SXK-24 timmars

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Madicken
Erfaren medlem

SXK-24 timmars

Inlägg av Madicken » tis 06 mar 2012, 19:16

Hej seglarvänner!
Jag skulle vilja påminna er om ett trevligt seglingsevenemang. Kryssarklubben anordnar varje försommar en tävling som dom kallar för 24-timmars. Det handlar om att man seglar så långt man kan på 24-timmar. Med hjälp av en punkttabell och den senaste väder infon lägger man själv upp sin rutt. Tävlingen är lättsam och det är inga besvärliga och dyra avgifter för att räkna ut båtenshandikapp (lys-tal) mm.

Tävlingen genomförs förslagvis med några trevliga vänner och under lättsamma förhållande.

Detta blir det andra året som jag deltar och jag väljer att starta från Långedrag lördagen den 2 juni. Startplats och datum är nämligen flexibelt men ju fler båtar man möter/ser ju trevligare.

Hoppas att jag gjort någon lite nyfiken. Gå in på Kryssarklubbens hemsida för mer info.

Mvh
Madicken of Sweden

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Re: SXK-24 timmars

Inlägg av Segelbo » ons 07 mar 2012, 07:51

Den som vill veta mer, är välkommen till informationsträffen i SXK:s lokaler Långedrag i kväll 18:30.

Sedan har vi en "skrivbordssegling" den 9 maj, för den som vill känna på konceptet.

Har man inte seglat tidigare, är vårseglingen, som alltid går av stapeln första helgen i juni, ett bra tillfälle att pröva. Antinge seglar man 12-timmars, eller 24-timmars. (eller ännu längre).

I början av juni, blir det inte så mycket mörkersegling, som det blir på hösten.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 07 mar 2012, 10:36

Man kan ju tom mjukstarta med en 12-timmars 26 maj, för att sen segla 23, 48, 72, 96 eller 120 timmar veckan där på.

http://24-timmars.nu/Vastkust/Vastkust

http://www.24-timmars.nu/
Bilagor
sxkxxIMG_0485.jpg
sxkxxIMG_0485.jpg (14.32 KiB) Visad 6774 gånger
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 07 mar 2012, 10:47

Precis. På våren är 12-timmars alltid helgen före 24-timmars. På hösten infaller de samma helg. (första i september)
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 07 mar 2012, 12:13

Å för "pojkarna som kan frysa" går det att segla 12-timmars i månadskiftet november december :wink:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 07 mar 2012, 12:26

Då mina erfarenheter när det gäller SXK's organisation är allt annat än tillfredsställande så lär inte jag betala för att segla runt i skärgården ett dygn.
Att betala en avgift till SXK när man ändå kajkar runt själv finner jag ganska bortkastat. Det är ju knappast en kappsegling heller.
Vi har planer på att segla 24 timmar, eventuellt den helgen, men i egen regi för att träna och testa lite prylar.
Lite negativt kanske men har i alla fall provat och blev mest besviken...

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 07 mar 2012, 13:36

SWE54 skrev:Då mina erfarenheter när det gäller SXK's organisation är allt annat än tillfredsställande så lär inte jag betala för att segla runt i skärgården ett dygn.
Att betala en avgift till SXK när man ändå kajkar runt själv finner jag ganska bortkastat. Det är ju knappast en kappsegling heller.
Vi har planer på att segla 24 timmar, eventuellt den helgen, men i egen regi för att träna och testa lite prylar.
Lite negativt kanske men har i alla fall provat och blev mest besviken...
Vad var det du blev besviken över eller inte nöjd med?
---
Bosse
Monsun 31, #116

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 07 mar 2012, 14:24

Kort så funkade i stort sett inte något.
Det var en massa strul och vel i samband med anmälan.
Dom fick inte fram vimpeln i tid, hänvisade till Expeditionen i Långedrag som stängde kl 13.00 fredagen innan start.
Rapporteringen funkade inte heller.
Jag skickade in rapporten helt enligt dom anvisningar som fanns men det visade sig att den mail adressen inte använts på väldigt länge och dom undrade var min rapport tog vägen...
Så det blev inte direkt ett bra, gediget första intryck.
Det uppfattades mest som om man inte var van vid nya seglare och hade inte en susning om hur man ser till att saker funkar.
Vill man rekrytera nya seglare så har man en hel del att ta tag i verkar det som...

Nu har det lyckligtvis börjat komma mer och mer shorthand och tom lite solo seglingar så SXK kan lämnas därhän.
För intresserade så finns nu en site för oss shorthand/soloseglare
http://www.no-crew.se/

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 07 mar 2012, 15:28

SWE54

Det är ju ganska olika förutsättningar mellan det som kallas 24-timmarsseglingar och de kappseglingar du länkade till

Jag personligen är inte intresserad av att kappsegla. Jag saknar helt tävlingsinstinkt. Detsamma gäller för de andra i det gubbgäng som seglar tillsammans. Dessutom har jag en udda båt där jag måste skaffa ett mätbrev för att få delta i en eller kanske två seglingar per år.

Visst hade vi kunnat sticka ut och segla en dag tillsammans vår och höst, men av erfarenhet vet jag att det brukar va svårt att få till en gemensam dag. De senaste åren har det blivit samma fyra gubbar. Tre av oss har segelbåtar och ser ett visst nöje i att segla. Den fjärde är egentligen inte alls intresserad av segling, men vi har varit kompisar sen vi bägge var knappt en tvärhand hög. De första åren när jag började försöka segla 24-timmars var det svår att få besättning. Sen blev det ett par gubbar som ville va med och vi frågade Göran som han heter och han följde med.

