VDO electronic logg -> Raymarine ST60

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
robban999
Guldmedlem

VDO electronic logg -> Raymarine ST60

Inlägg av robban999 » sön 29 jan 2012, 15:29

Tänkt byta logg från VDO electronic till Raymarine ST60 Speed. Frågan är, passar givarna i samma hål? Någon som har provat och vet?

mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: VDO electronic logg -> Raymarine ST60

Inlägg av Anders S » sön 29 jan 2012, 17:23

robban999 skrev:Tänkt byta logg från VDO electronic till Raymarine ST60 Speed. Frågan är, passar givarna i samma hål? Någon som har provat och vet?

mvh
Jag minns det som att det fanns en tidig VDO-electronic som hade en givare som precis liknade den mekaniska (SUM-loggen). HAr du en senare handlar det nog om 39 mm ( http://www.vdo.com/generator/www/com/en ... rect=false ) och för Raymarine gäller 51 mm. ( http://www.raymarine.com/SubmittedFiles ... 7_5www.pdf )

Visst är internet och Google fantastiskt...
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 29 jan 2012, 20:59

[quote="Anders S
Visst är Google fantastiskt...[/quote]

Vadå Googla?
GOOGLA.jpg

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » mån 30 jan 2012, 18:44

Tack för svaret.

Lasse, länka gärna in här när du hittat en länk till "någon som har provat och vet...". Jag har trots elitkompetens inom Googleri (datorkörkort) ännu inte hittat något.

mvh

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 30 jan 2012, 19:34

robban999 skrev:Tack för svaret.

Lasse, länka gärna in här när du hittat en länk till "någon som har provat och vet...". Jag har trots elitkompetens inom Googleri (datorkörkort) ännu inte hittat något.

mvh
8) Lite sköj tål du väl.

Undrar vad Anders S har för "elit-datautbildning" eftersom han har hittat de uppgifter du sökte på "nätet"

Har du den tidigaste Sumloggen har den ett 10 mm hål plus en mindre skruv.

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » mån 30 jan 2012, 20:33

Hej,klart jag tål skoj men dum i huvudet är jag inte och jag är less på forum som förbjuder frågor, lite kontraproduktivt. Jag kan tänka mig att många konverterat de här loggarna till lite modernare så vad bra det vore för forumet och mig om någon som gjort exakt samma sak hade svarat. Let's face it Lasse, forum behövs väl inte alls om man ändå kan goggla allt....

Peace brother....så.

10mm, det torde väl vara någon gammal vajer eller trycklogg du menar?

Detta är med paddelhjul, "electronic" har jag för mig att det står på den. Så jag vet såpass ur minnet att det rör sig om en enhålsgenomföring, 39mm låter inte orimligt.

mvh

(felstavningsedit)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 jan 2012, 20:42

robban999 skrev:Hej,klart jag tål skoj men dum i huvudet är jag inte och jag är less på forum som förbjuder frågor, lite kontraproduktivt. Jag kan tänka mig att många konverterat de här loggarna till lite modernare så vad bra det vore för forumet och mig om någon som gjort exakt samma sak hade svarat. Let's face it Lasse, forum behövs väl inte alls om man ändå kan goggla allt....

Peace brother....så.

Detta är med paddelhjul, "electronic" har jag för mig att det står på den. Så jag vet såpass ur minnet att det rör sig om en enhålsgenomföring, 39mm låter inte orimligt.

mvh

(felstavningsedit)
Då skall du lita på handböckerna. En källa i pdf-form, relevant sådan, från tillverkaren är ju lika mycket kunskapens källa som något en hemmamekare hämtar ur minnets källare. Eller vindskontor, vi seglar ju.

Det är ju fint om nästa hål skall bli större, dessutom. Borra nu heller inte innan du bestämt dig för Raymarine eller Silva, för Silva (Nexus numera) har en annan diameter igen.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 30 jan 2012, 22:19

robban999 skrev: Peace brother....så.

Nej, det är en äldre elektronisk sumlogg.
Men vajern är rätt, ca 10 cm lång.
Anders nämner den i sitt svar, men inte håltagningsmåttet.
Mitt mått 10 mm är taget ur minnet, kan vara 12.
Loggen har samma propeller och undervatten-hus som den mekaniska.
En roterande magnet påverkar ett tungelement (magnetkontakt) som ger pulser till elektroniken.
Instrumentet ser likadant ut som den mekaniska.

Peace lasse

Skriv svar