Dessa eviga iPad-trådar (en till då!)
Dessa eviga iPad-trådar (en till då!)
Då utvecklingen rör sig exponentiellt framåt så anser jag att det börjar bli dags för ytterligare en iPad tråd.
Jag hade själv missat sista uppdateringen till os5 där man numera kan använda sin iPhone som 3G modem (tethering)...
Skillnaden på en iPad 3G och en iPad wifi är nu bara den inbyggda GPS:n och den FRUKTANSVÄRDA prisskillnaden. Numera finns det dessutom två (i dagsläget kanske till ock med mer) externa gps (puckar) som Apple och deras navigeringsappar stöder.
Jag köpte en iPad 2 wifi 16g för 3600:- nu kan jag använda min iPhone till ipadens internet och jag tänkte beställa Dual xgps150 trådlös gps mottagare för 75 dollar. Jag tänkte till sommaren även köpa Navionics europe HD för 469:-. Min fråga är därför:
Någon som har erfarenhet av dual eller badelfs gpsmottagare för iPad (eller iPhone)? Vad jag har hört ska dessa fungera till och med bättre än den inbyggda gps:n plus att man kan placera dual:n under ex. Rutan i sprayhooden och ta imot gps signaler via bluetooth med en whisky i ruffen. (bättre att höra från någon här på sailguide med samma föreställningsbas än någon fiskare på något forum från canada)
Hur bra är Navionics hd för iPad? Jag vet att det är lite mer basic än t.ex. inavx, men med Navionics får man ju med kartor. Kan man lägga på en gribfil på Navionics korten? Visst är väll Navionics korten en engångskostnad (fortfarande jäkligt billigt jämfört med plotterkorten)
Även om jag inte kan inbringa erfarenheter av er bå teknik och uppdateringar ändrar förutsättningarna till det bättre dag för dag, så vet jag att intresset för dessa frågor är stort då det blir så mycket billigare och bättre med iPad som plotter. Jag kommer även uppdatera tråden med erfarenheter och recensioner då jag köpt grejorna!
Mycket text med många frågor men jag är enormt tacksam för svar! (hoppas jag inte bröt mot någon regel då jag skapade en ny tråd i ämnet)
Länk till dualmottagaren http://xgps150.dualav.com/
Jag hade själv missat sista uppdateringen till os5 där man numera kan använda sin iPhone som 3G modem (tethering)...
Skillnaden på en iPad 3G och en iPad wifi är nu bara den inbyggda GPS:n och den FRUKTANSVÄRDA prisskillnaden. Numera finns det dessutom två (i dagsläget kanske till ock med mer) externa gps (puckar) som Apple och deras navigeringsappar stöder.
Jag köpte en iPad 2 wifi 16g för 3600:- nu kan jag använda min iPhone till ipadens internet och jag tänkte beställa Dual xgps150 trådlös gps mottagare för 75 dollar. Jag tänkte till sommaren även köpa Navionics europe HD för 469:-. Min fråga är därför:
Någon som har erfarenhet av dual eller badelfs gpsmottagare för iPad (eller iPhone)? Vad jag har hört ska dessa fungera till och med bättre än den inbyggda gps:n plus att man kan placera dual:n under ex. Rutan i sprayhooden och ta imot gps signaler via bluetooth med en whisky i ruffen. (bättre att höra från någon här på sailguide med samma föreställningsbas än någon fiskare på något forum från canada)
Hur bra är Navionics hd för iPad? Jag vet att det är lite mer basic än t.ex. inavx, men med Navionics får man ju med kartor. Kan man lägga på en gribfil på Navionics korten? Visst är väll Navionics korten en engångskostnad (fortfarande jäkligt billigt jämfört med plotterkorten)
Även om jag inte kan inbringa erfarenheter av er bå teknik och uppdateringar ändrar förutsättningarna till det bättre dag för dag, så vet jag att intresset för dessa frågor är stort då det blir så mycket billigare och bättre med iPad som plotter. Jag kommer även uppdatera tråden med erfarenheter och recensioner då jag köpt grejorna!
Mycket text med många frågor men jag är enormt tacksam för svar! (hoppas jag inte bröt mot någon regel då jag skapade en ny tråd i ämnet)
Länk till dualmottagaren http://xgps150.dualav.com/
Re: Dessa eviga iPad-trådar (en till då!)
Tycker den verkar intressant. Ännu intressantare vore ett fodral som skyddar paddan från vatten och samtidigt är en gps-mottagare. Hade paddan i båten förra sommaren. Inget fel på Navionics alls. Fungerade mycket bra. Bra läsbarhet på skärmen, enkelt att lägga in rutter etc. Enkelt att zooma. Hade paddan kopplad till 12V för att hålla den aktiv hela tiden utan att dra slut på batteriet. Men efter en stund i solskenet, la paddan av. Tålde tydligen inte värmen. Fick ligga till sig en stund i skuggan, vill minnas att det tog 15-20 minuter innan den ville vara med igen...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Jo! Det måste ju finnas vissa nackdelar och värmen är väll nummer 1. Ang. vattentäta fodral så finns det en uppsjö som inte behöver kosta en förmögenhet. Här är ett exempel http://www.seaprodivers.se/shop/vattent ... mAodgkJarQ
299:- tycker jag är ganska rimmligt pris!
299:- tycker jag är ganska rimmligt pris!
Prisskillnaden mellan en iPad WiFi och 3G är 1200kr. En extern GPS-mottagare typ Bad Elf eller Xgps kostar ca 900 kr. Man vinner alltså 300 kr men man får inte heller någon 3G. Bad Elf har ju fördelen att pluggas direkt i iPaden medan Xgps kör Bluetooth, som inte alltid fungerar helt perfekt. Vill man sen ha tillgång till 3G för tex AIS data ska en iPhone också integreras. Om det nu går att köra tethering och blutoothGPS samtidigt. Dessutom, fler enheter, kortare batteritid och mera krångel.
iPad 3G har en ytterligare fördel, den har en AGPS vilket gör att den hittar första positionen betydligt snabbare när man har 3G täckning. Visst kan det vara en fördel med en extern GPS som kan placeras mera ostört men iPadens inbyggda GPS är känslig och att få position i ruffen är inget problem.
Jag kan förstå om man köper en iPad wifi och kör en wifi/NMEA-brygga för att ha tillgång till all instrumentdata, riktig AIS-mottagare mm.
Navionics HD fungerar bra och det gör också Plan2Nav (cmap). Jag får alltid samma position på plotter och iPad. Sen är ju tex ruttplaneringen rudimentär jämfört med plottern. Men iPaden är så enkel och snabbjobbad att det oftast blir den jag använder. Navionics har en fördel med att man när man har 3G (eller Edge) täckning kan man få landområdena att visas som satellitbild.
Plan2Nav har sina egen väderdata, snabbt och enkelt. Men, återigen, det kräver 3G uppkoppling.
Nästa iPad blir spännande, man kan ju gissa att den precis som iPhone 4S får GLONASS
Jag vill absolut ha kvar min plotter. Men jag åker heller inte båt utan min iPad! Och någon ny plotter blir det nog inte.
iPad 3G har en ytterligare fördel, den har en AGPS vilket gör att den hittar första positionen betydligt snabbare när man har 3G täckning. Visst kan det vara en fördel med en extern GPS som kan placeras mera ostört men iPadens inbyggda GPS är känslig och att få position i ruffen är inget problem.
Jag kan förstå om man köper en iPad wifi och kör en wifi/NMEA-brygga för att ha tillgång till all instrumentdata, riktig AIS-mottagare mm.
Navionics HD fungerar bra och det gör också Plan2Nav (cmap). Jag får alltid samma position på plotter och iPad. Sen är ju tex ruttplaneringen rudimentär jämfört med plottern. Men iPaden är så enkel och snabbjobbad att det oftast blir den jag använder. Navionics har en fördel med att man när man har 3G (eller Edge) täckning kan man få landområdena att visas som satellitbild.
Plan2Nav har sina egen väderdata, snabbt och enkelt. Men, återigen, det kräver 3G uppkoppling.
Nästa iPad blir spännande, man kan ju gissa att den precis som iPhone 4S får GLONASS
Jag vill absolut ha kvar min plotter. Men jag åker heller inte båt utan min iPad! Och någon ny plotter blir det nog inte.
använder även denna app för grib filer > http://www.mojoso.co.uk/igrib/
Varför ska ni krångla till allting så? Eller är det för att spara pengar?
Jag har inget emot vare sig iPhone (har en 4S) eller iPad (ska skaffa en) men däremot navigerar jag helst från min fast monterade 10,5 tums plotter. Varför är jag då så konservativ? Jo -eftersom jag seglar under olika förhållanden med både regn, sol, mörker och stiltje såväl som kuling och kraftig sjögång så behöver jag något som är stadigt och fast installerat, tål en och annan smäll, snö och ösregn, kan hanteras med handskar på och är fast ansluten till 12V.
