Rigg
Rigg
Vad brukar ni göra med eran rigg på våren, har försökt att få någon rätsida på det här.
Vissa gör inget och vissa lägger ner hela sig själ på att putsa och poler.
Polering med Autosol har jag också läst om, känns lite sådär, eloxeringen är ju inte så jätte tjock.
//Jonas
bavaria40.dinstudio.se
Vissa gör inget och vissa lägger ner hela sig själ på att putsa och poler.
Polering med Autosol har jag också läst om, känns lite sådär, eloxeringen är ju inte så jätte tjock.
//Jonas
bavaria40.dinstudio.se
Re: Rigg
Autosol verkar minst sagt sådär, eloxeringen borde få sig en rejäl omgång och efter några år borde den vara skadad.
Brukar tvätta masten med diskmedel och sedan köra på hempel Mastcare, när den flaskan tar slut så byter vi nog till parafinolja.
Brukar tvätta masten med diskmedel och sedan köra på hempel Mastcare, när den flaskan tar slut så byter vi nog till parafinolja.
när den flaskan tar slut så byter vi nog till parafinolja.[/quote]
Okej... föstår inte riktigt det de där med parafin. Är det för att slippa ärg.
//Jonas
Okej... föstår inte riktigt det de där med parafin. Är det för att slippa ärg.
//Jonas
Jag torkar av mast, vant osv med wd 40.
Funkar fint. löser smuts och skyddar lite mot korrosion.
Blir lite blankare ett tag med. =)
p.s
När jag köpte båten, har nog aldrig vanten,stagen blivit tvättade.
Körde med varmt vatten med yes diskmedel, och två nagelborstar.
Blev riktigt bra. Lite wd 40 sen som korr skydd.. (de blev som nya)
Funkar fint. löser smuts och skyddar lite mot korrosion.
Blir lite blankare ett tag med. =)
p.s
När jag köpte båten, har nog aldrig vanten,stagen blivit tvättade.
Körde med varmt vatten med yes diskmedel, och två nagelborstar.
Blev riktigt bra. Lite wd 40 sen som korr skydd.. (de blev som nya)
I "Practical Boat Owner" feb 2012 på sidan 63 uppger en båtägare med bild och allt att "Johnsons Baby Lotion" har bra långtidsverkan. stryk på med en duk, torka av med en annan. Lite jobb, bra resultat.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
När vi köpte båten var masten i bedrövligt skick, alldeles vit av oxid. Första året putsade vi upp den med Autosol (ett riktigt hästjobb), därefter har jag varje vår kört med polish och vax, samma som på skrovet. Det tycker jag fungerar bra. I år kände jag mig lite lat, då tvättade jag bara av masten och la på rejält med hempels mast-olja med intentionen att bara torka av oljan innan jag mastar på till våren.
Jag vet inte om det är bättre att vaxa eller olja in masten, men jag har lärt mig empiriskt att man måste göra någonting, annars blir masten oxiderad och svärtar av sig på allt den kommer i kontakt med.
Innan hade vi Maxi 77, där vaxade vi den svarta masten varje vår och den behöll sin fina svarta yta under de 30 år vi hade båten, till skillnad från många båtar där den svarta eloxeringen bleknat bort.
Jag vet inte om det är bättre att vaxa eller olja in masten, men jag har lärt mig empiriskt att man måste göra någonting, annars blir masten oxiderad och svärtar av sig på allt den kommer i kontakt med.
Innan hade vi Maxi 77, där vaxade vi den svarta masten varje vår och den behöll sin fina svarta yta under de 30 år vi hade båten, till skillnad från många båtar där den svarta eloxeringen bleknat bort.
X-342 SWE 18 "Kexet"