Reservmotor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem

Reservmotor

Inlägg av Göran A » lör 03 mar 2012, 21:47

Har blivet inspirerad av inlägget om gummibåtar och drift av dessa.
Kommer att köpa en gummibåt med utombordare (2-4hkr) och för att bättre kunna motivera köpet så funderar jag på att även kunna använda utombordaren som en reservmotor. Inombordaren har drygt 30 år på nacken och att då kunna använda utombordaren som reservmotor vid ev driftstopp vore bra. Visserligen kan man segla men efter ha fått stopp i Sotenkanalen tidigare och då hade en extramotor varit guld värd. Även vid stilltje någon kväll kan det säkert kännas frusterande att bara ligga och guppa timme efter timme med en motor som inte fungerar.
Men jag vill inte bulta fast något utombordarfäste på akterspegeln utan funderar på om man kan använda badstegen på något sätt. Att backa blir kanske svårt, men inbillar mig att det skulle kunna fungare vid fart fram.
Har någon gjort något sådant arrangemang ellerfinns det någon annan fiffig löstning.
Båten är en 27 fotare och väger drygt 2ton.

Göran A

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Reservmotor

Inlägg av Anders S » lör 03 mar 2012, 22:54

Den enklaste lösningen är då att pumpa upp motorfästet du redan har (jollen!) och förtöja denna på sidan av båten. En del kallar detta för "yankeebogsering". Efter att ha justerat gas och ställt in motorn i rätt riktning går det utmärkt att gå upp i moderskeppet och styra detta med ordinarie roder. Med ett lagom långt snöre i "dödmansknappen" kan du stänga av motorn. Vid manöver krävs dock att man (någon) är nere i jollen, men det går förvånansvärt bra det också.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 mar 2012, 12:06

Bekanta till mig gjorde en intressat fär upp för Göta älv men en snurra hängande i badstegen. Den ene killen fick agera maskinist, hängande med huvudet ner från akterdäck. Men, det funkade.
Inspirerad av detta gjorde jag ett par plywoodbitar så att jag kunde hänga min 2 hästare där. Vi provade en del och det fungerade riktigt bra, förvånansvärt bra faktiskt.
Hm. Man kanske skulle fundera på något liknande igen. Problemet är att jag har en väldigt positiv akter (!) utan badstege. Men det borde gå att fixa något med några aluminiumrör och lite snören.

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem

Inlägg av mikaelno » lör 10 mar 2012, 17:46

Då jag har badplattform så tog jag en regel som jag kan surra fast på det två bärarmarna. Regeln sticker ut på sidan så det är bara att hänga på motorn. Skaffade en rorkultförlängning också så man kan sköta gasen. Ännu har jag inte behövt använda det hela men det känns skönt att ha reserv då jag kör med orginal MD5. Kom på iden då jag fick stopp i somras, har bara provat att hänga på motorn inte provkört men det kommer att funka.

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » lör 10 mar 2012, 18:21

Eftersom sannolikheten för att du igen får motorstopp på något kritiskt ställe och att du överhuvudtaget någonsin kommer att behöva använda jollens utombordare för att bogsera segelbåten är minimal så skulle jag bara föreslå följande om du trots allt skulle behöva bogsera segelbåten med jollen:

Fäst en lämpligt tjock lina (ca 10 mm) på vardera sidan om motorn i akterspegeln av jollen. Ta ett stadigt block och låt det löpa på linan. Linan skall vara så kort att blocket inte kan falla ned och därigenom få linan i propellern men ändå tillåter blocket att löpa runt motorn från sida till sida. Fäst sedan bogseringslinan från segelbåten i blocket. Med den här anordningen kan du sedan med jollen utföra bogsering av segelbåten åt vilket håll du vill utan att jollens styrförmåga påverkas av släpet.

(Med ett sådant system har jag bogserat 20 optimistjollar efter varandra i ordentlig motvind. Då fäster man draglinan i masten på optimisten och igen följande optimists draglina från masten bakåt osv. för att inte belasta optimistjollarna.)

Det goda med det här systemet är alltså att den bogserande motorbåten kan styras helt obehindrat trots att släpet är tungt och drar för fullt bakåt och jollens motor går för fullt. Men det förutsätter förstås att någon är i jollen och styr.

Minne

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 10 mar 2012, 18:43

Nån gång på 1990-talet, hade jag lämnat in min MD1;a för att den läckte olja, utan att jag kunde se var.
När jag skulle sjöstta hade verkstaden inte ens börjat titta på motorn. Vi hade en 9 hk aktersnurra med lång rigg på jobbet som sällan användes (och det var jag som bestämde).

Satte fast en kraftig plyfabit på badstegen. Det fungerade utmärkt i nån månad innan jag fick tillbaka motorn. (Verkstaden hade inte hittat läckan :x - det gjorde jag själv av en händelse nästkommande vinter :D . Har man tur behöver man inget vett :wink: )

Nu var ju inte min fastsättning sådan att det gick lätt att sätta dit och ta bort plyfabiten, men det skulle nog gå ganska enkelt att fixa.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar