan krympt och krackelerat pga temperaturminskningen. Gåtfullt och knepigt att veta.

Men är du bara halvvägs, varför inte ta tipset med polyesterfärgen? Peter K berömmer den ordentligt! Jag skulle bestämt tro att din nuvarande färg duger som grund för fler lager, hur som helst.
Anders S

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » ons 28 mar 2012, 11:49

Vilket tips menar du ? Det var sprickor förresten..
Anders S skrev:
Kanske fuktskador. vi målade en hel ruff för länge sedan. Den blev helt matt, för att daggen kom 12 timmar efter målning. Varmt och fint var det också. Isocyanatfärger (polyuretan-) bär sig litet skumt åt i fukt och du kan också ha haft någon liten del som inte härdat helt, och som sedan krympt och krackelerat pga temperaturminskningen. Gåtfullt och knepigt att veta.

Men är du bara halvvägs, varför inte ta tipset med polyesterfärgen? Peter K berömmer den ordentligt! Jag skulle bestämt tro att din nuvarande färg duger som grund för fler lager, hur som helst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 mar 2012, 11:51

PeterW skrev:Vilket tips menar du ? Det var sprickor förresten..
Minnes tips, i tråden, fyra-fem inlägg bakåt. Du läser väl din egen tråd ?
Anders S

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tor 29 mar 2012, 11:01

Anders S skrev:
PeterW skrev:Vilket tips menar du ? Det var sprickor förresten..
Minnes tips, i tråden, fyra-fem inlägg bakåt. Du läser väl din egen tråd ?
Jo, jag vart lite förvirrad bara - trodde du menade en forumdiskussion där Peter K skrivit :)

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tor 29 mar 2012, 12:39

Hur mycket förtunning bör jag ha vid 10 graders väderlek om jag använder skumgummiroller?

Skriv svar