Expanderar fryst glykolblandning?
Expanderar fryst glykolblandning?
Är det någon som kan svara på vad som händer när en glykol+vatten fryser?
Jag har mätt upp att glykolblandningen i färskvattenkylningen på min Yanmar 3YM30 klarar -23 grader, hann aldrig byta till en ny 50/50 blandning innan upptagningen. Är lite orolig eftersom vintern här uppe i norr kan bjuda på temperaturer nedåt -35-40 grader om än under endast kortare perioder.
Har hör att så länge man tillsatt även en liten mängd glykol så expanderar inte blandningen även om den fryser, stämmer det?
I annat fall - något råd hur man på bästa sätt byter alt tömmer ut nuvarande blandning utan att starta motorn?
Jag har mätt upp att glykolblandningen i färskvattenkylningen på min Yanmar 3YM30 klarar -23 grader, hann aldrig byta till en ny 50/50 blandning innan upptagningen. Är lite orolig eftersom vintern här uppe i norr kan bjuda på temperaturer nedåt -35-40 grader om än under endast kortare perioder.
Har hör att så länge man tillsatt även en liten mängd glykol så expanderar inte blandningen även om den fryser, stämmer det?
I annat fall - något råd hur man på bästa sätt byter alt tömmer ut nuvarande blandning utan att starta motorn?
Re: Expanderar fryst glykolblandning?
Mina norrländska erfarenheter är att en vatten-glykolblandning visserligen fryser då det blir kallt nog, men inte på samma sätt som rent vatten, utan den sörja (eller smet) som bildas blir plastisk och inte sprängbenägen. Däremot expanderar den nog ändå, men inte med det katastrofala resultatet. Det blir (förstås) inte bra om man försöker köra motorn, för cirkulationen kan bli (kommer att bli) usel och motorn kokar med känt resultat.
Vill du tömma, så hade jag använt en våtdammsugare.
Vill du tömma, så hade jag använt en våtdammsugare.
Anders S
Har endast salt/råvattenkylning och ligger i Österjön.
Kör motorn och fyller med glykolblandning via en tratt tills det kommer ut ur avgasröret i aktern och ner i pytsen.
Men - efter det så öppnar jag avgasröret vid motorn och dränerar ur systemet.
Suger upp med våtdammsugare såväl i kölen som i utblåset på motorn och svampar upp det sista - kladdgöra pga glykolen.
Vrider på svänghjulet så kommer det lite till men en liten mängd kylvätska blir antagligen kvar i systemet.
Därutöver motorkonserveras för att hindra rostbildning.
Kör motorn och fyller med glykolblandning via en tratt tills det kommer ut ur avgasröret i aktern och ner i pytsen.
Men - efter det så öppnar jag avgasröret vid motorn och dränerar ur systemet.
Suger upp med våtdammsugare såväl i kölen som i utblåset på motorn och svampar upp det sista - kladdgöra pga glykolen.
Vrider på svänghjulet så kommer det lite till men en liten mängd kylvätska blir antagligen kvar i systemet.
Därutöver motorkonserveras för att hindra rostbildning.
En sådan där billig pump som man driver med borrmaskinen brukar vara användbar. Men det är svårt att få cirkulation i en motor där inte termostaten är öppen.dvraptor skrev: I annat fall - något råd hur man på bästa sätt byter alt tömmer ut nuvarande blandning utan att starta motorn?
Men våtdammsugaren drar effektivt ut allt vatten!
Våtdammsugare låter som en bra ide.
Hur går man bäst till väga? Fungera det att suga ur påfyllningshålet? Finns även en varmvattenberedare kopplad till samma krets.
Om det nu visar sig att glykolblandningen fryst lite och "sörjat" till sig, hur tinar man enklast upp det?
Börjar det tina upp även om temperaturen inte ligger ovan nollstrecket?
När jag väl tömt systemet, bör jag fylla på med färsk 50/50 blandning på en gång eller kan jag vänta till våren?
Hur går man bäst till väga? Fungera det att suga ur påfyllningshålet? Finns även en varmvattenberedare kopplad till samma krets.
Om det nu visar sig att glykolblandningen fryst lite och "sörjat" till sig, hur tinar man enklast upp det?
När jag väl tömt systemet, bör jag fylla på med färsk 50/50 blandning på en gång eller kan jag vänta till våren?
Hej!
Kan du inte öppna bottenventilen för kylsystemet? Brukar sitta lägst på blocket. Sätt ett uppsamlingskärl under. Öppna sedan påfyllningslocket. Om det inte redan har frusit kommer tillräcklig mängd glylolblandning rinna ut. För att vara säker kan du sätta en bilvärmare som blåser på motorn några timmar så tinar det som ev inte har frusit. Låt det stå öppet till våren, din ursprungliga glykolblandning har helt säkert givit tillräckligt korrosionsskydd. Glöm inte att återfylla till våren!
MVH
Kan du inte öppna bottenventilen för kylsystemet? Brukar sitta lägst på blocket. Sätt ett uppsamlingskärl under. Öppna sedan påfyllningslocket. Om det inte redan har frusit kommer tillräcklig mängd glylolblandning rinna ut. För att vara säker kan du sätta en bilvärmare som blåser på motorn några timmar så tinar det som ev inte har frusit. Låt det stå öppet till våren, din ursprungliga glykolblandning har helt säkert givit tillräckligt korrosionsskydd. Glöm inte att återfylla till våren!
MVH
Du kan göra detta bara det är varmare än minus 23. Det är det kanske emellanåt även i Norrland ? Men det enklaste är (som redan sagts) att tappa ur vattnet den vanliga vägen och suga upp det, annars kan du pröva att lossa en slang och suga i denna (med våtdammsugaren, alltså,annars bläh...!) Får du bara tömt, så kan du fylla på när som i stort sett. Den inre kretsen rostar inte mycket på vintern och med rester av glykolblandat vatten kvar finns det rostskydd kvar också.dvraptor skrev:Våtdammsugare låter som en bra ide.
Problemet då är att du i princip behöver köra motorn och toppa upp ett par gånger den första halvtimmen för att få kylarvätska överallt i systemet och slippa luftfickor. Det hade jag gjort till våren.
Anders S