Sjövattenfilter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Sjövattenfilter?

Inlägg av toaen » tor 26 jan 2012, 13:59

Anders S skrev:
toaen skrev:Jag har aldrig haft nåt sjövattenfilter på nån av mina tidigare båtar. Seglar i huvudsak på Västkusten.

Min nuvarande båt har tidigare gått i de tyska kanalerna och floderna vad jag har förstått av dokumentationen ombord. Den är utrustad med ett sjövattenfilter. Det har varit ett par ägare före mig sen den kom från Tyskland. En i Danmark och en i Bohuslän. När jag kollade filtret i samband med att jag tog över båten fans det inte tillstymmelse till skit i filtret.

Det är nog en väldig skillnad mellan våra relativt rena vatten och hårt trafikerade inlandsfavatten.
Det jag hittar i mitt filter är huvudsakligen gräs. Förmodligen från ån där båten bor då den är hemma. :D
Gräs det växte det på däcket på min båt.

Nu får vi hoppas att den gode Lasse_L inte har nåt sjövattenfilter i nån av sina båtar. Då hade det nog växt en björk i det. :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 26 jan 2012, 15:33

toaen skrev:
Gräs det växte det på däcket på min båt.

Nu får vi hoppas att den gode Lasse_L inte har nåt sjövattenfilter i nån av sina båtar. Då hade det nog växt en björk i det. :wink:
Nej inte björk men havsTULPANER
Dom kommer nog att vissna nu när isen lägger sej.
Då får jag filtret fullt med issörja. Lättare att tömma filtret än rengöra pumpen från is.
BJORKliten.jpg
Den omtalade björken.
BJORKaug.jpg
Som har vuxit till sej
Mastkran.jpg
Ibland får man ta till isbrytaren för att komma åt mastkranen

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 26 jan 2012, 17:56

Medan Lasse_L gnetade med sin text, tulpaner och björkar, tog jag båten och flydde från en allt mer isbelaggd småbåtshamn i Springet.
zzIMG_2797.jpg
Rullade ut genuan och seglade västerut.
zzIMG_2821.jpg
Hade Hållö om babord
zzIMG_2825.jpg
och Smögen i lä rakt föröver.
zzIMG_2833.jpg
Undvek naturligtvis Smögenhamnen men gick in i det sk "tobakshålet".
zzIMG_2835.jpg
Lågt vatten idag och konstaterade att det finns en botten - även i tobakshålet - tom två gånger.
Kanske sista färden med den gamla MD11C. Får kolla Sjövattenfiltret om även jag kan ha turen :wink: att ha fått havstulpaner. Eftersom jag har ett sjövattenfilter känns det naturligt att behålla det. Det skulle ju kunna blir kanalvägen till Medelhavet - vem vet. Fast dom där pojkarna som förstår sig bättre på gjutjärnsgenuor än en annan, får nog ha med ett ord i laget, beträffande filtret. Vart jag seglar hän - det har dom inte med att göra. :mrgreen:

Det är nog till 99% säkert att motorn och oljetanken byter plats och att hydraldriften får skratta åt förgängelsen till förmån för en rak axel.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » tor 02 feb 2012, 09:02

När sjövattenfilter ändå är på tapeten .... :)
Jag har ett sjövattenfilter modell större, ca 200 mmm i diameter, men jag har aldrig lyckats få av locket på alla år.
Det är sannolikt VP original och när man skruvat av det yttre locket så finns det ytterligare ett lock innanför som jag inte får loss, är det någon som vet om det är gängat eller ligger löst eller hur är det fastsatt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 02 feb 2012, 09:57

seniorseglare skrev:När sjövattenfilter ändå är på tapeten .... :)
Jag har ett sjövattenfilter modell större, ca 200 mmm i diameter, men jag har aldrig lyckats få av locket på alla år.
Det är sannolikt VP original och när man skruvat av det yttre locket så finns det ytterligare ett lock innanför som jag inte får loss, är det någon som vet om det är gängat eller ligger löst eller hur är det fastsatt?
Det här är en gissning (möjligen informerad), men då tror jag att det inre locket är genomskinligt och ser ut att bara ligga på plats och det yttre är av metall (brons?) och skruvat med skruvar. Sjövattenfiltret kräver att det är "undertryckstätt" OCH mekaniskt starkt, så jag anar att det yttre locket är mekaniskt skydd och håller det inre på plats. Eftersom det är ett litet sug i filtret under gång, så klibbar det inre locket med tiden fast mot packningen och får "pillas" ut. Möjligen kan du lossa en slang underifrån och försiktigt trycka, om det är fritt lopp, Nu finns det nog en sil i filtret också, det är nog inte enbart en sandfälla (labyrint) som skall vaska ur sand ur kylvattnet. Sedan kan man smörja packningen med kiselfett (silikonfett) eller något annat vattenfast, och så öppnar man emellanåt för att rensa. Något litet skit finns där säkert varje år.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 02 feb 2012, 10:17

seniorseglare skrev:När sjövattenfilter ändå är på tapeten .... :)
Jag har haft ett filter liknande ditt och i mitt fall gick det att försiktigt bända upp det inre tätande locket med hjälp av en lämplig skruvmejsel. Man skjuter försiktigt in bladet under kanten och bänder så lossnar det oftast med ett "plopp". (Onomatopoetiskt värre.) Mitt "inre" lock i plast satt alltså bara löst ovanpå utan gängor. Var försiktig när du bänder så känner du ...

