VDO electronic logg -> Raymarine ST60
VDO electronic logg -> Raymarine ST60
Tänkt byta logg från VDO electronic till Raymarine ST60 Speed. Frågan är, passar givarna i samma hål? Någon som har provat och vet?
mvh
mvh
Re: VDO electronic logg -> Raymarine ST60
Jag minns det som att det fanns en tidig VDO-electronic som hade en givare som precis liknade den mekaniska (SUM-loggen). HAr du en senare handlar det nog om 39 mm ( http://www.vdo.com/generator/www/com/en ... rect=false ) och för Raymarine gäller 51 mm. ( http://www.raymarine.com/SubmittedFiles ... 7_5www.pdf )robban999 skrev:Tänkt byta logg från VDO electronic till Raymarine ST60 Speed. Frågan är, passar givarna i samma hål? Någon som har provat och vet?
mvh
Visst är internet och Google fantastiskt...
Anders S
[quote="Anders S
Visst är Google fantastiskt...[/quote]
Vadå Googla?
Visst är Google fantastiskt...[/quote]
Vadå Googla?
Tack för svaret.
Lasse, länka gärna in här när du hittat en länk till "någon som har provat och vet...". Jag har trots elitkompetens inom Googleri (datorkörkort) ännu inte hittat något.
mvh
Lasse, länka gärna in här när du hittat en länk till "någon som har provat och vet...". Jag har trots elitkompetens inom Googleri (datorkörkort) ännu inte hittat något.
mvh
robban999 skrev:Tack för svaret.
mvh
Undrar vad Anders S har för "elit-datautbildning" eftersom han har hittat de uppgifter du sökte på "nätet"
Har du den tidigaste Sumloggen har den ett 10 mm hål plus en mindre skruv.
Hej,klart jag tål skoj men dum i huvudet är jag inte och jag är less på forum som förbjuder frågor, lite kontraproduktivt. Jag kan tänka mig att många konverterat de här loggarna till lite modernare så vad bra det vore för forumet och mig om någon som gjort exakt samma sak hade svarat. Let's face it Lasse, forum behövs väl inte alls om man ändå kan goggla allt....
Peace brother....så.
10mm, det torde väl vara någon gammal vajer eller trycklogg du menar?
Detta är med paddelhjul, "electronic" har jag för mig att det står på den. Så jag vet såpass ur minnet att det rör sig om en enhålsgenomföring, 39mm låter inte orimligt.
mvh
(felstavningsedit)
Peace brother....så.
Detta är med paddelhjul, "electronic" har jag för mig att det står på den. Så jag vet såpass ur minnet att det rör sig om en enhålsgenomföring, 39mm låter inte orimligt.
mvh
(felstavningsedit)
Då skall du lita på handböckerna. En källa i pdf-form, relevant sådan, från tillverkaren är ju lika mycket kunskapens källa som något en hemmamekare hämtar ur minnets källare. Eller vindskontor, vi seglar ju.robban999 skrev:Hej,klart jag tål skoj men dum i huvudet är jag inte och jag är less på forum som förbjuder frågor, lite kontraproduktivt. Jag kan tänka mig att många konverterat de här loggarna till lite modernare så vad bra det vore för forumet och mig om någon som gjort exakt samma sak hade svarat. Let's face it Lasse, forum behövs väl inte alls om man ändå kan goggla allt....
Peace brother....så.
mvh
(felstavningsedit)
Det är ju fint om nästa hål skall bli större, dessutom. Borra nu heller inte innan du bestämt dig för Raymarine eller Silva, för Silva (Nexus numera) har en annan diameter igen.
Anders S
Nej, det är en äldre elektronisk sumlogg.robban999 skrev: Peace brother....så.
Men vajern är rätt, ca 10 cm lång.
Anders nämner den i sitt svar, men inte håltagningsmåttet.
Mitt mått 10 mm är taget ur minnet, kan vara 12.
Loggen har samma propeller och undervatten-hus som den mekaniska.
En roterande magnet påverkar ett tungelement (magnetkontakt) som ger pulser till elektroniken.
Instrumentet ser likadant ut som den mekaniska.
Peace lasse