Eltoa
Eltoa
Är det någon som vet något om toaholken dom säljer på Seasea? http://www.seasea.se/Inredning/Toalett/ ... ANEL_48722
Valet står mellan en sådan eller en Jabsco från Hjertmans, dom kostar ungefär lika, Den från Seasea hittar jag ingenting om.
Vill ju gärna få en toa som funkar för dom pengarna. Ska handla på lördag, så alla synpunkter tas tacksamt emot!
/Thomas
Valet står mellan en sådan eller en Jabsco från Hjertmans, dom kostar ungefär lika, Den från Seasea hittar jag ingenting om.
Vill ju gärna få en toa som funkar för dom pengarna. Ska handla på lördag, så alla synpunkter tas tacksamt emot!
/Thomas
Re: Eltoa
Seasea toan länk funkade inte!
Ingen uppgift om tillverkare.
Gissningsvis en kinaskitprodukt.
Finns delar om jag "långseglar" utanför svedala?
Jag skulle välj Jabsco eller annat känt märke som förhoppningsvis har reservdelar överallt och i framtiden.
Ingen uppgift om tillverkare.
Gissningsvis en kinaskitprodukt.
Finns delar om jag "långseglar" utanför svedala?
Jag skulle välj Jabsco eller annat känt märke som förhoppningsvis har reservdelar överallt och i framtiden.
Jag har två Jabsco i min båt. (Jag har två toaletter). De fungerar utmärkt, men de har båda samma svaghet - det gäller att ha ström. Jag övervägde på allvar att därfär ha den ena handjagad, bara för "ifall". Men de har fungerat utmärkt, den ena i fem säsonger, den andra i två. Nu är väl TMC inte ett helt okänt märke det heller (man hittar en del om man söker) och poängen är som sagt att det finns impeller, backningssats och annat byngel att köpa och man kan ju, om man är på det humöret, köpa packningssatsen i förväg om man skall lämna rikets trygga hamnar för farorna i utrikiska länder, till exempel Amsterdams glädjekvarter eller de ökända kvarteren i det ruskiga Marseille... .
Anders S
Konstigt, länken funkar för mig. Den hette MARINE ELECTRIC LUXURY tror tillverkaren är Tmc ?? Hade varit kul om någon har testat den, Den ser ju okay ut inkapslad. bara jag vet att pump håller och orkar tryckar upp skiten en meter o så. Bra om det inte börjar krångla efter en vecka.
-
WhitePearl
- Guldmedlem
- Kontakt:
Hej,
Jag har själv precis beställt en Jabsco LiteFlush. Pratade med Jabsco på mässan och man har åtgärdat den "barnsjukdom" som dessa hade tidigare, "skvätte" visst tillbaka efter spolning, urk....
Jag beställde min från svb i Tyskland, ca: 4000 kr hemlevererad,
http://www.svb.de/index.php?sid=9fe5481 ... nid=117791
/Fredrik
Jag har själv precis beställt en Jabsco LiteFlush. Pratade med Jabsco på mässan och man har åtgärdat den "barnsjukdom" som dessa hade tidigare, "skvätte" visst tillbaka efter spolning, urk....
Jag beställde min från svb i Tyskland, ca: 4000 kr hemlevererad,
http://www.svb.de/index.php?sid=9fe5481 ... nid=117791
/Fredrik
Det dar pa din hemsida i Grekland sag ratt gott ut Lasse! Sommrarna e ratt korta hemma.
Vilken toa jag an koper, orkar dom trycka upp skiten en meter ca, till tanken?? Hittar ingen info hur mycket elpumpen orkar med.
Inte alltid man e los i magen heller.
/Thomas
Vilken toa jag an koper, orkar dom trycka upp skiten en meter ca, till tanken?? Hittar ingen info hur mycket elpumpen orkar med.
Inte alltid man e los i magen heller.
/Thomas
Visst är det gött i Greklandthomask skrev:Det dar pa din hemsida i Grekland sag ratt gott ut Lasse! Sommrarna e ratt korta hemma
/Thomas
Fast sommaren är kort slutade min säsong här hemma 2 feb.
Idag är isen tunnare men inte så att jag kommer ut.
http://lasselundell.se/februari.html
Tack för alla tips. Det blev en sån Jabsco, X-tra stor. Lyckligtvis hade dom rea på en sån på Hjertmans.
