Sjövattenfilter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Sjövattenfilter?

Inlägg av bosseh » sön 05 feb 2012, 10:24

Anders S skrev:Nu är ju jag en vän av att tömma (det yttre) kylsystemet, inte fylla det med glykol.
Samma här. Då är trevägsventilen + kompressor väldigt smidigt. Nästan tryck-på-knappen lösning .
Blåser man minimerar man risken för frostsprängning och man slipper tex löda om locket på värmeväxlaren ...
Anders S skrev:Har inte de flesta en pump till gummijollen eller en pump till gäst-luftmadrassen numera?
Jo men elektrisk sen många, många år. Den manuella gav upp och till en gummijolle är den elektriska betydligt trevligare.
Finns ju numera även laddningsbara

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 05 feb 2012, 10:42

Annars fyller man enkelt på glykol via sjövattenfiltret genom att ta av locket.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 05 feb 2012, 11:48

Ridax skrev:Annars fyller man enkelt på glykol via sjövattenfiltret genom att ta av locket.
Om det nu går
seniorseglare skrev:...Jag har ett sjövattenfilter modell större, ca 200 mmm i diameter, men jag har aldrig lyckats få av locket på alla år...

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 05 feb 2012, 12:35

bosseh skrev:
Ridax skrev:Annars fyller man enkelt på glykol via sjövattenfiltret genom att ta av locket.
Om det nu går
seniorseglare skrev:...Jag har ett sjövattenfilter modell större, ca 200 mmm i diameter, men jag har aldrig lyckats få av locket på alla år...
:D Det hela löste sig väl om jag minns rätt? För övrigt kanske det inte varit något problem om man lyft på locket varje höst? I villket fall som helst måste man ju veta hur man skall göra för att lyfta av locket, vad gör man annars när man råka suga in en plastpåse (eller vad det nu kan vara) i filtret och inte vet hur man skall rensa det?

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » sön 05 feb 2012, 16:22

Anders S skrev:Har inte de flesta en pump till gummijollen eller en pump till gäst-luftmadrassen numera? Konstigt... Jag har stor nytta av en liten sådan pump då jag blåser ur vattenledningen på hösten. Det är den koniska adaptern som gör det lätt att sätta den på slangen, och sedan är det tomt på vatten på nolltid.
Använder en luftpump för bil- och cykeldäck för detta ändamål.

/j

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 05 feb 2012, 18:03

Om ni bara blåser ur vattnet i sjövattendelen, rostar det inte då på vissa ställen?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 05 feb 2012, 21:59

Guitar Nilsson skrev:Om ni bara blåser ur vattnet i sjövattendelen, rostar det inte då på vissa ställen?
Det beror på. Handlar det om en motor med värmeväxlare är det ingen fara. En råvattenkyld (sjövattenkyld) motor rostar ordentligt. Det som verkligen är en risk är frysning. Den som inte kan blåsa torrt gör rätt i att fylla med (milö)glykol bara av det skälet.
Anders S

Skriv svar