Hehe jo misstänkte det, men latheten i mig gjorde att jag var tvungen att fråga...
Angående torrt skrov så slipade jag det mesta i höstas, och nu har den ju stått ett antal månader (utomhus iofs). Tänkte lägga Gelshielden på skrovet i påsk, men man kanske ändå måste fixa nån form av fuktmätare för att vara på den säkra sidan?
Fråga om Gelshield 200
Re: Fråga om Gelshield 200
Det bör inte vara några problem, om det inte var problem innan. Du behöver normalt inte vara rädd att stänga inne fukt. eftersom (faktiskt) glasfiber andas inåt. Färgen skyddar mot vatteninträngningen då du har båten i sjön. Har du sedan luftat botten hela vintern, utan någon tät färg är det säkert inga bekymmer.bran skrev:Hehe jo misstänkte det, men latheten i mig gjorde att jag var tvungen att fråga...
Angående torrt skrov så slipade jag det mesta i höstas, och nu har den ju stått ett antal månader (utomhus iofs). Tänkte lägga Gelshielden på skrovet i påsk, men man kanske ändå måste fixa nån form av fuktmätare för att vara på den säkra sidan?
Givetvis skadar det inte att mäta,... men vad gör du om du får fuktindikation, och inte riktigt vet om du mäter mot ett skott, mot ett röstjärn eller mot en fuktpladuska?
Anders S
Ja jo precis, men om man mäter på flera olika ställen ovanför och under vattenlinjen borde man ju få en indikation iaf.
Men som du säger, om det blir torrt "utifrån" nu med Gelshielden bör den lilla (?) kvarvarande fukten ventileras ut "inåt". Har inga synliga plastpestbubblor eller dylikt i dagsläget.
Börjar få lite panik, det är mycket som skall hinnas med till sjösättning den 6/5..
Men som du säger, om det blir torrt "utifrån" nu med Gelshielden bör den lilla (?) kvarvarande fukten ventileras ut "inåt". Har inga synliga plastpestbubblor eller dylikt i dagsläget.
Börjar få lite panik, det är mycket som skall hinnas med till sjösättning den 6/5..
Har ingen egen erfarenhet men av vad jag har läst så bör du nog lägga det första lagret omedelbart efter renslipning av järnet. Annars oxiderar järnet och du får rost under gelshielden. Jag tror till och med jag läst att du bör slipa mindre delar av kölen och raskt på med gelshield på den delen, och så nästa del etc.bran skrev:Har nu tänkt slipa kölen ordentligt i helgen och sedan på måndag (då det skall bli 10 grader varmt) lägga på ett första lager Gelshield 200 på endast kölen (vill att skrovet ska få torka ut nån månad till iaf). Är detta ett vettigt tillvägagångssätt tycker ni?
/j
Jo, visst bör det göras så tätt inpå slipningen som möjligt. Nu ska farsan med upp så då hinner vi riva av färgen på kölen på måndag morgon och sen lägga på ett lager Gelshield på dagen.jason skrev:Har ingen egen erfarenhet men av vad jag har läst så bör du nog lägga det första lagret omedelbart efter renslipning av järnet. Annars oxiderar järnet och du får rost under gelshielden. Jag tror till och med jag läst att du bör slipa mindre delar av kölen och raskt på med gelshield på den delen, och så nästa del etc.bran skrev:Har nu tänkt slipa kölen ordentligt i helgen och sedan på måndag (då det skall bli 10 grader varmt) lägga på ett första lager Gelshield 200 på endast kölen (vill att skrovet ska få torka ut nån månad till iaf). Är detta ett vettigt tillvägagångssätt tycker ni?
/j
Men nu slog det mig, jag har ju en logg som jag inte använder... har inte tänkt på den riktigt, hur gör man med Gelshielden vid den? Eller ska jag helt sonika ta bort den..? Ska man isf plasta igen hålet? Med vad, epoxi? Hur stort jobb är detta? Eller låta genomföringen vara kvar och så kan jag använda den sen om jag skall montera septitank med tömning? (Jag vet att tömning i havet ska bli (är?) förbjudet men det "skiter" jag faktiskt i).