Sjövattenfilter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Sjövattenfilter?

Inlägg av Segelbo » mån 23 jan 2012, 09:49

Jag har alltid haft ett sånt i mina båtar. Hittar nästan aldrig något intressant i det, som regel typ 3 strån sjögräs på hösten. Båten vi just har köpt har inget. Skall jag installera det, tycker ni? Den har bevisligen klarat sig i 37 år utan, trots att den gått i Östersjön med algblommning och skit.
Om jag nu gör det, hur skall man tänka med dimensionen? Impellern till MD2B ser ju skitliten ut om man jämför med den förra motorn (2003T). Så något särdeles stor burk ska väl inte behövas. Men det kan väl inte ha någon negativ effekt att sätta en sjövattenfilter ändå, strax ovan vattenlinjen. Eller är det helt onödigt?
En stor fördel är att det blir enklare att fylla sjövattensidan med glykol på hösten...
---
Bosse
Monsun 31, #116

bosseh
Diamantmedlem

Re: Sjövattenfilter?

Inlägg av bosseh » mån 23 jan 2012, 10:04

Onödigt tycker jag. De som har hittar ibland skit i filtret och ibland blir det stopp. De som inte har sjövattenfilter brukar aldrig ha stopp om man med några års mellanrum spolar rent värmeväxlaren.
Ersätt bottenventilen med en trevägs kulventil så blir det enkelt att fylla glykol.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 23 jan 2012, 10:13

Jo, det är ju en bra variant som jag har övervägt. Sätter man en lagom slang på den, kan den ju användas som nödlänspump också. Så länge motorn går förstås...
---
Bosse
Monsun 31, #116

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 23 jan 2012, 10:24

Segelbo skrev:Jo, det är ju en bra variant som jag har övervägt. Sätter man en lagom slang på den, kan den ju användas som nödlänspump också. Så länge motorn går förstås...
Eller nödkylning med tratt & pyts

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 23 jan 2012, 10:51

Jag tycker absolut att du skall installera sjövattenfilter. Vi rör oss ju i samma vatten och under samma årstider, du brukar ju liksom jag ligga i länge.

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... d3e#p87590

mvh Sven-Barry

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 23 jan 2012, 12:37

Hmm. Inget jag skulle rekommendera. Fick för 2 år sedan rensa filtret 2 ggr eftersom det var fullt av maneter och instrumenten larmade för hög temp.

Har sil på utsidan. men tydligen trasas de sönder och fastnat i filtret istället. Kanske skulle de gått igenon värmeväxlaren. Men inget jag vill pröva.

Har bara hänt 2 ggr på +30 år segling. Men varför göra det så svårt!!

3-vägsventiler under vattnet är en källa till att båtar sjunker. Visst ägaren kanske kommer ihåg att göra rätt...

Men varvet, service killen nästa ägare???

En annan lösning som ger mindre utrymme för misstag är att sätta in ett sjövattenfilter med lock. Köp ett extra lock där Du sätter en slanganslutning som användes vid vinterkonservering. (Alternativt tillverka ett. Plexiglas med en slanganslutning)

Vid vinterupptagningen sätter Du på locket för konservering. Efter att Du kört in glykolen byter Du omgående tillbaka till
ordinarie lock.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 23 jan 2012, 13:59

oceansailor skrev:Hmm. Inget jag skulle rekommendera. Fick för 2 år sedan rensa filtret 2 ggr eftersom det var fullt av maneter och instrumenten larmade för hög temp.

Har sil på utsidan. men tydligen trasas de sönder och fastnat i filtret istället. Kanske skulle de gått igenon värmeväxlaren. Men inget jag vill pröva.

Har bara hänt 2 ggr på +30 år segling. Men varför göra det så svårt!!

3-vägsventiler under vattnet är en källa till att båtar sjunker. Visst ägaren kanske kommer ihåg att göra rätt...

Men varvet, service killen nästa ägare???