Jag köper helt idén med att man kan navigera med en iPad med fint uppdaterade sjökort då förhållandena är bra. Jag håller med om att det blir en bra slant billigare än att köpa en större plotter. Däremot så är jag tveksam till om iPaden fungerar fullt ut under lite mer knepiga förhållanden, då man egentligen behöver den som bäst. En iPad som sviker dig kan förvandlas från vän till fiende. Det funkar i teorin men kanske inte i praktiken.
Jag har inget emot vare sig iPhone (har en 4S) eller iPad (ska skaffa en) men däremot navigerar jag helst från min fast monterade 10,5 tums plotter. Varför är jag då så konservativ? Jo -eftersom jag seglar under olika förhållanden med både regn, sol, mörker och stiltje såväl som kuling och kraftig sjögång så behöver jag något som är stadigt och fast installerat, tål en och annan smäll, snö och ösregn, kan hanteras med handskar på och är fast ansluten till 12V.
Jag köper helt idén med att man kan navigera med en iPad med fint uppdaterade sjökort då förhållandena är bra. Jag håller med om att det blir en bra slant billigare än att köpa en större plotter. Däremot så är jag tveksam till om iPaden fungerar fullt ut under lite mer knepiga förhållanden, då man egentligen behöver den som bäst. En iPad som sviker dig kan förvandlas från vän till fiende. Det funkar i teorin men kanske inte i praktiken.
En iPad bör vara ett komplement och backup till en plotter. Men plottern bör finnas om man ska segla mer än bara dagar med fint väder.Seagull skrev:Varför ska ni krångla till allting så?
Samtidigt minskar kravet på en stor plotter, som ju kostar ganska mycket mer och framförallt, drar mycket ström.
Tusen tack för alla fina tipps! Till att börja med vill jag säga att jag gillar iPad iden som plotter men inte som det enda navigationshjälpmedlet. Jag har en Raymarine A65 som jag inte vill göra mig av med. Jag finner att dock att det är tålamodsprövande att hålla på med wayponts eller ruttplanering eller annan navigation som inte går ut på att endast se var båten befinner sig. Därför villa jag använda ipsdens som ett komplement och lite mer övergripande navigation kanske på navigationsplatsen.
Den billigaste 3G ipaden ligger i dagsläget på 5k (och den var något dyrare då jag köpte min wifi) dessutom så fick jag min för 3,5k vilket gjorde prisskillnaden till ca 1800:- vilket kan ses som snålt, men jag ansåg inte att fördelarna var värda de pengarna.
Dual har numera kommit ut med en ny (2.0) app som ytterligare förbättrar samarbetet mellan hårdvaran och mjukvara. I och med att jag inte provat så vet jag inte om detta är en förbättring men enligt flera användare inom ex. flyget så köper många av dessa dual:n och stänger av den integrerade gps:n då de anser att dualen fungerar bättre. En annan fördel är ju att man kan placera gps mottagaren utomhus om man är i ruffen. Nackdelen är väll att den behöver laddas var 8:e timma eller ha en strömkälla.
Bad elf går nästen bort då den sitter otroligt mycket i vägen om man ska "mounta" ipaden.
Mycket spännande det här, och som sagt utvecklingen går så fruktansvärt snabbt så förutsättningarna ändras från vecka till vecka...
Den billigaste 3G ipaden ligger i dagsläget på 5k (och den var något dyrare då jag köpte min wifi) dessutom så fick jag min för 3,5k vilket gjorde prisskillnaden till ca 1800:- vilket kan ses som snålt, men jag ansåg inte att fördelarna var värda de pengarna.
Dual har numera kommit ut med en ny (2.0) app som ytterligare förbättrar samarbetet mellan hårdvaran och mjukvara. I och med att jag inte provat så vet jag inte om detta är en förbättring men enligt flera användare inom ex. flyget så köper många av dessa dual:n och stänger av den integrerade gps:n då de anser att dualen fungerar bättre. En annan fördel är ju att man kan placera gps mottagaren utomhus om man är i ruffen. Nackdelen är väll att den behöver laddas var 8:e timma eller ha en strömkälla.
Bad elf går nästen bort då den sitter otroligt mycket i vägen om man ska "mounta" ipaden.
Mycket spännande det här, och som sagt utvecklingen går så fruktansvärt snabbt så förutsättningarna ändras från vecka till vecka...
jag har använt en GNS 5870 MFI som GPS puck till paddan, det har funkat helt OK. Den är gjord i Tyskland och var enklare att få tag i förra sommaren. Navionics har en bra fördel med sina kartor och det är att Hydrographicas kartor är med och allt pekar på att de även använder sjöfartsverkets S57 sjökort på senaste uppdateringen. Själv har jag en Raymarine E90W som plotter (vilket jag inte skulle köpa igen....), dock har den en bra fördel ihop med iPad och Navionics och det är rutt synk. Jag gör min rutt på morgon på paddan och sedan när jag slår på plottern så finns alla WP och rutten överförd automatiskt!
