10 mm hål under vattenlinjen. Teknik ? Epoxy, polyester ?
10 mm hål under vattenlinjen. Teknik ? Epoxy, polyester ?
Hej,
Skall sätta igen två 10 mm hål under vattenlinjen.
Är det samma teknik som gäller som om jag skulle sätta igen ett större hål eller finns det smidigare sätt för småhål?
Skall man använda polyester eller epoxy?
Skall sätta igen två 10 mm hål under vattenlinjen.
Är det samma teknik som gäller som om jag skulle sätta igen ett större hål eller finns det smidigare sätt för småhål?
Skall man använda polyester eller epoxy?
Re: 10 mm hål under vattenlinjen. Teknik ? Epoxy, polyester
Ett tio mm hål under vattenlinjen är inte ett litet hål (eftersom det är under vattenlinjen...) Sumlogg?
Jag föreslår en mindre fasning om en cm runt hålet på utsidan (för att inte riva runt för mycket i bottenfärg, gelcoat och sådant) och en fasning på insidan så att man får bra fäste ger en lagning som inte kan tryckas vare sig in eller ut om (helt osannolikt) limningen/lamineringen släpper. Tandläkare säkrar lagningar med samma teknik, (men inte genomgående...)
Det gråa avser det nya material du lägger dit, antingen epoxy och väv eller polyester och matta eller väv. Slipa noggrant, gör alldeles rent med T-sprit eller ren aceton.
Jag föreslår en mindre fasning om en cm runt hålet på utsidan (för att inte riva runt för mycket i bottenfärg, gelcoat och sådant) och en fasning på insidan så att man får bra fäste ger en lagning som inte kan tryckas vare sig in eller ut om (helt osannolikt) limningen/lamineringen släpper. Tandläkare säkrar lagningar med samma teknik, (men inte genomgående...)
Det gråa avser det nya material du lägger dit, antingen epoxy och väv eller polyester och matta eller väv. Slipa noggrant, gör alldeles rent med T-sprit eller ren aceton.
Anders S
Det är en zinkanod som skall bort. Onödig enligt tillverkaren (finns inte på senare modeller). Den sitter precis där slingen från kranen kommer så den har irriterat mig länge nog nu.Anders S skrev:Ett tio mm hål under vattenlinjen är inte ett litet hål (eftersom det är under vattenlinjen...) Sumlogg?
Då återstår frågan: epoxy eller polyester?
Du väljer, mitt råd är polyester om skrovet är i polyester och du har några veckor på dig för att sluthärda, epoxy om du har bråttom. Kan du komma åt från insidan?Piloten skrev:Det är en zinkanod som skall bort. Onödig enligt tillverkaren (finns inte på senare modeller). Den sitter precis där slingen från kranen kommer så den har irriterat mig länge nog nu.Anders S skrev:Ett tio mm hål under vattenlinjen är inte ett litet hål (eftersom det är under vattenlinjen...) Sumlogg?
Då återstår frågan: epoxy eller polyester?
(En snabb "fullösning" är annars två skruvar med mutter och bricka, försänkt skalle...
Anders S
Kunde ju kapat bulten med vinkelslipen
Jo jag kommer åt på insidan. Trångt i och för sig.
Skrovet är i polyester (2006).
Jag har väl två-tre veckor på mig från lagning till sjösättning. Räcker det ?
Get epoxyfärg ovanpå laminatet tillräckligt fuktskydd så att lamineringen kan ske i jämnhöjd med omgivande gelgoat?
Get epoxyfärg ovanpå laminatet tillräckligt fuktskydd så att lamineringen kan ske i jämnhöjd med omgivande gelgoat?
Det är väl här det börjar bli besvärliga val:Piloten skrev:Kunde ju kapat bulten med vinkelslipen![]()
Polyester stämmer med ditt skrov, och kommer du åt är det lätt att lägga litet extra inifrån (några lager extra). Låter du det härde två-tre veckor bör det räcka, sedan kan du måla med gelshield eller liknande, 5-6 lager. Det bästa är om hålen är nersjunkna en mm eller så, behövs en avjämning gör man det med epoxyspackel OVANPÅ epoxyfärgen.
Epoxy blir kanske en smula bättre vidhäftning (som rent lim), men kräver särskild väv och är litet mer känsligt för temperatur, handhavande (dosering, blandning) och omgivning i form av fukt och temperatur. Att få polyester att härda ordnar sig på en timme med en lokal värmefläkt, det kan bli annorlunda med epoxy (tar mer tid, vanligen). Å andra sidan är det mer inert och "stabilt" då det väl härdat ordentligt och i princip kan du måla bottenfärg rakt på epoxyn, efter en liten mattslipning. För en sådan liten reparation som din är det ingen liten fördel.
Jag tycker PERSONLIGEN att det är lätt och smidigt att blaska med polyeesterplast och matta, medan andra (fråga Toaen) tycker att epoxy är da shit. Jag hade också penslat på topcoat och slipat litet, och inte varit så petig med färg i många lager.
Argumentet för epoxy är i så fall att det blir en liten reparation så priset (och vinsten med att polyester passar bättre rent mekaniskt med resten) spelar ingen roll, du är förmodligen fullt läskunnig (, dvs anvisningarna måste följas lojalt) och blir det bra, så fortsätter det att vara bra över tid. Använd gummihandskar...
Anders S
Perfekt, tack.
Oavsett materialval, vågar man använda Biltemas produkter för ett sådant jobb?
Ja.Piloten skrev:Perfekt, tack.
Anders S
Jag gjorde en motsvarande reparation på min båt, även om hålet var en aning mindre. 6 mm.
Har i princip samma uppfattning som Anders om att reparera en båt av polyseter med epoxy. Dvs undvika i så hög grad som möjligt.
Däremot i just den här reparationen har jag en annan uppfattning. Jag använde epoxy.
Dessutom skall polyester härda minst fyra veckor innan man målar över med Gelshield. Lagar du med epoxy är ju epoxybehandlingen klar när du är klar med reparationen. Som bonus får du bättre vidhäftning.
Jag borrade först genom hålet med ett borr med en aning grövre diameter. Fräste sen ur en kona från varje sida med en försänkare. Tejpade fast en plastbit från en glasskartong över hålet. Hur klarade sig människor innan det fanns Gaffatejp?
Fyllde epoxy från insidan.
Efter som det är under vattenlinje tycker jag att det inte spelar så stor roll om man slipar bort lite av bottenfärgen och gelcoaten. Jag hade slipat bort en fläck på ca 10 cm i diameter och laminerat upp tex tre lager 300 grams väv - med epoxy. Spacel av epoxy och microbalonger eller dyl. När utsidan är spacklad avslipad och klar, brukar jag dra över det hela med ren epoxy. hade nog gjort en enkel nedmattning av epoxyn innan bottenmålningen.
Har i princip samma uppfattning som Anders om att reparera en båt av polyseter med epoxy. Dvs undvika i så hög grad som möjligt.
Däremot i just den här reparationen har jag en annan uppfattning. Jag använde epoxy.
Dessutom skall polyester härda minst fyra veckor innan man målar över med Gelshield. Lagar du med epoxy är ju epoxybehandlingen klar när du är klar med reparationen. Som bonus får du bättre vidhäftning.
Jag borrade först genom hålet med ett borr med en aning grövre diameter. Fräste sen ur en kona från varje sida med en försänkare. Tejpade fast en plastbit från en glasskartong över hålet. Hur klarade sig människor innan det fanns Gaffatejp?
Efter som det är under vattenlinje tycker jag att det inte spelar så stor roll om man slipar bort lite av bottenfärgen och gelcoaten. Jag hade slipat bort en fläck på ca 10 cm i diameter och laminerat upp tex tre lager 300 grams väv - med epoxy. Spacel av epoxy och microbalonger eller dyl. När utsidan är spacklad avslipad och klar, brukar jag dra över det hela med ren epoxy. hade nog gjort en enkel nedmattning av epoxyn innan bottenmålningen.
thallatha(alfakrull)hotmail.com