Perfekt eller "good enough"?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Perfekt eller "good enough"?

Inlägg av jason » fre 02 mar 2012, 19:25

På grund av en miss från min sida fäster inte bottenfärgen (Trilux) på epoxifärgen (Gelshield 2000) överallt. Bottenfärgen bubblar. Från början tänkt ta bort all bottenfärg och lägga på några lager Gelshield till innan ny bottefärg, denna gång enligt konstens alla regler. Men nu visar det sej att bottenfärgen sitter hårt på större delen av undervattenskroppen. Frågan är nu om jag ska stå kvar vid ursprunglig tanke, eller om jag ska stanna vid att ta bort och slipa ner där det släpper och lägga på Primocon på Gelshield och sedan ny bottenfärg.

Alla argument för och emot mottages tacksamt.

/j

SWE54
Diamantmedlem

Re: Perfekt eller "good enough"?

Inlägg av SWE54 » fre 02 mar 2012, 20:53

Är du helt säker på att det är bottenfärgen som bubblar så att det inte är epoxin som bubblar för att den inte härdat klart? Lösningsmedelbaserad?
Bottenfärgen borde ju vara lätt att skrapa bort om det är den som släppt. Sedan borde man väl kunna slipa lätt och lägga på ny bottenfärg.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 02 mar 2012, 21:38

Gelshield 200, väl?

Jag gissar på landplatsdammskitmojs som ligger osynligt på gelshieldytan eller helt enkelt att att övermålningstiden passerat. Slipa rent/matt där det släpper, måla om med ett lager gelshield (för skikttjocklekens skull) och lägg på bottenfärg igen. Primocon borde inte behövas, den är avsedd som spärrskikt och grund om man målar på gammal sur giftfärg.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 03 mar 2012, 10:43

Anders S skrev:Gelshield 200, väl?
Trolligen, svårt med signifikanta nollor.
Jag gissar på landplatsdammskitmojs som ligger osynligt på gelshieldytan eller helt enkelt att att övermålningstiden passerat.
Det senare.
Slipa rent/matt där det släpper, måla om med ett lager gelshield (för skikttjocklekens skull) och lägg på bottenfärg igen.
Hur noga måste man ha bort rester av bottenfärg. Det vill säga, hur bra fäster Gelshield på (tunn) Trilux?
Primocon borde inte behövas, den är avsedd som spärrskikt och grund om man målar på gammal sur giftfärg.
Det var International som föreslog Primocon, men om Gelshield funkar, så tar jag hellre den.

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 03 mar 2012, 11:10

jason skrev:
Anders S skrev:Gelshield 200, väl?
Trolligen, svårt med signifikanta nollor.
Jag gissar på landplatsdammskitmojs som ligger osynligt på gelshieldytan eller helt enkelt att att övermålningstiden passerat.
Det senare.
Slipa rent/matt där det släpper, måla om med ett lager gelshield (för skikttjocklekens skull) och lägg på bottenfärg igen.
Hur noga måste man ha bort rester av bottenfärg. Det vill säga, hur bra fäster Gelshield på (tunn) Trilux?
Primocon borde inte behövas, den är avsedd som spärrskikt och grund om man målar på gammal sur giftfärg.
Det var International som föreslog Primocon, men om Gelshield funkar, så tar jag hellre den.

/j
Trilux skulle jag inte alls måla annat än ny Trilux på på, den är säkerligen ablativ (självsönderfallande) eftersom den skall exponera nytt gift hela tiden den finns på båten. Bort med den! Jag har själv gjort "bekvämlighetstabben" att måla Primocon ovanpå "gammal bottenfärg". Det kommer nog att fungera rent vidhäftningsmässigt, men ytan blir svårskött ojämn, förödande, som vi all vet, för prestanda). På ren och nyslipad Gelshild kommer mer Gelshield att fungera fint. Ovanpå Primocon fungerar bara "vanliga färger".

Vi rev ju ner all bottenfärg för ett bar år sedan och bytte till Gelsheld och det arbetet (att riva bort a) bottenfärg, b) primocon, c) bottenfärgen under Primocon-lagret och d) tjärepoxyn som lades på då båten var ny) unnar jag ingen.
Anders S

Skriv svar