Fockfall och rulle.
Fockfall och rulle.
Hur gör ni med fallet till flocken/genuan när ni har seglet inrullat och ligger stilla.
Prata med en del som säger att dom släpper på det och andra inte.
Prata med en del som säger att dom släpper på det och andra inte.
Re: Fockfall och rulle.
Är det någon som har förklarat varför de släpper på fallet?
I min värld släpper jag på akterstaget när jag ligger i hamn och då blir det slack även i förstaget och genuafallet.
Den enda fördel jag kan se med att släppa på fallet är att man nästa dag tvingas hissa så hårt som den aktuella vinden kräver, men det kan man ju justera ändå när man sticker ut.
Mackey
I min värld släpper jag på akterstaget när jag ligger i hamn och då blir det slack även i förstaget och genuafallet.
Den enda fördel jag kan se med att släppa på fallet är att man nästa dag tvingas hissa så hårt som den aktuella vinden kräver, men det kan man ju justera ändå när man sticker ut.
Mackey
Hårda grabbar seglar med pistolhakar!

sator skrev:Hårda grabbar seglar med pistolhakar!![]()
Där kom den åxå.....
Vad har du för rulle...?Mackey skrev:Är det någon som har förklarat varför de släpper på fallet?
Mackey
På min egen av märket Facnor är endast profilen "fastsatt" i förstagsvajern nere i själva furlingrullen vid däck - dvs i toppen så är den "flytande" mha en svirvel på förstaget.
Med andra ord så ändras inte seglets förliksspänning något märkbart om jag släpper på "akterstaget" (misstänker att du menar häckstaget). Vad man däremot gör mha att släppa på häckstaget är att släppa på förstagsspänningen.
För att släppa även focken/genuans förliksspänning så måste i vart fall jag släppa lite på fock/genuafallet.
Är övertygad om att även Seldén/Furlex, Harken, Plastimo och andra rullar är konstruerade på liknande sätt.
Jag tror att Mackey anser att när masttoppen går fram en smula så följer falltrissan med fram. Då slaknar fallet en smula. Å andra sidan krävs det då att akterstaget verkligen sträcker upp förstaget, och det är ju inte så säkert, beroende på riggtyp. Jag skulle nog annars påstå att släppa på fallet (och minska förlikspänningen) är en "bra grej", oavsett om man släpper en smula på akterstaget i hamn.HansH skrev:Vad har du för rulle...?Mackey skrev:Är det någon som har förklarat varför de släpper på fallet?
Mackey
På min egen av märket Facnor är endast profilen "fastsatt" i förstagsvajern nere i själva furlingrullen vid däck - dvs i toppen så är den "flytande" mha en svirvel på förstaget.
Med andra ord så ändras inte seglets förliksspänning något märkbart om jag släpper på "akterstaget" (misstänker att du menar häckstaget). Vad man däremot gör mha att släppa på häckstaget är att släppa på förstagsspänningen.
För att släppa även focken/genuans förliksspänning så måste i vart fall jag släppa lite på fock/genuafallet.
Är övertygad om att även Seldén/Furlex, Harken, Plastimo och andra rullar är konstruerade på liknande sätt.
Anders S
Jo det blir säkert en marginell minskning av fallspänningen - men masttrisans rörelse när man släpper på häckstaget är i horisontellt plan (framåt).
Förstaget har ju en mer lodrät vinkel varför det nog krävs att fallet släpps lite för att seglets förlik skall avlastas.
Även om jag har ganska stumma segel i jämförelse med tex dacron, så släpper jag alltid på både genuafallet och storens uthal för att avlasta seglen.
Genuan är även känslig för hur hårt rullad den är. Om man rullar in genuan genom att gå mot vinden med fladdrande segel under inrullningen så blir den mycket hårt rullad runt profilen.
Många moderna segeldukar tenderar att "komma ihåg" sånt - dvs de behåller den inrullade formen, vilket märks först o främst i akterliket. Det blir en hook åt det håll den varit rullad åt. Märks först o främst i lättvind då vinden inte förmår att sträcka ut den "böjda" segelduken. Har en pentexfock med påsytt UV-skydd som trilskas med att göra så här när den varit för hårt eller för länge upprullad.
