Byta propeller

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Byta propeller

Inlägg av Jaramaz » ons 14 mar 2012, 12:36

Ditt backslag så nedväxlat att det blir svårt att få ut all kräm ur motorn, med de utrymmesbegränsningar du har.

Med den utväxlingen så blir det max pitch, som med det beräkningsbladet jag använde just nu föreslår (Googla, och du skall finna; jag är på jobbet just nu så det blev något enkelt och snabbt).
Tre-bladigt blir det också, för att få max propelleryta. För både 13" och 14" diameter, rekommenderas 16" pitch (stigning). Det är lite mycket, men inte ohanterligt.

Skulle du byta till det gamla backslaget (1:2?) så blir det 3-bladiga förslaget 13" diameter och 9" stigning. Men för detta fall är kanske din gamla prop bra nog?

Tyvärr är nog det bästa förslaget att du skaffar dig bättre utväxling, dvs byter backslag.

/J

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » ons 14 mar 2012, 15:43

Om jag skall byta backslag måste motorn ut helt, annars får man inte utrymme att meka. Det tar en hel dag att ta ut motorn och en lika lång dag att lyfta i den igen så jag undviker ju gärna det. Tveksamt om jag behöver rikta om motorn däremot då det är samma infästning på båda. Besväret ligger inte i själva lyftandet av motorn, problemet är att jag måste skruva bort alla detaljer p g a utrymmesbrist.

Någon som bytt backslag på en YS och har erfarenheter? Är det bara att skriva bort eländet och skruva dit det andra eller kommer det att börja ramla ut delar när man plockar isär det?

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 14 mar 2012, 22:58

Du har ju din "gamla motor" att börja med. Lossa nära motorn så bör backslaget
sitta med splines mot svänghjulet ( du skall inte behöva öppna backslaget )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 15 mar 2012, 13:57

Fick svaret att 17" 12" skulle funka med en trebladig men jag var och mätte på båten, t o m en 14" blir för stor. 13" 13" var det mesta de hade i 13".

Vad är nackdelen med hög stigning? Någon nämnde propwalk, om jag förstår det rätt kan det bli lite vridning på båten i hamnmanövrar? I dag har jag väldigt liten sådan effekt och besväras inte nämnvärt av det, hur stpr skillnad skulle det bli på det?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 15 mar 2012, 14:54

Din motor finns med två olika utväxlingar i backslaget. 1:3 eller 1:2. Kolla vad det kostar att dreva om det du har, alternativt sök efter begagnat backslag 1:2 på nätet. Du tycks ha svårt att få plats med rätt propeller med 1:3, så om du inte vill skåpa ut minst 30% kraft fån motorn, så byt utväxling. 13"x10"skall vara OK för 1:2
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=y ... m_loMtkWeg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 15 mar 2012, 14:54

Din motor finns med två olika utväxlingar i backslaget. 1:3 eller 1:2. Kolla vad det kostar att dreva om det du har, alternativt sök efter begagnat backslag 1:2 på nätet. Du tycks ha svårt att få plats med rätt propeller med 1:3, så om du inte vill skåpa ut minst 30% kraft fån motorn, så byt utväxling. 13"x10"skall vara OK för 1:2
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=y ... m_loMtkWeg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 15 mar 2012, 15:50

Den nya motorn, YSB12g byttes förra året, den gamla motorn, YSE12 har jag kvar så backslaget finns. Är det någon som vet med säkerhet om YSE och YSB är så lika så jag kan skifta backslaget? I så fall är det görbart, om än ett jäkla jobb.

Jag har börjat förlikna mig med tanken. Suckar djupt...

Skriv svar