Känns nästan som hemmaholken
Så nu blir det till att svetsa en bajstank.
Tänkte ha en uppe på väggen bakom toan så jag får självfall på allt som ska ut. Är det något att tänka på med det??
/Thomas
Känns nästan som hemmaholken
Så nu blir det till att svetsa en bajstank.
Tänkte ha en uppe på väggen bakom toan så jag får självfall på allt som ska ut. Är det något att tänka på med det??
/Thomas
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Använd skyddsgas till svetsarna. Gör ett invändigt sugrör i tanken för däcks tömningen. Se till att göra så kort ledningsdragning som möjligt för att reducera luktproblem. All slang kommer lukta förr eller senare. Det är en tidsfråga även med den bästa slang.
Kort slang blir ju billigare att byta ut när det är dags. Använder Du färskvattenspolning så kommer tanken att hålla mkt. längre.
Kort slang blir ju billigare att byta ut när det är dags. Använder Du färskvattenspolning så kommer tanken att hålla mkt. längre.
Bästa stålet till tanken (316L eller bättre) och, som oceansailor sade, "skyddsgas i svetsarna". Min lösning då det gäller inlopp och utlopp är enkel: Inloppet på tanktaket, utloppet i botten. Sugtömningen kan man sätta på utloppets ledning med ett "T". En ventil vid tanken, en vid sjön och i mån av plats en även på inloppet. En ventil helt nära toaletten fungerar till detta, om man låter slangen sitta kvar. Långa rörstumpar för dubbla slangklämmor ( ingen vill att en sådan här slang skall lossna). Luftning numera 19 mm eller mer (sugtömningen!).
Med en sådan konfiguration kommer tankavluftningen att fungera som en hävertbrytare, vilket kan vara praktiskt om man skulle vara rädd att någon missförstår ventilsystemet och glömmer stänga till sjöss. En hävertbrytare på inloppet behövs bara om du tar vattnet från havet. Vidare; om du använder färskvatten till spolning (för att slippa risken för att sjövatten skulle lukta en smula mer) så måste du dels ha tryckvatten, dels vara extremt noga med installationen (det står hur man gör i installationsmanualen). Båt-toa har spol- och bajspump sammanbyggda, och det får inte finnas någon som helst risk att spolvattnet går tillbaka till vattentanken... (det kan finnas bajs och därmed koliforma bakterier i mängd och en del annat om man är sjuk). Så det rådet från oceansilor skulle jag ta med (hm) en nypa salt (eller klor). Man kan, om man gärna vill, säkerligen ordna en separat liten spoltank, den behöver inte vara så stor.
I den mån det handlar om ledningsdragning finns det en poäng till med korta ledningar vid sidan av ekonomi och luktrisk - med en kort ledning mellan toa och tank behöver man inte spola så länge innan tilloppsledningen är fylld med garanterat rent vatten, vs skålens innehåll har passerat slangen och slangen innehåller bara rent spolvatten. Man kan enkelt räkna ut slangens volym om man vet innerdiametern. Eltoa brukar ha 25 mm, där handjagade har 38 mm. Detta sparar en del vatten (dvs kapacitet i toatanken) med eltoa.
Med en sådan konfiguration kommer tankavluftningen att fungera som en hävertbrytare, vilket kan vara praktiskt om man skulle vara rädd att någon missförstår ventilsystemet och glömmer stänga till sjöss. En hävertbrytare på inloppet behövs bara om du tar vattnet från havet. Vidare; om du använder färskvatten till spolning (för att slippa risken för att sjövatten skulle lukta en smula mer) så måste du dels ha tryckvatten, dels vara extremt noga med installationen (det står hur man gör i installationsmanualen). Båt-toa har spol- och bajspump sammanbyggda, och det får inte finnas någon som helst risk att spolvattnet går tillbaka till vattentanken... (det kan finnas bajs och därmed koliforma bakterier i mängd och en del annat om man är sjuk). Så det rådet från oceansilor skulle jag ta med (hm) en nypa salt (eller klor). Man kan, om man gärna vill, säkerligen ordna en separat liten spoltank, den behöver inte vara så stor.