Det som behövs är en vanlig WLAN-AP vilket jag köpte för 200:- (kabeln från plottern till AP kosta lika mycket!). Vad jag använder paddan (och en gammal ipod) till mest är att visa diverse data som kommer via en NMEA-WLAN brygga. Appar för detta är bl.a. NMEAremote och iRegatta (det finns flera, men dessa tycker jag är bäst just nu). Jag har en systembeskrivning här http://www.tabykyrkby.se/?p=1892 Ja, jag tycker det är kul med det här och det gör mig inte till en bättre seglare.
skulle du kunna tänka dig att utveckla? låter som om den ändå inte riktigt levde upp till föreställningen? I vilka lägen fungerade den mer eller mindre bra?det har funkat helt OK.
Jag har inte läst på så mycket om GNS 5870 MFI men den bygger väll på samma princip? (Förutom då möjligen att Dual har förbättrat prestandan avsevärt med deras nya "stöd"-app.)
Ang. att använda sin iPhone el. motsv som router; jag har börjat använda lösningen att helt enkelt bygga upp ett vanligt trådlöst nätverk;
Med hjälp av t.ex. denna router; http://www.deltaco.se/?itemid=(TL-MR3420) för några hundralappar samt en 3G-dongel får man ett trådlöst nätverk som funkar lika bra hemma som i båten. Den går dessutom på 12V, vilket är praktiskt på sjön. Får man problem med mottagningen kan man sätta en förlängningssladd på dongeln och dra ut den på utsidan av båten.
Med hjälp av t.ex. denna router; http://www.deltaco.se/?itemid=(TL-MR3420) för några hundralappar samt en 3G-dongel får man ett trådlöst nätverk som funkar lika bra hemma som i båten. Den går dessutom på 12V, vilket är praktiskt på sjön. Får man problem med mottagningen kan man sätta en förlängningssladd på dongeln och dra ut den på utsidan av båten.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Tillgången på kul prylar är väl inte problemet utan det faktum att dom flesta apparater drar ofantligt med ström.
Är det något man egentligen har ont om på en segelbåt så är det ju elenergi, alla husbåtar exkluderade..
Är det något man egentligen har ont om på en segelbåt så är det ju elenergi, alla husbåtar exkluderade..
Jag trodde i min enfald att papperskort var en backup till plotters?bosseh skrev:En iPad bör vara ett komplement och backup till en plotter. Men plottern bör finnas om man ska segla mer än bara dagar med fint väder.Seagull skrev:Varför ska ni krångla till allting så?
Samtidigt minskar kravet på en stor plotter, som ju kostar ganska mycket mer och framförallt, drar mycket ström.
GNS 5870 MFI funkar helt OK, Jag menade att den gör sitt jobb, inget extra ordinärt, en vanlig GPS puck som även funkar till iDevice. Plus är den hittar signal snabbt, bra mottagning nere i båten, synkar direkt mellan BT och iDevice, den klarar ca 8 timmar på en laddning och har en bra BT räckvidd. Nackdelen är hur man slår på/av den. Det har tyvärr inte en mekanisk switch utan en touchpanel, det händer ofta att när man tar i den så stängs den av (eller på). En lite finess den har automatiskt omslag mellan Apple protokoll och vanlig serial-USB mode, dvs man behöver inte hålla reda på om man använder den till en iDevice eller en PC, den skiftar protokollet automatiskt.
Ja den fungerar utmärkt (det finns även andra) och ger internetåtkomst till flera datorer/iPads mm. Kopplar man in tex en iMux (som jag tror gungner har) eller iAis kan man få in Gpsdata från en plotter.Fredrik skrev:Med hjälp av t.ex. denna router; http://www.deltaco.se/?itemid=(TL-MR3420)
Precis. En 10" plotter tar tex ca 35 W, En dags segling om 10 tim tar lika mycket energi som en 90W solpanel ger i snitt. För att klara lite solfattiga dagar behöver man komplettera med min 100 Ah batteri osv.SWE54 skrev:Är det något man egentligen har ont om på en segelbåt så är det ju elenergi
Tyvärr inte, papperskorten kan inte ge en position. Under goda förhållanden kan den rutinerade navigatören ofta få fram en position med någorlunda god precision mha terrester eller astronomisk navigation.J@nne skrev:Jag trodde i min enfald att papperskort var en backup till plotters?