mvh Sven-Barry

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » tor 02 feb 2012, 10:53

Det verkar som att Sven-Barrys beskrivning stämmer, det är ett inre svart plastlock med ett litet öra på mitten. Jag har försökt bända försiktigt men inget händer, men då tror jag att jag är på rätt spår och försöka angripa det ytterligare. Har inte kommit åt filtret på 8 år så det är dags, även om jag inte märkt någon olägenhet. Fick tipset att hälla i glykol vid upptagning vilket jag alltså inte gjort - men det funkar ändå. Är dock lite orolig för att från filtret går ett rör ner och geonom backslaget innan det går upp till impellerhuset och i backslaget kan jag alltså inte få ut vattnet som det varit hittills, men inget har hänt som sagt.
Tack för klargörandet

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 02 feb 2012, 12:37

seniorseglare skrev:Det verkar som att Sven-Barrys beskrivning stämmer, det är ett inre svart plastlock med ett litet öra på mitten. Jag har försökt bända försiktigt men inget händer, men då tror jag att jag är på rätt spår och försöka angripa det ytterligare. Har inte kommit åt filtret på 8 år så det är dags, även om jag inte märkt någon olägenhet. Fick tipset att hälla i glykol vid upptagning vilket jag alltså inte gjort - men det funkar ändå. Är dock lite orolig för att från filtret går ett rör ner och geonom backslaget innan det går upp till impellerhuset och i backslaget kan jag alltså inte få ut vattnet som det varit hittills, men inget har hänt som sagt.
Tack för klargörandet
sätt tryck på filtret så poppar nog locket upp.
( luft eller vatten spelar ingen roll , ta vad du kan koppla in)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 02 feb 2012, 21:41

Idag efter 10 år har jag löst problemet med att inte få in is i sjövattenfiltret.
En "trädgårdsslang på 1,5 m. stoppades genom filtret och ut under skrovet.
På dagens utresa fick jag stanna 5 ggr. för att rensa filtret som var helt igensatt av is.
På inresan vid första rensstoppet trillade lösningen ner i skallen.
Slangmetoden fungerar, inget rensstopp.
Att en så enkel lösning, skall ta så lång tid att fundera ut.
Filtret var helt rent från issörja.
Fixering av slangen är inte gjort ännu.
Styvare slang som tål högre farter får anskaffas.
Kanske är det sista turen för säsongen.
Isen lägger sej, vattentempen 0.2 grader, issörja "överallt".
Bilder: http://lasselundell.se/februari.html
Sjovarrenfilter.jpg

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 03 feb 2012, 08:30

Kul,idé Lasse. Något att fundera på inför kommande vinterseglingar...

Väldigt fina bilder från farvattnen utanför Göteborg, i vinterskrud. Tack för att du delar med dig!
---
Bosse
Monsun 31, #116

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » fre 03 feb 2012, 10:10

Grattis :) de enkla lösningarna är oftast de mest geniala och billigaste !

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 04 feb 2012, 17:41

peterh skrev: sätt tryck på filtret så poppar nog locket upp.
Något som är väldigt enkelt om man har en trevägsventil på intaget. Gärna kompletterat med en kompressor i 90 kr klassen

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 04 feb 2012, 19:16

bosseh skrev:
peterh skrev: sätt tryck på filtret så poppar nog locket upp.
Något som är väldigt enkelt om man har en trevägsventil på intaget. Gärna kompletterat med en kompressor i 90 kr klassen
Det är ännu enklare att ta luftmadrasspumpen. Här behövs så litet. Men skall man trycka ut det, använd luft. Särskilt nu... (Det allra enklaste är nog i så fall att gå till inloppet och "blåsa" där, om båten står på land.)
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 05 feb 2012, 08:38

Anders S skrev: Det är ännu enklare att ta luftmadrasspumpen. Här behövs så litet. Men skall man trycka ut det, använd luft. Särskilt nu... (Det allra enklaste är nog i så fall att gå till inloppet och "blåsa" där, om båten står på land.)
Luftmadrasspump eller kompressor, det är nog ingen större skillnad. Möjligen något enklare om man har en sådan där gammaldags, manuel luftmadrasspump (och den inte har torkat ihop), man slipper ju sätta i stickproppen.

Men det smarta är ju de som som satte in trevägsventil när de bytte intag. Då kan man få upp ett lock på sjövattenfiltret även i sjön utan att lossa slangar mm. Den största vinsten med trevägsventilen är ju vinterkonserveringen när man mycket enkelt suger in glykolblandningen. På våren blåser man ut blandningen och slipper släppa ut den i kölsvinet när impellern ska bytas. Som bonus skyddar man ju även ventilkulan mot frysning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 05 feb 2012, 09:39

Nu är ju jag en vän av att tömma (det yttre) kylsystemet, inte fylla det med glykol. Men om man av någon anledning vill göra det, så är en trevägsventil (med en sk L-kula, inte en T-kula) en alldeles utmärkt innovation.
Har inte de flesta en pump till gummijollen eller en pump till gäst-luftmadrassen numera? Konstigt... Jag har stor nytta av en liten sådan pump då jag blåser ur vattenledningen på hösten. Det är den koniska adaptern som gör det lätt att sätta den på slangen, och sedan är det tomt på vatten på nolltid.

Den är av märket Stiga, och jag tänkte hitta en bild, men nog verkar det som den gått ur tiden. Ack ja.
Anders S

Skriv svar