En annan lösning som ger mindre utrymme för misstag är att sätta in ett sjövattenfilter med lock. Köp ett extra lock där Du sätter en slanganslutning som användes vid vinterkonservering. (Alternativt tillverka ett. Plexiglas med en slanganslutning)

Vid vinterupptagningen sätter Du på locket för konservering. Efter att Du kört in glykolen byter Du omgående tillbaka till
ordinarie lock.

Har precis kommit hem efter att ha vinterkonserverat motorn.
Kylan har kommit till Blöteborg.
Fyller glykolvattnet från dunk direkt i filtret, något extra lock behöver jag ej.
Om man är rädd att trevägskranen "sänker" båten pga. slarv, så ha det alltid pluggat.
Pluggen skruvas lätt ur när man behöver intaget.
bottenkran.jpg
Vattenintag.gif
Vattenintag.gif (2.56 KiB) Visad 10115 gånger

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 23 jan 2012, 16:26

Byter man plats på "Motor" och "Dränering" i Lasses bild ovan kan det aldrig bli fel med en L-kula.
Använder man T-kula sak man ha en "säkring", en träbit som måste plockas bort eller omöjliggör felaktigt läge.
Vill man göra det riktigt bra drar man upp "dräneringen" till en däcksanslutning där man kan slabba med glykol. Sätter man ett stick och en kompressor för 90kr kan man blåsa torrt när man stängt ventilen. Ingen risk att det fryser eller vattnet går bakvägen pga dålig vakuumventil.
--
Att man får skit i filtret är inget bevis för att det behövs. Frågan är om de som INTE har filter brukar ha problem!
Bland de som har filter händer det att filtret sätts igen och de då inte får kylning, det är välkänt.
Ska man ha filter så ska det man ha dubbla filter med separata intag så att man snabbt kan växla över och rengöra det igensatta filtret.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jan 2012, 17:19

Jag vet inte det, precis. Det skräp som sätter igen ett grovmaskigt sjövattenfilter vill man definitivt inte ha i kylsystemet. Sedan kan man fundera på hur det set ut och hur värmeväxlarna ser ut. I min båt (Yanmar 4JH) sitter det en normal tubväxlare - i tuberna vill jag INTE ha skit i onödan, vare sig för korrosionsrik eller för att få tuberna täppta en efter en. Sedan sitter det en värmeväxlare på backslaget, som kyls av råvattnet, den är heller inte avsedd att täppas igen.

Jag har haft sjövattenfilter i alla mina båtar och jag aldrig har haft problem. Att de skulle skapa problem låter bakvänt på något vis. Jag tror heller inte att många utan filter brukar ha problem, men de problemen filter förebygger brukar man heller inte vilja ha.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 23 jan 2012, 23:16

Det här är ju inte det enda stället där skyddet i sig skapar problem.
Oavsett om man har sjövattenfilter eller inte så ska man renöra värmeväxlaren med högst några års mellanrum. Detta är en standardprocedur på ett fartyg. Ofta hittar man fin sand som blivit kvar. Går man på kanaler bör man rengöra när säsongen är slut. Ett fartyg har alltid två intag, var och ett med eget filter. Ett lågt och ett högt intag. I grunda områden, på kanaler och floder använder man det höga intaget. Sjövattenfiltren sitter alltid i omedelbar närhet att intagsventilen bla för att ge möjlighet till nödlänsning.
Men, har man en plattvärmeväxlare så ska man absolut ha ett sjövattenfilter, denna typ av värmeväxlare är mycket känsliga för skit. Det är också ännu mer viktigt att rengöra dess värmeväxlare eftersom sand, lera mm har en enastående förmåga att sedimenter i dessa.

Att sätta in ett sjövattenfilter liknar ofta den typen av lösningar som politer gillar, dvs lösa ett icke-problem för att glömma de riktiga problemen.
Man kan ju också undra över behovet när en båt klarat sig i kanske 30 år utan filter ....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 jan 2012, 07:39

Jag förstår inte riktigt din hur du resonerar här, Bosse ? Du menar tydligen att eftersom du klarat dig utan problem i 30 år så skapar sjövattenfilter problem? Jag har använt filter (filter är ett något missvisande ord, det handlar om en rätt grovmaskig sil) på alla mina båtar (lika länge) och aldrig haft problem, på det ena eller andra sättet.