Förstaget har ju en mer lodrät vinkel varför det nog krävs att fallet släpps lite för att seglets förlik skall avlastas.
Även om jag har ganska stumma segel i jämförelse med tex dacron, så släpper jag alltid på både genuafallet och storens uthal för att avlasta seglen.
Genuan är även känslig för hur hårt rullad den är. Om man rullar in genuan genom att gå mot vinden med fladdrande segel under inrullningen så blir den mycket hårt rullad runt profilen.
Många moderna segeldukar tenderar att "komma ihåg" sånt - dvs de behåller den inrullade formen, vilket märks först o främst i akterliket. Det blir en hook åt det håll den varit rullad åt. Märks först o främst i lättvind då vinden inte förmår att sträcka ut den "böjda" segelduken. Har en pentexfock med påsytt UV-skydd som trilskas med att göra så här när den varit för hårt eller för länge upprullad.
Om det nu är fel att kalla staget som stagar masten akteröver för akterstag, hur kan det då komma sig att varesig Seldens "Råd och Tipps" http://www.seldenmast.com/_download.cfm ... -540-S.pdf eller Gransegels "Granboken" http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html inte med ett enda ställe nämner ordet "Häckstag" utan benämner det jag alltid kallat för akterstag för just akterstag.HansH skrev: Med andra ord så ändras inte seglets förliksspänning något märkbart om jag släpper på "akterstaget" (misstänker att du menar häckstaget). Vad man däremot gör mha att släppa på häckstaget är att släppa på förstagsspänningen.
Men jag har haft fel förr.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Om fallspänningen ska minska måste det komma ut lite extra fall vid falltrissan när man släpper på akterstaget. Var skulle denna extra fallängd komma ifrån? Avståndet mellan falltrissan i toppen och den i däck är relativt konstant oavsett akterstagsspänning.
Släpp på fallet om du vill vara rädd om seglet.

/T
/T
Jag håller med, släpp gärna fallet en smula. Det finns ett bra skäl till att göra så, för om man förtöjer och lämnar med ansatt fall, men med något löst ansatt förstag, så kan man sträcka förliket alldeles för mycket med akterstagssträckaren. I synnerhet om man har trolleriduk i seglet - det går att dra sönder förliket. Men skulle man ha otur kan man t o m få förseglets lik som tar upp rigglasten, inte förstaget. Jag släpper på (rull)storens lik också, men där är det bara av trimskäl (om det nu hjälper).HansH skrev:Jo det blir säkert en marginell minskning av fallspänningen - men masttrisans rörelse när man släpper på häckstaget är i horisontellt plan (framåt).
Eller, så kan man se det som tur: En Bavaria Match som låg vid vår brygga drabbades av förstagshaveri vid bryggan, och den rullade genuan var det som höll uppe alltsammans och tillät en reparation helt utan dramatik, Men det var i hamn, det.
Anders S
Du tänker nog inte på att det är avståndet mellan förstagsinfästning (halshornet) och falltrissan (fallhornet) som minskar en smula när (eller om) man minskar förstagets spänning via akterstaget? Fallet har inte med detta att göra, egentligen, man kan tänka sig att seglet sitter direkt i falltrissan. Men annars är det den totala sträckan från halshorn till trissa till fallavlastare som räknas, och den minskar om man släpper fram masten någon cm eller två.T skrev:Om fallspänningen ska minska måste det komma ut lite extra fall vid falltrissan när man släpper på akterstaget. Var skulle denna extra fallängd komma ifrån? Avståndet mellan falltrissan i toppen och den i däck är relativt konstant oavsett akterstagsspänning.
/T
Anders S
Det var inte min mening att vara ord-polis utan jag ville bara försäkra mig om att vi pratar om samma sak. Akterstag kan så vitt jag ser det vara av antingen typen häckstag eller backstag - de är alla stag i akterntoaen skrev:Om det nu är fel att kalla staget som stagar masten akteröver för akterstag, hur kan det då komma sig att varesig Seldens "Råd och Tipps" http://www.seldenmast.com/_download.cfm ... -540-S.pdf eller Gransegels "Granboken" http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html inte med ett enda ställe nämner ordet "Häckstag" utan benämner det jag alltid kallat för akterstag för just akterstag.HansH skrev: Med andra ord så ändras inte seglets förliksspänning något märkbart om jag släpper på "akterstaget" (misstänker att du menar häckstaget). Vad man däremot gör mha att släppa på häckstaget är att släppa på förstagsspänningen.