I den mån det handlar om ledningsdragning finns det en poäng till med korta ledningar vid sidan av ekonomi och luktrisk - med en kort ledning mellan toa och tank behöver man inte spola så länge innan tilloppsledningen är fylld med garanterat rent vatten, vs skålens innehåll har passerat slangen och slangen innehåller bara rent spolvatten. Man kan enkelt räkna ut slangens volym om man vet innerdiametern. Eltoa brukar ha 25 mm, där handjagade har 38 mm. Detta sparar en del vatten (dvs kapacitet i toatanken) med eltoa.
Anders S
Tack för svar, Det var det jag misstänkte, att man måsta ha dyraste plåten! tror inte jag vågar räkna på hur länge det håller med "ej Syrafast".
Hade tänkt ha ingående bajsrör i tanken, som slutar strax innan tanktaket, så jag slipper fula slangar på utsidan.
Genomföringen för landtömning, räcker det om den slutar i tanktaket, eller måste den kunna suga nere på botten???
( Om det ska vara ett rör hela vägen ner till botten ) Har ingen aning hur sugapparaterna ser ut på land,
Min båt e ju inte så jättestor, så det där med att spola med sötvatten går bort för mig. Då får jag inte plats för ölen.
/Thomas
Hade tänkt ha ingående bajsrör i tanken, som slutar strax innan tanktaket, så jag slipper fula slangar på utsidan.
Genomföringen för landtömning, räcker det om den slutar i tanktaket, eller måste den kunna suga nere på botten???
( Om det ska vara ett rör hela vägen ner till botten ) Har ingen aning hur sugapparaterna ser ut på land,
Min båt e ju inte så jättestor, så det där med att spola med sötvatten går bort för mig. Då får jag inte plats för ölen.
/Thomas
Då skall din tank nog se ut så här: Anledningen till onödigt många ventiler är helt enkelt att förutse den stund då man måste ta ut tanken med innehåll. Helt nödvändig är bara ventilen i botten och den mot havet, de andra kan man förmodligen stänga med en slangstump och en blindpropp om det någonsin blir nödvändigt. En ventil vid toalettutloppet är dock ingen dum ide, för risken att du får lossa toan för att fixa något är mycket större än att tanken krånglar, och då vill man vara säker på att inget riner ut. Det räcker så bra med själva toan. För egen del har jag bara ventil vid toan (= toa in) och två vid utloppet. Sugtömning tar jag ut via ett t-rör mellan tank och skrov, men tanken bor i ett eget utrymme, så estetik är inget problem. Din tank(e) med internt sugrör är givetvis elegantare.thomask skrev:Tack för svar, Det var det jag misstänkte, att man måsta ha dyraste plåten! tror inte jag vågar räkna på hur länge det håller med "ej Syrafast".
/Thomas
Anders S
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Anders skiss är ju fin. Håller även med om det där med hävert skyddet.
Men jag tror på principen att man delar samma anslutning till in och ut och sätter denna i underkant tank.
Nackdelen är ju att tanken tömmer sig om två olyckor kommer samtidigt. 1. Glömmer stänga ventilen som man sätter direkt i tanken samtidigt som backventilen på WC går sönder. Det misstaget gör man en gång
.
-Fördelarna är att man rör om i sedimentet i tanken varje gång man pumpar in vatten. Mindre risk för stopp.
-Mindre vattenförbrukning eftersom man har mindre slangvolym att pumpa upp.
-Man kan fuska och göra även "ettan" rakt ut utan att tömma tanken. (Kräver två ventiler och T-rör)
-Billigare tank eftersom en anslutning samt rör utgår i förhållande till Anders skiss
Men jag tror på principen att man delar samma anslutning till in och ut och sätter denna i underkant tank.
Nackdelen är ju att tanken tömmer sig om två olyckor kommer samtidigt. 1. Glömmer stänga ventilen som man sätter direkt i tanken samtidigt som backventilen på WC går sönder. Det misstaget gör man en gång
-Fördelarna är att man rör om i sedimentet i tanken varje gång man pumpar in vatten. Mindre risk för stopp.
-Mindre vattenförbrukning eftersom man har mindre slangvolym att pumpa upp.
-Man kan fuska och göra även "ettan" rakt ut utan att tömma tanken. (Kräver två ventiler och T-rör)
-Billigare tank eftersom en anslutning samt rör utgår i förhållande till Anders skiss