Däremot tror jag man kan påstå att om efter några hundra timmars mellanrum måste rensa tuberna i värmeväxlaren pga skit, så har ett intagssil och kanske också en mudbox (sandfälla) en given plats ombord. Det beror mycket på var man har sina färde. Du kanske (hm...) skulle skaffa ett sjövattenfilter, och slippa rensa tuberna så ofta? Man behöver ändå rensa tuberna när värmeväxlaren sakta gror igen med åren, men då beror det ofta på långa tider utan användning och de små sjöodjurens inneboende växtkraft.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 24 jan 2012, 08:08

bosseh skrev:
Att sätta in ett sjövattenfilter liknar ofta den typen av lösningar som politer gillar, dvs lösa ett icke-problem för att glömma de riktiga problemen.
Man kan ju också undra över behovet när en båt klarat sig i kanske 30 år utan filter ....
Och du har funderat på om förhållandena är olika om man har hemmahamn i sjövatten eller västkustvatten? Annars, gör det :lol:
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 24 jan 2012, 11:37

Personligen har jag haft sjövattenfilter i de flesta av mina båtar. Men eftersom flertalet båtar saknar sjövattenfilter så har jag försökt lyssna runt för att få reda på om de utan filter har problem. Vilket nästan ingen inte verkar ha.
Alltså har jag i nuvarande båt inte satt in något filter, min båt har ju klarat hela sitt tidigare liv utan filter eller problem. Däremot har jag tvingats rengöra sjövattenfilter i båtar när jag tappat kylning. Så för att få driftsäkerhet ska man alltså ha dubbla filter som man enkelt kan växla mellan.
Om det finns någon skillnad mellan salt och sötvatten vet jag inte. Men jag har inte hört någon som upplevt någon skillnad. Värsta områdena är ju kanaler, litet djup, gyttjig botten, mycket gamla löv mm. Grunda vikar, omgivna av lövträd mm är nog heller ingen höjdare.
Att värmeväxlare ska rengöras med jämna mellanrum är välkänt. På de flesta värmeväxlare är det mycket enkelt.
Det man hittar i växlaren brukar framförallt vara lite fin sand, typ uppslammad gyttja. Detta är väl uppblandat med inkommande vatten och fastnar inte i en mudbox. Men när vattnets hastighet sjunker i växlaren pga den större arean finns risken att det sedimenterar. Det är ofta väldigt lite men det bygger på med åren och lagret närmast väggarna hårdnar. I en trettio år gammal och aldrig rengjord värmeväxlare brukar det finnas en hel del "mat". Risken ökar alltså att tex växtdelar fastnar.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 25 jan 2012, 19:11

Jag har aldrig haft nåt sjövattenfilter på nån av mina tidigare båtar. Seglar i huvudsak på Västkusten.

Min nuvarande båt har tidigare gått i de tyska kanalerna och floderna vad jag har förstått av dokumentationen ombord. Den är utrustad med ett sjövattenfilter. Det har varit ett par ägare före mig sen den kom från Tyskland. En i Danmark och en i Bohuslän. När jag kollade filtret i samband med att jag tog över båten fans det inte tillstymmelse till skit i filtret.

Det är nog en väldig skillnad mellan våra relativt rena vatten och hårt trafikerade inlandsfavatten.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 jan 2012, 20:12

toaen skrev:Jag har aldrig haft nåt sjövattenfilter på nån av mina tidigare båtar. Seglar i huvudsak på Västkusten.

Min nuvarande båt har tidigare gått i de tyska kanalerna och floderna vad jag har förstått av dokumentationen ombord. Den är utrustad med ett sjövattenfilter. Det har varit ett par ägare före mig sen den kom från Tyskland. En i Danmark och en i Bohuslän. När jag kollade filtret i samband med att jag tog över båten fans det inte tillstymmelse till skit i filtret.

Det är nog en väldig skillnad mellan våra relativt rena vatten och hårt trafikerade inlandsfavatten.
Det jag hittar i mitt filter är huvudsakligen gräs. Förmodligen från ån där båten bor då den är hemma. :D
Anders S

Skriv svar