Men jag har haft fel förr.
Du har rätt. Jag tänker inte på det. Jag tänker mer på att när man släpper fram masten kommer förstagsprofilen att bilda en svag båge som är precis lika lång som profilen var i sträckt(are) läge och därmed är förliket lika sträckt som innan. Detta trots att falltrissan närmat sig halshornsfästet en aning. Den minskade spänningen i förstaget skulle iofs kunna ge en liten förkortning av detsamma men den är så liten att den hamnar inom felmarginalen.Anders S skrev:Du tänker nog inte på att det är avståndet mellan förstagsinfästning (halshornet) och falltrissan (fallhornet) som minskar en smula när (eller om) man minskar förstagets spänning via akterstaget? Fallet har inte med detta att göra, egentligen, man kan tänka sig att seglet sitter direkt i falltrissan. Men annars är det den totala sträckan från halshorn till trissa till fallavlastare som räknas, och den minskar om man släpper fram masten någon cm eller två.T skrev:Om fallspänningen ska minska måste det komma ut lite extra fall vid falltrissan när man släpper på akterstaget. Var skulle denna extra fallängd komma ifrån? Avståndet mellan falltrissan i toppen och den i däck är relativt konstant oavsett akterstagsspänning.
/T
/T
Jag har som sagt aldrig hört att man generellt ska släppa på fallet till förseglet, men det kan ju aldrig skada.
Om man seglat i hård vind har man sannolikt stor fallspänning för att flytta fram buken i förseglet, då håller jag med om att man ska släppa på fallet.
Det är nog trots allt en bra rutin att alltid släppa lite på fallet till förseglet så att man inte glömmer bort det de gånger man bör göra det.
Mackey
Om man seglat i hård vind har man sannolikt stor fallspänning för att flytta fram buken i förseglet, då håller jag med om att man ska släppa på fallet.
Det är nog trots allt en bra rutin att alltid släppa lite på fallet till förseglet så att man inte glömmer bort det de gånger man bör göra det.
Mackey
Det var väl inte direkt det du påstod heller, utan vi talade väl om effekterna för genuans förlik av att släppa respektive spänna förstaget? Seglets lik rör sig ju hur som helst i profilen, som ju inte är bärande på något sätt?T skrev:Du har rätt. Jag tänker inte på det. Jag tänker mer på att när man släpper fram masten kommer förstagsprofilen att bilda en svag båge som är precis lika lång som profilen var i sträckt(are) läge och därmed är förliket lika sträckt som innan. Detta trots att falltrissan närmat sig halshornsfästet en aning. Den minskade spänningen i förstaget skulle iofs kunna ge en liten förkortning av detsamma men den är så liten att den hamnar inom felmarginalen.Anders S skrev:Du tänker nog inte på att det är avståndet mellan förstagsinfästning (halshornet) och falltrissan (fallhornet) som minskar en smula när (eller om) man minskar förstagets spänning via akterstaget? Fallet har inte med detta att göra, egentligen, man kan tänka sig att seglet sitter direkt i falltrissan. Men annars är det den totala sträckan från halshorn till trissa till fallavlastare som räknas, och den minskar om man släpper fram masten någon cm eller två.T skrev:Om fallspänningen ska minska måste det komma ut lite extra fall vid falltrissan när man släpper på akterstaget. Var skulle denna extra fallängd komma ifrån? Avståndet mellan falltrissan i toppen och den i däck är relativt konstant oavsett akterstagsspänning.
/T
/T
Nu menar jag ju, precis som du, att man bör släppa på fallet för att skona seglet. Att förliket avlastas en smula då man släpper på förstagsspänningen är gott och väl. Den stora risken i sammanhanget är att man tar hem ordentligt för att spänna upp förstaget och då sträcker ett redan stramt förlik alldeles för mycket, kanske förbi dukens sträckgräns.
Anders S