Det som vi tycker är bra med de 12-timmarsseglingar (jag - som är yngst i gänget - orkar inte mer, och knappt det) som vi brukar göra är att dagen är förutsägbar. Alla vet vilken dag det är 12-timmarssegling och kan tidigt boka in dagen. Det finns en startplats som jag ser från min båtplats. Hade vi behövt segla 10 distansminuter till tex Lysekil hade vi nog inte seglat 12-timmars. Det har hänt vid ett tillfälle att vi gick till närmasta hamnen och la oss. Det var ett antal båtar anmälda, tre startade och två bröt. Vi bröt av ren bekvämlighet. Den andre som bröt hade fått problem med riggen. Den som fullföljde var en 41-fotare. Om jag inte minns fel hade de som var anmälda, men inte startat, angivit allehanda skäl till varför de inte startade. Ingen hade dock angivit kulingen och i övrigt dåliga vädret som skäl. Seglare är ett tufft släckte. :|

http://thallatha.blogspot.com/2011/06/1 ... -2011.html

Att det inte fungerade med att lämna in loggboken för dig har ju en tragisk förklaring. Det samma har hänt mig. Killen som hade hand om ta emot loggboken hade avlidit.

Vi har ju så olika förutsättningar. För en som gillar att kappsegla är kanske inte 24-timmarsegingar nått. Man kan ju inte vinna. Vi som har lågt ställda krav, men som uppskattar att segla tillsammans ett par gånger per år, så är seglingen alldeles utmärkt. Intresset för 24.timmarseglingarna har ju också minskat väldigt mycket.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 07 mar 2012, 16:24

SWE54 skrev:Kort så funkade i stort sett inte något.
Det var en massa strul och vel i samband med anmälan.
Dom fick inte fram vimpeln i tid, hänvisade till Expeditionen i Långedrag som stängde kl 13.00 fredagen innan start.
Rapporteringen funkade inte heller.
Jag skickade in rapporten helt enligt dom anvisningar som fanns men det visade sig att den mail adressen inte använts på väldigt länge och dom undrade var min rapport tog vägen...
Så det blev inte direkt ett bra, gediget första intryck.
Det uppfattades mest som om man inte var van vid nya seglare och hade inte en susning om hur man ser till att saker funkar.
Vill man rekrytera nya seglare så har man en hel del att ta tag i verkar det som...

Nu har det lyckligtvis börjat komma mer och mer shorthand och tom lite solo seglingar så SXK kan lämnas därhän.
För intresserade så finns nu en site för oss shorthand/soloseglare
http://www.no-crew.se/
Tråkigt att höra att du inte upplevde seglingen positivt. Att saker och ting kan strula, det kan man nog aldrig eliminera risken för, men vi gör så gott vi kan och jag upplever nog att vi har en hög ambitionsnivå.
Som tur är får vi också som regel en hel mängd positiv respons efter varje segling från nöjda deltagare, såväl nybörjare som mer erfarna.
Hoppas du ställer upp någon mer gång, är det något du inte känner fungerar, ta då gärna kontakt direkt med någon av oss i 24-timmarskommittén. Du hittar våra mailadresser och mobilnummer t.ex. här:
http://24-timmars.nu/Vastkust/Kontakt

Väl mött på havet!
---
Bosse
Monsun 31, #116

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 07 mar 2012, 16:34

toaen skrev: Det är ju ganska olika förutsättningar mellan det som kallas 24-timmarsseglingar och de kappseglingar du länkade till
Egentligen inte. Man fokuserar på deltagande och den sociala biten. Att det sedan är en tävling kommer i andra hand. Man vill ha ut båtar på vattnet oavsett båttyp, kunskap eller vad det nu kan vara.

toaen skrev: Vi har ju så olika förutsättningar. För en som gillar att kappsegla är kanske inte 24-timmarsegingar nått. Man kan ju inte vinna. Vi som har lågt ställda krav, men som uppskattar att segla tillsammans ett par gånger per år, så är seglingen alldeles utmärkt. Intresset för 24.timmarseglingarna har ju också minskat väldigt mycket.
Sant, men jag var inte med för att kunna vinna, man kan inte kappsegla olika båtar och tro att man kan vinna, det hänger på väldigt mycket annat. Att vinna är sekundärt, att segla sin egen båt så bra det bara går bör ju vara målet. Det som saknades var referens båtar, lite sällskap på havet.

Madicken
Erfaren medlem

Inlägg av Madicken » fre 09 mar 2012, 15:04

Det var jag som startade tråden.

Min avsikt var att få någon lite nyfiken och kanske att hjälpa den/dessa personerna att "komma loss" då här erbjuds ett datum för en lättsam segeltävling.

Ett fast datum hjälper mig och mina vänner i planeringen då vi alla har familjer. Vi har därför plannerat denna segling sedan länge. Jag tycker också att det vore trevligt om fler hakade på.

Jag tror att kostnden för "tävlingen" ligger på 250:- om man inte är medlem i SXK.

Mvh

Madicken of Sweden

PS: Om någon kommer fram till mig efter målgång och säger att dom deltog pga min "tråd" så bjuder jag gärna på en öl eller något alkoholfritt alternativ :)

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 09 mar 2012, 15:11

Det var väl ett trevligt initiativ. Ett komplement till "angöraren" som vi i kommittén bjuder på vid den gemensamma målgången..
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar