Kokande batterier!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
gvs
Diamantmedlem

Kokande batterier!

Inlägg av gvs » tor 15 mar 2012, 21:31

Var i båten i går och grejeade, lämnade laddaren (25A Ctek) på över natten då jag bara laddat sporadiskt under vintern, idag då jag kom till båten så luktade det inte så gott, tänkte först att jag glömt gasen på och fått en läcka men noterade snart att ett batteri stod och rök med en pöl under sig.
Stängde av och kopplade bort...

Det var förbrkuningsbatterierna jag laddade Biltemas SMF-batterier, ett på 60Ah och ett på 100Ah paralellkopplade. Under hösten har jag märkt att jag hade lite dålig fart i dem, jag brukar starta motorn på dem och men det gick trögt, tänkte inte mer på det då men nu inser jag varför. Efter att ha kopplat bort batterierna och låtit dem vila ett tag så mätte jag 11,17 volt på det stora batteriet och 12,83 volt på det mindre. En cell verkar vara trasig i det stora... Det är ju bara att kassera, men några frågor följer på detta:
Vätskan som kokade ur, är det vatten eller syra?
Det mindre batteriet - undra hur det mår? laddaren har stått och matat hela natten och försökt ladda batterierna, det lilla blev ju fullt efter ett tag, men all ström kanske gick till det trasiga?
Ska laddaren bete sig så här?

peterh
Diamantmedlem

Re: Kokande batterier!

Inlägg av peterh » tor 15 mar 2012, 21:43

Eftersom det var kortslutning i en cell kom man aldrig upp till 14.5V utan laddaren
tryckte på vad den förmådde. Sannolikt gasade det våldsamt, och ja, vätskan är syra.
Neutralisera och tvätta bort ( råd om tillvägagånssätt mottages tacksamt), akta
kläder och ögon!

Det mindre batteriet har inte skadats då det aldrig blivit ens fulladdat.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 15 mar 2012, 21:47

Gissar att det blir till att kasta natriumhydroxid på det... (borde väl vara bästa hemmalösningen?) det svåra blir att hitta propotionerna...

edit: bikarbonat verkar vara grejen....

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 15 mar 2012, 23:10

Bikarbonat eller kalk.
Snabbt & enkelt: Cement

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 16 mar 2012, 05:59

Det mindre batteriet - undra hur det mår? laddaren har stått och matat hela natten och försökt ladda batterierna, det lilla blev ju fullt efter ett tag, men all ström kanske gick till det trasiga?
En fråga. Har Din laddare en temp.sensor? Om så är fallet, Satt den på det kokande batteriet? En bra laddare bryter laddningen om den har en temp.sensor som registrerar en hög temperatur.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » fre 16 mar 2012, 06:16

Den har tempsensor, men den satt inte på det kokande batteriet, den satt 2 meter bort....

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 16 mar 2012, 07:43

Det var det jag misstänkte. Tråkigt, Hoppas det löser sig på bästa sätt.

Det är en läxa för oss alla som lämnar batteriladdaren på utan övervakning.

Skall man anknyta till tråden om underhållningsladdning av batterier med solcell på vinterhalvåret, så kan man fundera på lämpligheten att överhuvudtaget lämna båten båten med laddning utan övervakning.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 16 mar 2012, 07:47

Nu är ju risken med överladdning mindre med en liten solcell än med en laddare som kanske ger 5-10A, men personligen tar jag in batterierna till vintern och laddar dem övervakat. Dvs har dem i källaren där det är svalt och kör laddaren på dem var tredje månad och så.
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 16 mar 2012, 08:16

Nu var ju inte problemet brist på övervakning utan en kortsluten cell
Hade användaren spenderat 5 minuter i laddningens start med att observera
batterispänningen hade han sett att man aldrig kom över 12 Volt, och därmed
dragit slutsatsen att "någonting är fel".

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 16 mar 2012, 14:06

Precis. Risken att en cell kortsluts "av sig själv" under laddning, är liten, men ej försumbar.
/Anders G

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » fre 16 mar 2012, 15:10

Hej,
Visst hade jag kunnat vara mer observant i början - något lär man sig varje dag. Nu hände inte så mycket mer än att jag måste städa en del... Dock är jag osäker på om jag hade noterat felet genom att mäta spänningen, eftersom det satt parallellkopplat med ett friskt batteri så höll det friska batteriet spänningen uppe...

till saken hör att även min inbyggda voltmeter har gett upp, så att böka fram mulimetern var ett steg till....

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 16 mar 2012, 16:06

Ja, du hade observerat att spänningen inte steg över 12V.
Och orsaken till dina startsvårigheter kan mycket väl ha varit att det ena
av två paralellkopplade batterier hade en trasig cell. Även detta hade du
märkt med en voltmeter.
Gå nu genast och köp en DIGITAL voltmeter ( eller ännu hellre en
batterimonitor nasa battmeter eller liknande).
Och, du köper inte ett utan två batterier, du skall inte parallellkoppla ett nytt
med dit gamla.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 16 mar 2012, 16:47

Batterimonitorn är en jättebra pryl för att hålla koll på elsystemet. En av de bättre investeringarna man kan göra. Jag kan klättra upp på stegen på vintern och kolla läget, väldigt praktiskt. Håller på med ett GSM-larm som kan varna om spänningen sjunker under en viss nivå, dessutom kan man skicka ett SMS för att kolla batterispänningen.

Jag brukar varna för att koppla ihop alla batterier vintertid, typ hus+start. Ett batteri kan rasa vilket kan leda till att alla förstörs.
Är man riktig nörd så kopplar man isär alla batterier och sätter en underhållsladdare per batteri, helst med en jämförande övervakning.
I modern batterisystem med tex ett antal seriekopplade LiFePO4 batterier sätter man ofta ett övervakningssystem ("BMS") för att övervaka varje cell.

Man kan ganska bra parallellkoppla gamla och nya batterier men visst, det är bättre att byta alt samtidigt, då vet man vad man har.

Skriv svar